Formule 1

Toto Wolff bevestigt verandering in aanpak als Mercedes-baas angst uit voor 'ons kapotmaken’

Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 maart 2024 08:30

Nu Mercedes een moeilijke periode doormaakt om opnieuw op te bouwen in het tijdperk van de ground-effect-reglementen, heeft Toto Wolff gezegd dat hij zijn stijl van communiceren met het personeel heeft moeten veranderen.

Toto Wolff Mercedes Grand Prix F1


Mercedes staat momenteel vierde in het constructeurskampioenschap, met 26 punten in de drie raceweekenden tot nu toe. Met Aston Martin, een klant van Mercedes, op slechts één punt achterstand en McLaren, een andere klant, op 29 punten, is het geen sterke start van het seizoen geweest.

Hoewel de W15 veel potentie lijkt te hebben en het team ervoor heeft gekozen om voor 2024 een nieuwe designrichting in te slaan, moet dat potentieel nog volledig worden ontsloten omdat er geëxperimenteerd wordt met setups - vooral aan de kant van Lewis Hamilton in de garage.

Wolff is openhartig geweest over de beproevingen waarmee Mercedes te maken heeft bij het doorgronden van hun nieuwe machine en heeft gezegd dat het team sommige gedragingen van de auto nog niet helemaal begrijpt.

Wolff gaf ook toe dat hij 'zichzelf op de neus wil slaan' over de grillige prestaties van de W15, maar zei dat een snelle ommekeer mogelijk zou kunnen zijn zodra het team de 'sweet spot' van de auto heeft gevonden. "Als je het goed doet, kun je vrij snel een ommekeer bewerkstelligen. Je moet er gewoon in blijven geloven", zei hij.

Terwijl de strijd voortduurt, heeft Wolff gezegd dat zijn managementaanpak er één is van geduld en begrip - dat dit niet het moment is om gefrustreerd of boos uit te halen naar individuen in het team. Wolff zei dat hij van nature heel direct is, maar dat hij dat heeft ingehouden uit angst om het team te 'breken'.

"Als Oostenrijker dragen we ons hart op onze tong. En we zeggen dingen heel direct”, vertelde hij de media in Australië nadat zijn team puntloos was gebleven in Melbourne na een mechanisch defect aan de auto van Hamilton en een crash voor George Russell.

"Een Oostenrijker zegt 'That's really shit', en een Brit zou zeggen 'That's interesting'. Ik moest mijn manier van communiceren aanpassen om niet nog meer druk in het team te creëren, want dat zou ons opbreken. Het is niet omdat we het niet proberen dat we niet competitief zijn. Dus ik ben liever behulpzaam en aanmoedigend en zeg niet 'Dat is interessant'."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS