Autosport BE • VW FUN CUP

25 uren : De specialisten willen de " bezoekers " een lesje leren !

Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 30 juni 2005 19:01

De 25 Uren zouden de 25 Uren niet zijn, als ze de specialisten van de VW Fun Cup de kans niet zouden geven om het op te nemen tegen enkele " gereputeerde piloten " uit andere disciplines. Wanneer we een blik werpen op de deelnemerslijst, die blijft aangroeien tot 8 juli, stellen we vast dat de editie 2005 geen uitzondering zal vormen op die regel.

Het is onmogelijk om alle wagens op te sommen waarmee Marc Duez ooit gereden heeft, maar in elk geval heeft hij nog nooit een VW Fun Cup bestuurd. Die lacune op zijn CV zal ingevuld worden dankzij Fabrice Brouwers en Pierre-Yves Rosoux, die erin geslaagd zijn de " grote " te overtuigen om hen te vergezellen in deze maxi dubbele race rond de klok. Aangezien ook Franz Dubois en Benoît De Keijser de wagen zullen besturen, is de 46 van het Ultra Team meteen een van de favorieten voor de eindzege.

Val Hillebrand, die eerder gewend is om potente prototypes te besturen (hij werd wereldkampioen in die categorie in een Dome aan de zijde van Jan Lammers en reed recent de 24 Uren van Le Mans met een Courage), zal kennismaken met een nieuwe wereld aan het stuur van de nr. 69. We kijken uit naar de vergelijking van zijn chrono's met die van de specialisten van uithoudingsraces, zoals de Fransen Franck Lagorce - die samen met Philippe de Korsak een uitermate ambitieus team vormt - en Jean-René de Fournoux.

Verder is er natuurlijk de gepassioneerde Claude Bourgoignie, die het team van " De Marollen " zal aanvoeren. Dit team zou ongetwijfeld de prijs van de sympathie verdienen, want hun deelname kadert in een uitzonderlijk project dat hoogst origineel en sympathiek is.

Maar, traditioneel vinden we in de 25 Uren ook heel wat piloten uit de toerwagens en GT's die deze jaarlijkse meeting voor geen geld ter wereld willen missen. We denken daarbij aan Sylvie Delcour, Frédéric Bouvy, Maxime Soulet, Eric Jamar, Laurent Nef, Olivier Muytjens, Jonathan Moury, Nigel Greensall, Ruben Maes en Benoit Galand, allemaal onvoorwaardelijke liefhebbers van de VW Fun Cup.

De 25 Uren zouden de 25 Uren niet zijn zonder de specialisten, die vastbesloten zijn om de " bezoekers " rijles te geven: Nava-Pâques-Simul-Systermans, Mosbeux-Gressens-Capocci-Fortemps, Puype-Puype, Lupin-de Pierpont-Meynart, Wüst-Baudart-Notermans-Tardivat, Noyelle-Feron-Pons-Knauf, Talpe-Talpe-Lhoest, Piron-Delrez-Naveaux en Rose-Clough-Harris zijn allemaal serieuze kanshebbers op de eindzege.

Tot slot kunnen we zeggen dat de 25 Uren de 25 Uren niet zouden zijn zonder een flinke dosis charme, die de hoeveelheid fun enkel nog vergroot. De macho's zouden het wel eens lastig kunnen krijgen om indruk te maken om de dames Sylvie Delcour, Nathalie Maillet, de Italiaanse amazones Valentina Albanese en Francesca Pardini of de Française Margot Laffite. Allemaal hebben ze heel wat ervaring en hebben ze meermaals hun talent bewezen. Naast Anneke Perdieus, die in het familiale team zal rijden, kijken we ook uit naar de prestaties van Nathalie Dekegel, Charlotte Baut en Sandrine Corman, verenigd op de wagen nr. 9 onder " supervisie " van Florence Duez.

Dit sterk deelnemersveld zal op 8 juli in actie komen voor twee trainingssessies van 90 minuten. De eerste sessie zal de startorde bepalen (er is geen lottrekking voor de 25 Uren), terwijl de tweede sessie een vrije training is. Bepaalde piloten staan trouwens voor een uitermate druk weekend, want ze komen ook nog in actie in de BTCS.

In enkele woorden

Proloog : naast de twee confrontaties van elk 1 uur van de Belgian Touring Car Series, staan nog twee races op het programma
- Monoposto, oude F3's die grotendeels uit Groot-Brittannië komen (1 X 30 min.)
- RX 8 Trophy, een kampioenschap met Mazda RX8's die uit Italië komen (1 X 30 min.)

Tweezitters : zij gaan van start in de pitlane van de Formule 1, 10 seconden na de passage van de laatste eenzitter.

Startgrid : 137 VW Fun Cups zullen de startgrid vormen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS