Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Scuderia Glickenhaus stopt met FIA WEC: "We willen geen kanonnenvoer worden voor de grote fabrikanten"

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 oktober 2023 08:47

Scuderia Glickenhaus keert in 2024 niet meer terug naar de LMH-klasse van het FIA World Endurance Championship. Daarmee verdwijnt de lichtblauwe Glickenhaus 007 van het wereldpodium, waarin inmiddels diverse fabrikanten schitteren en er volgend jaar ook diverse nieuwe bijkomen. Daarmee komt er na drie seizoenen een einde aan het avontuur van het privateer team.

FIA WEC Scuderia Glickenhaus

“Het is heel simpel”, reageert teameigenaar James Glickenhaus tegenover Sportscar365. “Toen we begonnen, werd ons verteld dat we een auto volgens bepaalde regels moesten bouwen en zekere prestatiestatistieken en dat deden we. Het idee was ongeacht wat er gebeurde, dat we een eerlijke en gelijke kans zouden krijgen om gedurende de gehele periode dat de Hypercar-regels effectief zouden zijn, competitief zouden zijn. We deden erg ons best, we gaven veel geld uit, we deden het beste binnen onze mogelijkheden. We bouwden binnen de regels, maar we hadden het gevoel dat het niet eerlijk en gelijk is richting de toekomst en dus is het niet logisch voor ons om door te gaan.”

In de beginperiode leek Glickenhaus met alleen Toyota als grote tegenstander goed op weg te zijn met diverse podiumplekken, maar in het derde seizoen zijn de diverse grote fabrikanten het kleine Amerikaanse team voorbij gestreefd. “We zijn extreem trots”, zegt Glickenhaus over de afgelopen periode in het FIA WEC. “We deden zes keer mee aan Le Mans en finishten zes keer. We behaalden een podium in Le Mans, wat de eerste keer in 50 jaar was dat een Amerikaans team een (algemeen) podium in Le Mans behaalde. We versloegen Porsche en Peugeot dit jaar in Le Mans. Wat ik wil zeggen, dat dit een enorme prestatie is en ik denk dat het eerlijk is om te zeggen dat de fans hielden van wat we deden. Maar er is geen eerlijke manier voor ons om door te gaan. We hebben geen interesse om kanonnenvoer te worden voor de grote fabrikanten met veel meer geld dan ons en wat ze ook doen. Het is niet logisch. Wat ik bedoel, ik weet, eerlijk gezegd, niet hoe een privateer het beter kan doen, dan Porsche in Le Mans te verslaan.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS