Formule 1

SPECIAL - Martin Brundle over de toekomst van de Formule 1: "De coureurs moeten weer gladiatoren worden..."

Uitgegeven door Peter Vader • 16 mei 2019 17:12

Martin Brundle is gefrustreerd over de Formule 1 en de FIA, omdat de regelgeving van 2021 de mogelijkheid biedt voor een verandering van het concept, iets dat de sport hard nodig heeft. “Uit verschillende gesprekken die ik in Spanje heb gehad, merk ik niet dat dit zal gebeuren. De teams zijn ook betrokken bij het proces en dat zou niet zo moeten zijn omdat ze met elkaar concurreren en daarom alleen maar aan hun eigen succes denken, en niet aan het welzijn van de sport. Ik merk dat er een heel typerend compromis komt, met weinig verandering in termen van toenemende concurrentiekracht in het veld. En ook niets om nieuwe teams en fabrikanten aan te trekken, die toch ècht cruciaal zijn voor de gezondheid en de toekomst van de F1, net zoals in het verleden. We bevinden ons op een moeilijk om te ploegen stuk land, met een ophaalbrug die verhoogd is en, nog belangrijker, met slechts weinigen die wachten tot de ophaalbrug wordt neergelaten.”

Sky Sports F1 commentator Martin Brundle


Fans niet in verwarring brengen
“F1 is 70 jaar en 1000 races oud, en is een wereldwijde gigant met 350 miljoen kijkers. Dat momentum is geweldig, maar alleen als de bewakers het toestaan, kunnen we het beter maken. Dat is een plicht. Kijk hoe Lewis Hamilton tijdens de Spaanse GP Valtteri Bottas al inhaalde in Bocht 1. De race telde 66 ronden, maar de polesitter Valtteri Bottas' kans om te winnen, was voorbij nog voor de eerste bocht vanwege een koppelingstrilling die hij vanaf de start had. Een complexe verzameling van onderdelen en software die we nooit zullen zien en die we toch niet begrijpen, gemaakt door een leger van getalenteerde mensen die we nooit kunnen ontmoeten. Maar het belangrijkste punt hier is dat een 'koppelingstrilling' geen racebepalend moment hoeft te zijn dat niet verholpen kan worden gedurende de volgende 300 kilometer.

Bovendien kan een team van 1000 slimme mensen met alle gegevens van de hele wereld, niet volledig begrijpen waarom een temperatuurverschil van drie graden van het baanoppervlak de prestaties van de éne auto ondermijnt en een andere auto juist verlicht. Dus hoe moeten we het in vredesnaam doen?

Ik ben opgegroeid met het verkopen van auto's voordat ik over een kerel genaamd Senna struikelde in de F3 en mezelf tegenkwam in de F1. Een gouden regel van verkopen is om je klant, of in ons geval de fans, nooit in verwarring te brengen. De komst en het vertrek van Fernando Alonso in de F1-sport toonden duidelijk het 'roller coaster' effect (achtbaan, red.) aan van de race in Barcelona. Het is niet verwonderlijk dat mensen gemotiveerd en opgewonden worden door mensen, en niet door de algoritmen van een koppeling!

Oh jee, dit is echt mijn ding, omdat ik gepassioneerd ben over dit onderwerp.”

F1 algoritmen

Brundle ’s visie over 2021
“Formule 1 moet in de eerste plaats entertainment zijn. De auto's moeten 100 tot 150 kilo minder wegen. We hebben banden nodig die langzaam slijten, zelfs als we een aantal pitstops verplicht moeten stellen. De invloed van de aerodynamica moet worden beperkt, zodat we geen kunstmatige pleisters nodig hebben zoals kauwgumbanden (te snel slijtende banden, red.) en systemen die de weerstand verminderen van de achtervleugel. We moeten terug naar waar we ooit waren, wel met een moderne draai eraan. F1 moet een coureurskampioenschap zijn, geen high tech-festijn voor ingenieurs. De auto's moeten weer de boosaardige, meest strijdlustige en uitdagende racemachines ter wereld zijn. Ik wil niet dat tieners erin springen en ze het allemaal al onder de knie hebben als ze aan de lunch beginnen. De coureurs moeten weer gladiatoren zijn! Helaas hebben we ze zo diep begraven in de cockpit, dat we ze alleen kunnen onderscheiden door een glimp van een veelkleurige valhelm, in beeld gebracht door een camera bovenop de rolbeugel. Denk eens aan een afbeelding van de gezichten van Fangio en Moss terwijl ze achter het stuur aan het werk waren, of de lichaamstaal van Clark, Hill en Stewart in de auto. Of Mansell en Senna verwikkeld in een wheel-to-wheel gevecht in Barcelona.

Laten we nog eens verder kijken, naar de sterren van vandaag. Stel je nu Valentino Rossi eens voor, aan het werk op een motorfiets. Of Sir Chris Hoy en Victoria Pendleton in een velodrome, Roger Federer en de Williams-zusters op de tennisbaan, Messi in de strafbank, Bolt aan de finish, Jonny Wilkinson voor een cruciale rugby-kick, enzovoorts. We delen en beleven deze intense momenten van menselijk streven met hen. We kunnen Lewis zijn 'strat mode 5' power-instelling of de nieuwste '50 spike aero barge board' niet op dezelfde manier waarderen, maar we beleven wel het intense moment dat er drie coureurs afstevenen op de eerste bocht in Barcelona. Had dat nog maar een paar keer plaatsgevonden tijdens de race.

F1 Ferrari de weg kwijt

Weer gladiator worden
Een jonge man genaamd Harry Shaw, die helaas erg ziek is, heeft Lewis gemaild en gemotiveerd tot zijn zeer indrukwekkende overwinning. De F1 moet de vele lagen van technische complexiteit wegnemen, die ons beletten om het spektakel volledig te delen en te begrijpen wat Lewis op de baan doet om het verschil te maken. Op dezelfde manier wil ik ook niet naar de Mona Lisa kijken door twee lagen noppenfolie. Natuurlijk hebben de coureurs bescherming en veiligheid nodig, hoewel Rossi alleen maar op een laag leer vertrouwt. En laten we maar helemaal niet beginnen over het risico dat de motorcoureurs willen nemen. Ik ben ervan overtuigd dat de F1 de verkeerde weg is ingeslagen met deze hybride V6 1.6-liter motoren, hun besturingssystemen en hun doorontwikkelde aero. Overigens in een tijd waarin Aston Martin, Ferrari en Mercedes allemaal geweldig fraaie auto's voor de openbare weg lanceren met V8 en V12's. Ze ontwikkelen V6 hybride superauto-motoren, hoewel Merc ironisch genoeg nu overgaat van V6 motoren naar een zes cilinder in lijn-motor.

Natuurlijk ontwikkelen hybride-, elektrische- en brandstofcelmotoren zich momenteel erg snel, maar de indrukwekkende technische mogelijkheden van F1 kunnen ook gericht zijn op andere uitdagingen, zoals batterijontwikkeling, supersnelle batterijlading in de pits en geleiders die langs de baan zijn gelegd, of op bijvoorbeeld elektrificatie van enkele van de honderden vrachtwagens die we meenemen naar iedere Europese race. We zouden niet alleen de raceauto's moeten voorzien van de laatste technische snufjes, want die zijn er voornamelijk om ons te informeren wie de snelste, dapperste coureur is en welk team het beste kan nadenken in de hitte van de strijd tijdens een race. Al het andere is een bijproduct, is een soort bonus. Daarom is 2021 zo belangrijk voor de F1, maar we hebben waarschijnlijk al het optimale moment gemist of misschien zouden ze het een jaar moeten uitstellen. We moeten terug naar de dagen waarin een Jordan, Stewart of Force India de race misschien nog net zouden kunnen winnen. En creëer de juiste omgeving waarin ze op zijn minst kunnen bestaan of overleven.

En nu ik toch even op stoom ben..., ik zag deed een aantal interviews met heel bevoorrechte coureurs tijdens het Spanje-weekend die terughoudend, afwijzend en chagrijnig waren. Jullie zijn Formule 1-coureurs die de ultieme droom beleven, het is niet de wachtkamer van de tandarts op een natte maandagochtend!"

F1 Catalunya startveld

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS