Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota pakt 1-2 in Le Mans met de hypercar; Robin Frijns wint bij debuut + UITSLAG

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 augustus 2021 15:05

De Toyota met het startnummer 7 heeft de 24 uur van Le Mans gewonnen. Kamui Kobayashi, Mike Conway en José-Maria Lopez hebben daarmee het Japanse merk haar eerste overwinning op het Circuit de la Sarthe in de Hypercar klasse gegeven. Op de tweede plek volgden Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. De derde plek ging naar Alpine met de oude LMP1-auto.



Openingsfase
Regen voor de start van de wedstrijd zorgde voor de nodige narigheid. Zo waren er diverse incidenten in het startveld. De race begon ook achter de safety car en pas na drie ronden werd het veld losgelaten. Mike Conway startte in de Toyota met nummer 7 en hield de auto buiten de problemen. Hij was daarmee ook de enige auto in de LMH-klasse.

Oliver Pla in de Glickenhaus duwde zijn rivaal van Toyota, Sébastien Buemi in de rondte. Ook de Alpine spinde in de openingsfase. Het zorgde er voor dat Antonio Felix da Costa zich met de Jota LMP2 tussen de LMH-bolides nestelde. Nyck de Vries lag op dat moment vierde in de race. De Glickenshaus-auto’s raakten verstrikt in het middneveld. In de GTE-Pro pakte Corvette Racing de leiding, Antonio Fuoco pakte met de Ferrari de leiding in de GTE-Am.

In de daaropvolgende uren was het Marcos Gomes die bij Indianapolis de controle over de Aston Martin verloor en hard de banden in ging. Kobayashi pakte de leiding en daar achter was het de tweede Toyota die deze positie stevig in zijn greep had. Alpine lag in derde positie. In de LMP2 was het inmiddels G-Drive met Nyck de Vries die de leiding gepakt had. In de GTE-Pro ging AF Corse met Daniel Sera aan de leiding met de Ferrari, gevolgd door teamgenoot Alessandro Pier Guidi. In de GTE-Am was de TF Sport Aston Martin met Dylan Pereira koploper.

Middernacht
Middernacht was het nog steeds Toyota dat de leiding in de wedstrijd had. Kobayashi had op dat moment weer plaats genomen in de auto en lag bijna twee minuten voor op teamgenoot Hartley. Inmiddels had Alpine al drie ronden verloren op de Toyota’s.

Op dat moment was G-Drive met Nyck de Vries de leiding kwijtgeraakt in de LMP2. Teamgenoot Rui Andrada was met de auto gecrasht bij de Dunlop-brug. De Toyota met het nummer 8 had nog wel de leiding in de wedstrijd gepakt, maar Conway bracht de Toyota na de geplande pitstops weer terug aan de leiding.

Overigens had Alpine zich van plek acht weer terug moeten vechten naar plek drie, nadat Vaxiviere was gespind. In het tiende uur was de auto terug, nadat hij de LMP2 van Team WRT met Robin Frijns achter het stuur passeerde. De Limburger lag toen aan de leiding in zijn klasse. Het Belgische team kende op dat moment al een succesvol debuut in Le Mans met twee auto’s aan de leiding in de LMP2.

Halverwege leidde Alessandro Pier Guidi in de GTE-Pro met de Ferrari en had op dat moment een voordeel van 2 minuten op de Corvette Racing-auto. Ook Daniel Sera met de andere Ferrari vocht zich weer terug in de wedstrijd. De twee fabriek Porsche’s kenden veel problemen. In de GTE-Am was het eveneens een Ferrari aan de leiding met Nicklas Nielsen aan het stuur. Nielsen had een voorsprong op Felipe Fraga van een minuut.

Ochtend uren
Toyota kenden richting de ochtend geen problemen. Lopez en Nakajima hielden de leiding in de wedstrijd. Alpine had inmiddels al vier ronden verloren. In de LMP2 waren het de Team WRT-auto’s die de leiding stevig in handen hadden. Frijns leidde voor teamgenoot Jean-Deniz Delatraz.

In de ochtend moest de AF Corse Ferrari met het nummer 52 afhaken in de strijd om de winst. De auto met op dat moment Miguel Molina achter het stuur kende een probleem met de achterwielophanging. Daarmee ging Kevin Estre met de Porsche naar de derde plek in de wedstrijd. Op dat moment lag de andere Ferrari nog aan de leiding. In de GTE-Am had de AF Corse Ferrari met Francois Perrodo de beste papieren.

Voor Toyota met het nummer acht ging het daarna minder, nadat men een aantal problemen kenden. Het zorgde er niet voor dat het team de tweede plek verloor, maar het gat naar Kobayashi werd natuurlijk alleen maar groter. Alpine volgde op gepaste afstand. Team WRT bleef uit de problemen en had nog steeds een 1-2 in de LMP2-klasse. De Jota Oreca met Tom Blomqvist reed op dat moment op plek drie.



In de GTE-Pro had de Ferrari de leiding met de 51-auto stevig in handen, gevolgd door de Chevrolet Corvett C8.R. De tweede Ferrari bleef problemen kennen met Sam Bird die een lekke band kreeg. In de GTE-Am bleef de leiding in handen van de AF Corse Ferrari.

Naar de finish
Door de problemen van de Toyota #8 kreeg de zusterauto een comfortabele leiding in handen. Brendon Hartley verloor wederom een halve minuut op de andere auto. Inmiddels heeft de Toyota met het nummer 7 een ronde voorsprong op het hele veld. De Alpine volgde nog steeds op vier ronden afstand. Voor de beste Glickenhaus was op dat moment een zesde plek algemeen weggelegd.

In de LMP2 hield Team WRT de leiding stevig in handen. Ferdinand Habsburg leidde met daar achter zijn teamgenoot Deletraz. De Jota was nog steeds op de derde plek. Op dat moment reed het team van Inter Europol Competition met onder andere Renger van der Zande op plek vijf.

In de GTE-Pro had Ferrari nog steeds de leiding in handen, gevolgd door de Corvette met daarachter de twee Porsches. Ferrari bracht de leidende auto wel naar binnen om de remmen te vervangen en daarmee kreeg Nicky Catsburg de leiding in handen. Ferrari zette echter, nadat er een slow zone was, weer recht. James Calado pakte de leiding terug. In de GTE-Am had de Ferrari van AF Corse de leiding nog steeds stevig in handen.

In de slotfase gaf Toyota de leiding niet meer uit handen. Bij Team WRT leek men ook af te stevenen op een 1-2, maar in de laatste ronde viel de tweede auto stil, waardoor Robin Frijns met zijn teamgenoten onbedreigd naar de overwinning reden. Ook Racing Team Nederland kende een mooie slotfase en legde beslag op de tweede plaats in de Pro-Am klasse van de LMP2. Bij de GTE-Pro en de GTE-Am ging de overwinning naar Ferrari.

Klik hier voor de volledige uitslag.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS