Formule 1

Opvallende rijstijl, kleurrijk taalgebruik: Yuki Tsunoda legt uit waarom hij zo veel vloekt

Uitgegeven door Peter Vader • 14 mei 2021 19:01 • Print artikel

De scheldwoorden van Yuki Tsunoda zijn dit jaar één van de opvallende toevoegingen aan de F1-grid geweest. Hij heeft nu uitgelegd waarom hij zo veel vloekt. Yuki heeft ervoor gezorgd dat iedereen die nog niet wist dat hij dit seizoen aanwezig was, dit nu wèl weet. Formule 2-volgers waren al op de hoogte van zijn radio-capriolen, en hij heeft zijn woordenstroom inmiddels uitgebreid met een aantal kleurrijke toevoegingen. De Japanse beginner, die dinsdag zijn 21e verjaardag vierde, kwam in Spanje onder vuur te liggen nadat hij op zijn radio vloekte over hoe hij zich voelde in zijn AlphaTauri-auto. Dit was tijdens de kwalificatie – tot op het punt waarop zijn race-engineer hem zei te kalmeren. Tsunoda verontschuldigde zich achteraf voor zijn uitbarsting. "Altijd als ik in de cockpit ga, probeer ik altijd niet te vloeken", zei Tsunoda tegen WTF1. Maar zodra ik de helm opzet en de auto instap, vergeet ik gewoon alles.”

Yuki_Tsunoda F1 Alpha Tauri Honda
Yuki Tsunoda: ""Altijd als ik in de cockpit ga, probeer ik altijd niet te vloeken"

Een verbeterpunt
“Toen ik een push-ronde had, gingen sommige schakelaars in mijn lichaam aan en begon ik te schreeuwen. Wanneer ik in de auto stap weet ik niet waarom ik de radio indruk en vloek. Aangezien het totaal niet nodig is om dit gedrag te vertonen. Dus dat is één van mijn zwakke punten, het is echter ook goed om te racen met passie. Ik denk dat de race in Portugal een beetje beter was. Ik vloekte daar niet veel en ik probeerde het daar al te verbeteren", aldus Yuki Tsunoda in een bericht van planetf1.com.

Frustraties
De frustraties van Tsunoda liepen hoog op toen hij bij de kwalificatie in Q1 op Imola veel auto’s had ingehaald tijdens een herstellingsrit. Maar zijn goede werk werd ongedaan gemaakt door na een Safety Car-periode van de baan te spinnen. Met deze blunder in het achterhoofd nam hij geen blad voor de mond. En weidde uit over zijn emoties rond dat weekend. "Imola was één van de slechtste raceweken van de afgelopen twee jaar", legt hij uit. "Ik schold gewoon de hele sessie door."

Humeur beheersen
Na een goede start in Bahrein is de vorm van de Japanse coureur sindsdien enigszins afgenomen, waarbij zijn teamgenoot Pierre Gasly zegt dat hij moet leren zijn humeur te beheersen naarmate zijn carrière vordert. "Yuki had duidelijk een zware kwalificatie en is daarbij behoorlijk emotioneel geworden", zei de Fransman zondag tegen de verslaggevers in Spanje” en vervolgde: "Dus ik denk dat het een kwestie van emotionele controle is. Maar je moet bedenken dat hij ook nog jong is. Ik geloof dat hij op dit gebied zal leren en zichzelf zal verbeteren."



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS