Formule 1

Renger van der Zande timmert aan de weg, een druk seizoen met vele, internationale endurance races!

Uitgegeven door Peter Vader • 30 maart 2019 18:26

De tweede wedstrijd van dit jaar voor de Intercontinental GT Challenge (IGTC) wordt dit weekend verreden. Opmerkelijk is de deelname van Renger van der Zande, die met een fabrieks-Honda gaat rijden. Een NSX GT3 in een “upgrade” versie. Het is een vervolg op zijn ontstane relatie met Honda, die anderhalf jaar geleden begon met zijn deelname in Macau. Renger rijdt samen met Bertrand Baquette en Mario Farnbacher. De hoogste racebaas bij Honda moest en zou de Nederlander hebben voor zijn team. Kennelijk heeft zijn optreden in Macau in Hondagelederen toch indruk gemaakt, maar waarschijnlijk ook zijn overwinning samen met Fernando Alonso - voorheen ook een Honda-man - van de 24 Hours of Daytona.

Renger van der Zande Honda NSX

Vrijheidslievend
Sinds anderhalf jaar heeft Van der Zande zijn carrière een enorme 'boost' gekregen. Naast Mercedes zetten ook andere merken hem in, zoals Cadillac en nu weer Honda, maar ook toonaangevende teams als DragonSpeed. Tijdens de 24 Uur van de Nürburgring zal hij met Mercedes in de GT3 klasse aan het werk te zien zijn. Van der Zande’s vrijheidslievendheid resulteerde in een aantal interessante deelnames, naast zijn optredens met een Mercedes. Je zag hem bijvoorbeeld druk met een Alpine blaadje, zoals je kon zien in de kersteditie van ALPINE Vision.

Honda fabrieksrijder
Dus, als we het even op een rijtje zetten, rijdt Renger van der Zande dit jaar:
• het IMSA lange afstand kampioenschap voor Le Mans Protypes , tien races in de Verenigde Staten met Wayne Taylor Racing/Cadillac;
• in het Wereldkampioenschap voor de Le Mans Prototypes (LMP 1) voor DragonSpeed (Dallara/Gibson), met ook dit jaar weer een deelname aan de 24 Uren van Le Mans;
• naast een race voor DragonSpeed in het ELMS , het Europees Kampioenschap voor Le Mans Prototypes, met een LMP 2 in Monza , aanstaande mei;
• de 24 Uren van de Nürburgring met een Mercedes AMG GT3 en bovendien enige VLN Nord Schleife-races op het lange circuit van de Nürburgring.

Daarnaast gaat hij nu in Laguna Seca in de mondiale IGTC-cup rijden als fabrieksrijder van Honda, evenals de race in Kyalami-Zuid Afrika en Suzuka in Japan. Maar er zit nòg een verrassing aan te komen… RaceXpress zal daarvan melding maken zodra het allemaal definitief is afgerond.

Luctor et emergo
Wie had zich zo’n prachtig jaarprogramma kunnen voorstellen toen Renger van der Zande in 2012, middenin de economische crisis, als 25 jarige coureur brodeloos zonder zitje thuiszat. Het opstarten van zijn race-verzekeringsbedrijf heeft hij te danken aan de impasse van dat moment. Dat was een goede zet. Maar..., het was blik op oneindig, als een soort slingeraap zijn kansen grijpen en gewoon stug door blijven gaan. Eigenschappen waar waarschijnlijk zijn Twents-Zeeuwse DNA aan ten grondslag ligt. Luctor et emergo!

Dit weekend zien we hem in ieder geval aan het werk in Laguna Seca, het alom geliefde circuit in California-Monterey. Twee jaar geleden maakte hij daar furore met een inhaalmanouvre in de beroemde 'Cork Screw'-bocht. De beelden van 'Van der Passin' gingen de hele wereld over. Benieuwd wat de Nederlander er dit jaar kan laten zien.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS