SPECIAL - Géén Formule 1 voor Porsche, maar wel het hoogtepunt in zijn formuleracegeschiedenis
Uitgegeven door Peter Vader • 31 juli 2024 09:00
STUTTGART - En de Formule E-wereldkampioen rijdt weer met Porsche: op 21 juli won Pascal Wehrlein in Londen de tweede wereldtitel met de Porsche 99X Electric. De Duitser volgt de Britse coureur Jake Dennis van het Andretti-klantenteam op, die in 2023 in dezelfde auto dezelfde prestatie leverde, ook als kampioen. Nieuwe records in de Formule E markeren voorlopig het hoogtepunt voor Porsche in het formuleracen. 40 jaar nadat de door Porsche ontworpen TAG Turbo-motor de maatstaf werd in de Formule 1. In tegenstelling tot toentertijd won Porsche in het laatste seizoen niet alleen als motorpartner, maar als team. En ontwikkelde veel meer dan alleen de aandrijving.
Eerste wereldtitel kwam vorig jaar
"Voor Porsche kwam de eerste titel vorig jaar", zegt Florian Modlinger, Director Factory Motorsport Formula E bij Porsche. "Dat was ons vierde seizoen in de serie en het eerste waarin de concurrentie geen voorsprong had in de ontwikkeling. Toen Porsche in 2019 de allereerste testritten voltooide, was de tweede generatie Formule E-auto's al anderhalf jaar aan het racen. Met de introductie van de derde generatie kregen alle teams opnieuw te maken met nieuwe technische regels. En op dat momnet maakten we de beslissende sprong in prestaties.”
Van endurance-races naar elektrische formule-races
Porsche stapte in 2019 in de Formule E. De verbintenis moest de elektrische ambities van de sportwagenfabrikant benadrukken. Meer ruimte voor interne ontwikkelingen maakte de innovatieve elektrische raceserie ook technisch aantrekkelijk. Bij het racedebuut in Saoedi-Arabië in november 2019, bereikte het fabrieksteam uit Weissach direct het podium. De eerste overwinning volgde in Mexico in februari 2022 – een historische 1-2 overwinning. Pas met de derde generatie Formule E-eenzitters, de zogenaamde Gen3 die voor het seizoen 2022/2023 werd geïntroduceerd, vestigde Porsche zich echter definitief aan de top. De ingenieurs in Flacht gebruikten de nieuwe scope voor interne ontwikkelingen en gaven de Porsche 99X Electric een kleine technische voorsprong op het grootste deel van het veld. Het Andretti-klantenteam bracht deze voorsprong als grote overwinnaar naar de eindstreep, terwijl het fabrieksteam nipt de eerste titel misliep.
Sprintraces leren rijden
"We moesten eerst leren hoe we sprintraces moesten rijden", legt Florian Modlinger uit in zijn rol als teambaas. Modlinger stapte begin 2022 over naar Porsche na vier jaar in de Formule E bij het rivaliserende Audi-raceteam Abt. Als projectleider nam hij vervolgens ook het management van het fabrieksteam over. Hoewel hij al bekend was met sprintraces van de DTM, werd het Porsche-team gevormd door veel ervaring uit het succesvolle enduranceprogramma met het 919 Hybrid Le Mans-prototype. "In de Formule E moet je alles extreem to the point krijgen. Er zijn maar een paar testdagen en weinig trainingstijd in de raceweekenden - met gemaximeerde rijtijden en beperkt personeel. Het tempo ligt hoog en de scope is enorm. We draaien al een tijdje drie programma's tegelijk: het race- en ontwikkelingsprogramma met de huidige auto en het testprogramma met de Evo-versie. En we werken al aan de compleet nieuwe autogeneratie voor seizoen 13. Dit alles vereist maximalisatie op alle vlakken met veel werkuren in de simulator.”
Een seizoen vol records
In het seizoen 2023/2024, het vijfde voor Porsche, waren de belangrijkste zwakke punten weggewerkt en kwam het succes consistenter: pole position en een dominante overwinning voor Pascal Wehrlein bij de seizoensopener in Mexico. Er volgden nog zes overwinningen voor het fabrieksteam in Misano, Berlijn, Shanghai, Portland en Londen, een nieuw record. Met zeven overwinningen in één seizoen verbrak het TAG Heuer Porsche Formula E Team het record stammende uit het derde seizoen, van het Renault-team e.dams. Wehrlein werd niet alleen wereldkampioen, maar claimde ook de titel van beste kwalificeerder. Teamgenoot António Félix da Costa evenaarde zijn record uit 2020 met drie overwinningen op rij, waarmee hij dit seizoen afsloot met meer overwinningen dan wie dan ook. Hij behaalde vier overall overwinningen en kwam zelfs vijf keer als eerste over de finish. Dankzij Andretti-coureur Dennis behaalde de Porsche 99X Electric uiteindelijk acht overwinningen.
12 overwinningen in 74 starts
Geen enkel team in de Formule E wint vaker dan het Porsche-fabrieksteam. In sommige opzichten overtreft het afgelopen seizoen in het elektrische wereldkampioenschap zelfs de drie Formule 1-titels van de TAG Turbo-motor die McLaren gebruikte (Nikki Lauda 1984, Alain Prost 1985 en 1986). Terwijl Porsche destijds de motor ontwierp en McLaren verantwoordelijk was voor de rest van de auto, voert Porsche nu niet alleen het ontwikkelingswerk uit voor de 99X Electric, maar ook de constructie en inzet van de auto's. Het ontwikkelingswerk zelf omvat veel meer dan alleen de elektromotor: de omvormer, versnellingsbak, differentieel, aandrijfassen, koelsystemen en andere componenten zoals de achterste ophangingscomponenten komen uit Weissach, net als de volledige autosoftware. Dat laatste is van enorm belang in de 99X Electric, maar ook in Porsche-straatauto's.
Specialisme in formuleracen
Eind jaren ‘80 leerde Porsche in de Verenigde Staten dat formuleracing op wereldniveau andere uitdagingen met zich meebrengt dan enduranceracing. Vanaf 1988 wilde de raceafdeling de beroemde Indianapolis 500 niet alleen met een eigen motor winnen, net zoals in de Formule 1, maar ook met een eigen chassis. Het chassis voldeed echter niet aan de verwachtingen. De enige overwinning tussen meerdere podiumplaatsen volgde in 1989, toen de Britse specialisten van March het chassis leverden en op het meer Europees beïnvloede Mid-Ohio circuit voor sportwagens van alle plaatsen uitkwamen. Na in totaal drie jaar richtte Porsche zijn middelen opnieuw op andere projecten.
Beste seizoen tot nu toe
Met zijn beste seizoen tot nu toe in het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap bewijst Porsche nu ook zijn vaardigheden in de formuleracerij en dus in de motorsportdiscipline waarmee de Le Mans-recordwinnaar historisch gezien het minst bekend was. Florian Modlinger: “De Formule E stelt zijn eigen eisen op het gebied van technologie, rijden en operaties. Het hele team beheerst deze uitdagingen ongelooflijk goed. Daar mogen we allemaal heel trots op zijn; we zijn tenslotte ook een boegbeeld voor de kennis, vaardigheden en capaciteiten van de totale Porsche-onderneming. Toch blijven we hongerig: volgend seizoen willen we ook het Teams’ World Championship winnen.”
Porsche in Formule E
Porsche reed in 2023/2024 zijn vijfde Formule E-seizoen. Naast het fabrieksteam TAG Heuer Porsche Formula E Team nam ook het Amerikaanse klantenteam Andretti Formula E deel met de Porsche 99X Electric. Het concept van de innovatieve elektrische racewagen werd ontwikkeld in de netto CO2-neutrale fabriek in Weissach. Met zijn inzet voor het wereldkampioenschap onderstreept Porsche zijn inzet om een leidende rol te spelen onder de traditionele autofabrikanten op het gebied van elektrificatie, duurzaamheid en technologie. In de Formule E krijgt het merk waardevolle inzichten voor zijn elektrische serieproductie-sportwagens.
Bron foto's: Porsche Newsroom
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!