Autosport BE • VW FUN CUP

Zege voor Barbary/Charlier/Thibaut/Jamar in Spa

Uitgegeven door Stijn Vermeulen • 17 april 2006 18:58

De hemel boven de Ardennen lachte de teams toe die de verplaatsing naar Jarama voor de openingsrace links lieten liggen: het viertal Barbary-Charlier-Thibaut-Jamar (Auto Binche) won de spannende race, waarin ze mochten starten vanaf de pole position. Door lottrekking kregen de latere winnaars, die tijdens de trainingen de 10de tijd klokten, immers de bevoorrechte startpositie toegewezen.

Bij de start kon Thibaut echter niet profiteren van zijn voordeel, want Lanctuit (LO Racing) nam het commando, even later afgelost door Nava (Cornelis Racing Quick) die vanaf de 6de rij was gestart. De voormalige VW Fun Cup kampioen rukte razendsnel op, maar onverklaarbare elektrische problemen verstoorden zijn race: « Ter hoogte van post 20 stopte de motor plots. Ik opende de motorkap, maar ik vond niets wat niet normaal was. Daarna duwde ik nog eens op de starter... en de motor startte onmiddellijk. Ik verloor door dat voorval wel een ronde en 40 plaatsen! »

De andere tenoren lieten de kans niet liggen. Ze hielden er een verschroeiend tempo op na. De posities wisselden voortdurend door de talrijke interventies van de veiligheidswagen en de bevoorradingen. Afwisselend namen Boucha-Servais-Lesoinne (Ball Events), Schoofs-Janssens (CEO-D&D Financials), Dupon-Van Oost, Massart-Brugmans-Bruylant-André-Galand (Beans’ Project) en Capocci-Gressens-Feltes (Colson Racing), nochtans vanuit de pitstraat gestart, de leiding: « De kop van de delco was stuk na de formatieronde. Voor we het euvel hersteld hadden, stond het licht op rood aan de uitgang van de pitlane. We konden onze positie op de grid daardoor niet meer innemen."

Halfweg de race, reden Dupon-Van Oost aan de leiding, voor Boucha-Servais-Lesoinne op 2/10den van een seconde. 180 minuten wedstrijd waren duidelijk niet voldoende om klaarheid te scheppen in de hiërarchie. Integendeel. De dreiging van Barbary-Charlier-Thibaut-Jamar was reëel want het viertal volgde op 14 seconden op de 3de plaats, voor Massart-Brugmans-Bruylant-Galand-André en Capocci-Gressens-Feltes.

De veertiende interventie van de safety car ruďneerde de kleine voorsprong die Ball Events had opgebouwd bij de pitstops en twee uren voor de finish reden acht wagens quasi bumper aan bumper, met amper 10 seconden verschil. Alles was nog mogelijk, temeer omdat er nieuwe kapers op de kust waren. Laurent-De Keijser (Allure) voerden de forcing, net als Dubois-Maillet-De Keijser-De Keijser (Ultra Team) en Baudart-Boonen-Notermans (HIBN TV).

De wedstrijd keerde in de laatste relais, toen Eric Jamar het stuur nam van de nr. 12 (Auto Binche). Hij vocht een pittig duel, man tegen man, uit met Stefan Dupon, die heel sterk voor de dag kwam met de wagen die ook al won in het Spaanse Jarama. De twee kleppers draaiden 2 tot 3 seconden per ronde sneller dan de rest en ze namen stap voor stap afstand: « Een tof duel. We zaten op elkaars bumper en ik heb me geweldig geamuseerd, » vertelde Jamar na de finish. In die fase vielen Laurent-De Keijser ver terug na een aanrijding. Ook Hebert-Lanctuit, met versnellingsbakproblemen, en Boucha-Servais-Lesoinne verloren terrein. Tegelijkertijd rukten Lupin-de Pierpont (Trébuchet Racing), Stoll-Stoll-Weibel (Stoll Motorsport), de speerpunten van de Duitse delegatie, en Nava-Systermans-Vanhakendover (Cornelis Racing Quick) op naar een plaats in de top 10.

Tegen het einde van de race kon Jamar zich losrukken van Van Oost, die de laatste relais reed met de VW Fun Cup nr. 25. Het leek een rustige finale te worden, tot de allerlaatste beklimming van de Raidillon, toen Olivier Van Oost zijn motor voelde stilvallen: « Een elektrisch probleem zonder verwittiging, » vertelde de jonge piloot teleurgesteld, bij zijn terugkeer in de pits achter de bezemwagen. Door dit incident pakten Dubois-Maillet-De Keijser-De Keijser uiteindelijk nog de 2de plaats, voor Capocci-Gressens-Feltes, die een mooie remonte realiseerden na hun problemen.

Uitslag:
1. Barbary/Charlier/Thibaut/Jamar (Auto Binche) 106 ronden
2. Dubois/Maillet/De Keijser/De Keijser (Ultra Team) +1.20.639
3. Capocci/Gressens/Feltes (Colson Racing) +1.47.922
4. Massart/Bruylant/Brugmans/André/Galand (Bean’s Project) +1.57.385
5. Schoofs/Janssens (CEP-D&D Financials) +1.57.941
6. Boonen/Baudart/Notermans (HIBN TV) +2.37.278
7. Stoll/Stoll/Weibel (All-Stoll Motorsport) +1 ronde
8. Lupin/de Pierpont (Trébuchet Racing) +1 ronde
9. Nava/Systermans/Vanhakendover (Cornelis Racing Quick) +1 ronde
10. Rothig-Reinke-Reinke (All-Gummi Grassau) +1 ronde
...
23. Duculot/Duculot/Paisse/Bongarz/Schyns (JAT Team) +4 ronden*

* winnaars tweezitters

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS