Introductie van de nieuwe Formule E-bolide loopt flink vertraging op door de Halo uit de Formule 1
Uitgegeven door Wim Boekel • 3 oktober 2017 17:05
De introductie van de Halo in de Formule 1 betekent dat de fabrikanten in de Formule E, tot twee maanden moeten wachten tot ze de volgende generatie auto kunnen gaan testen. De fabrikanten van de aandrijving hadden de levering van de door Spark gebouwde auto voor het seizoen 2018/19 verwacht in januari, maar moeten nu wachten tot het ontwerp van de Halo definitief is. Dit betekent dat de producenten nog niet alle details hebben over het ontwerp voor de ontwikkeling van de motor, versnellingsbak en meer zaken.
Diverse bronnen hebben aan het Engelse Autosport bevestigt dat de auto pas laat gaat komen. De datum voor het leveren van de auto is volgens deze bronnen vertraagd met zeker twee maanden, waardoor levering pas midden februari gaat plaatsvinden. De vertraging betekent dat de teams hopen op een verlenging van de deadline van de homologatie voor de aandrijving van 2018/19.
Op dit moment staat de start van het homologatieproces vanaf 1 februari, met fysieke inspecties van 1 juli en goedkeuring voor 1 augustus. De keuze van de FE voor de F1-cockpit werd al deze zomer verwacht en met de komst van de bescherming door het kampioenschap, stijging de kosten behoorlijk. Volgens het Engelse magazine hebben de 10 FE-teams gezamenlijk een ontwikkelingsprogramma dat een getal met 7 cijfers kost en de Halo verhoogt dit met meer dan de helft.
De toevoeging van de Halo zorgt ervoor dat het gewicht toeneemt, waarbij de chassisbouwer al taak had om 40 kilo te besparen vanwege de zwaardere accu. Dat verwachting is dat de nieuwe auto het gewicht van 888 kilo gaat overschrijden ten opzichte van het eerste model. Waardoor de fabrikanten de druk voelen om de aandrijving zo licht mogelijk te maken. Voor de fabrikanten is het dan ook een frustratie om de auto’s later te krijgen. De door McLaren ontworpen batterij in de nieuwe auto, heeft inmiddels haar eerste test zonder problemen doorstaan.




