Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

Daytona 24H - Een voorbeschouwing van de 61e 24 Hours of Daytona, het eerste endurance evenement in 2023 met de nieuwe LMDh's

Uitgegeven door Peter Vader • 28 januari 2023 17:27

We zijn nog slechts een paar stappen verwijderd van de start van de 61e 24 Hours of Daytona. Het evenement waarin de nieuwe generatie endurance-raceauto’s van start gaat. In het "World Center of Racing" zullen er 61 auto's op de grid staan, die ingedeeld zijn in vijf verschillende klassen. In de tweede week van activiteiten in de 24H-paddock en op de baan, veranderden er echter veel zaken. Reden om iedere klasse apart even onder de loep te nemen.

Startveld_24H_Daytona_2023

GTP Divisie, Acura Meyer vertrekt van de pole met Porsche, Cadillac en BMW in hun kielzog
De nieuwe LMDh's, ingedeeld in de categorie "GTP" , zullen natuurlijk permanent in de schijnwerpers staan. Vanaf pole position zal het regerend kampioensteam, Meyer Shank Racing, van start gaan, op dezelfde rij vergezeld door de #7 Porsche 963. De derde plaats is voor de Acura ARX-06 van Wayne Taylor Racing/Andretti Autosport, een formatie die in staat is om voor de vier keer te winnen in Daytona. De vierde plaats wordt ingenomen door de eerste Cadillac, de #01 van Chip Ganassi Racing met Renger van der Zande. Het squadron van General Motors behaalde ook de vijfde plaats met de #02 Cadillac V-LMDh evenals de zesde plaats met de #31 van Action Express Racing. Ook BMW was vooraan te vinden, zoals altijd ingeschreven door Rahal Letterman Lanigan Racing. Het huis van de propeller is de grote onbekende factor van de race. Ondanks de veelbelovende snelheidstests zullen zowel de # 24 als de # 25 aan de wedstrijd beginnen vanaf de zevende en achtste plaats. De laatste plek op de grid wordt ingenomen door de #6 Porsche Penske, die de vierde tijd op zijn naam had staan voordat Nick Tandy tegen de barričres van de Le Mans chicane aanreed. Hij kreeg hiervoor de rode vlag en daardoor werd de tweede tijdensessie afgelast. Verder heeft er geen wijziging van de BoP plaatsgevonden, waardoor de GTP-auto’s (LMDh) met dezelfde specificaties rijden als die in de eerste week van toepassing waren.

Startveld_2023

LMP2, zoals altijd een heftige concurrentieslag
De middelste klasse van de prototypes stond in het middelpunt van de belangstelling vanwege de buitensporige beperkingen van de BoP. Die hadden zoveel impact dat de tijden van de LMP3-auto’s zelfs in de buurt van de LMP2 kwamen. De LMP2-divisie zal vrijwel zeker een zwaarbevochten klasse blijken te zijn, vooral gezien het niveau van de deelnemende teams. PR1 Mathiasen Motorsports start vanaf de poleposition. Enkele meters verderop gevolgd door de twee Oreca's die door TDS Racing zijn ingeschreven. Alle ogen zijn gericht op AF Corse, die zijn debuut zal maken in Daytona vanaf de vierde positie, net voor ingeschreven by APR, de laatste ploeg die in de kwalificatie het Daytona-circuit in minder dan een minuut en tweeënveertig seconden rondde. De zesde startrij wordt afgesloten door Rick Ware Racing, gevolgd door een reeks van teams van topniveau, die deelnamen aan de enige verreden kwalificatiesessie. We hebben het dan over High Class Racing (in de crew zit Raffaele Marciello) en daarna gevolgd door de als zevende gekwalificeerde auto van Era Motorsport (reeds eerder zegevierend in Daytona), Towers Motorsport – gereden door blokkeert in de kwalificatie en in de race met Newgarden en McLaughlin – en tot slot, Proton Competition, dat slechts twee passes maakte in de kwalificatie, was onder andere erg traag. Gianmaria Bruni zit ook in Proton, die samen met het hele team gespannen wacht om de 963 LMDh's in ontvangst te nemen.

Startveld_2023

LMP3, Sean Creech Motorsport vertrekt vanaf pole
Onderaan de deelnemerslijst voor wat betreft de prototypes vinden we de LMP3, in zijn derde jaar van aanwezigheid in het IMSA SportsCar Championship. Vanwege de eerdergenoemde BoP toegeschreven aan de LMP2's, die overdreven werden vertraagd, waren de tijden in de kwalificatie tussen de twee klassen niet zo ver van elkaar verwijderd. Het LMP3-veld wordt aangevoerd door de Ligier van Sean Creech Motorsport, een team dat zich zal moeten verdedigen tegen de aanvallen van Andretti Autosport en Performance Tech Motorsports. De ogen waren met name gericht op Riley Motorsport, een team dat zowel in 2021 als in 2022 Daytona's Victory Lane betrad. Voor wat betreft de constructeurs is de situatie al met al in evenwicht, hoewel Ligier de Top-5 posities heeft opgeëist en de laatste vier voor Duqueine zijn.

Cadillac_Hypercar_Levitt-ROAR-01

GTD Pro, Mercedes in de aanval, Ferrari en Porsche met kopzorgen
Als we het hebben over de GT-Divisie onderstrepen we meteen de afwezigheid van belangrijke veranderingen in de BoP. Dat geldt alleen niet voor de twee extra liters die aan de BMW M4 GT3 zijn toegewezen. Op basis van de kwalificaties en tests die de afgelopen dagen zijn uitgevoerd, lijkt Mercedes onder alle omstandigheden de meest kansrijke fabrikant te zijn. Zelfs als de traditionele strategische spelletjes in acht worden genomen. Die worden toegepast door degenen die zich verstoppen, het zogenaamde ‘sandbaggen’. Het is geen toeval dat op de GTD Pro-grid de AMG GT3 WeatherTech Racing #79 op de eerste plaats staat, maar de zusterauto van Winward, GTD-klasse, behaalde de absoluut beste tijd van de Gran Turismo’s. Het geluk bij Winward Racing werd echter gedwarsboomd door het zware ongeval dat op donderdag plaatsvond met Lucas Auer. De Oostenrijker kan niet aan de race deelnemen vanwege de lendenbreuken, die hij opliep bij de botsing. Winward is al bezig om een nieuwe vierde coureur toe te voegen aan Ellis, Dontje en Ward. Verder wijzen we op de plotselinge maar verstandige beslissing van MDK Motorsports (Porsche), om net na de "Roar before the Rolex 24" over te stappen van GTD naar GTD Pro. Deze keuze vloeit voort uit het feit dat het team uit Ohio, dat onder andere ook uitkomt met Jan Magnussen. Vanwege een blessure blijft zijn zoon Kevin aan de kant in Daytona. Afgezien van Lamborghini, zullen zowel Ferrari als Porsche in de race waarin de nieuwe Huracan Evo2 toonaangevend lijkt te zijn, moeten hopen dat het geluk aan hun zijde is om posities te heroveren. De enige Ferrari 296 GT3 in de Top-10 is die van Cetilar, op de negende plaats op de GTD-grid. Zowel Risi als Triarsi zullen achteraan in hun respectievelijke categorieën starten. Een soortgelijk scenario geldt voor Porsche, die aan de start verschijnt met de nieuwe 911 (992) GT3. Een auto die – net als Ferrari – nogal wat snelheid belemmerende BoP-eisen heeft opgelopen. Pfaff Motorsports, zegevierend in 2022 en slechts eenentwintigste op de grid bij de GT's, liet zichzelf nogal gaan op de social media, waarbij ze een onevenwichtig en incorrect systeem voor de Balance of Performance aan de kaak stelden, weliswaar wel met veel diplomatie richting de IMSA gecommuniceerd. Politiek en rechtspraak blijft ook in de IMSA raceserie van toepassing, je kunt er anno 2023 helaas niet aan ontkomen. Het mag de pret niet drukken als op de zaterdagavond om 19:40u de 61e 24 Hours of Daytona van start gaat. Een etmaal lang de debuutrace van de gloednieuwe LMDh's!

24H_Rolex_Daytona_logo_372x435


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS