Formule 1

Christian Horner legt update plan van Red Bull uit: "De manier waarop ze effectief en efficiënt ontwikkelen...”

Uitgegeven door Wim Boekel • 26 juli 2023 09:06

Red Bull kent dit jaar een flinke beperking in de ontwikkeling van de auto. Vanwege de wereldtitel in de hoogste klasse van de autosport heeft het team al de minste tijd in de windtunnel. Daar bovenop komt nog de straf vanwege het overschrijden van het budgetplafond. Het betekent dat het F1-team uit Milton Keynes de tijd effectief moet besteden. Red Bull teambaas Christian Horner legt uit hoe ze de tijd voor de rest van het seizoen gaan besteden, nu Max Verstappen zo stevig aan de leiding van het kampioenschap staat.

Christian_Horner_F1_Red_Bull_teambaas
Christian Horner


"Ze deden wat ze zeiden op de testbank, dus vanuit dat oogpunt is het een vinkje", zei Horner tegen de media, toen hem gevraagd werd naar de upgrades in Hongarije. “En nu met de handicap die we hebben, moeten we onze focus echt verleggen naar volgend jaar, omdat we een aanzienlijk tekort aan windtunneltijd hebben in vergelijking met onze concurrenten. We moeten zeer selectief zijn in hoe we die tijd gebruiken. We zullen een paar circuit specifieke dingen hebben, maar niets dat nog niet gedaan is. Als je wilt weten, waar we ons voor inzetten, dan is dat door middel van verder onderzoek en ontwikkeling."

Waar aan het begin van het jaar Ferrari en Aston Martin de grootste rivalen leken, is nu McLaren degene die het Red Bull het vuur aan de schenen legt. De upgrades van het team lijken bijzonder goed te werken en de auto heeft de afgelopen twee races in Silverstone en Hongarije een goede snelheid laten zien. Het team uit Woking heeft ook aanzienlijk meer windtunneltijd dan Red Bull en dat vertaalt zich door”, aldus Christian Horner.

"We hebben die straf tot oktober van dit jaar", zei Horner daarover. “Dus vooral wat betreft het aantal runs dat je per week kunt doen, lopen we aanzienlijk achter in vergelijking met de tweede en derde plaats. En zelfs enorm achter als je terugkeert naar teams die vierde of vijfde zijn. Dus als je het aantal runs dat McLaren in een windtunnel kan doen, vergelijkt met dat van ons, dan is dat een enorm, enorm verschil. We moeten heel, heel selectief zijn in de tijd die we spenderen. Dat is ook waar het technische team in Milton Keynes ongelooflijk werk levert, de manier waarop ze de auto effectief en efficiënt ontwikkelen.”



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS