Racen met een 'Lelijk Eendje' over het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps
Uitgegeven door HJ van Keulen • 20 oktober 2023 20:20
Racen met een 'Lelijk Eendje' over het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps! Het is een goede traditie! Ieder jaar wordt de indrukwekkende serie van meetings op het circuit van Spa-Francorchamps afgesloten met een gemoedelijke etmaalrace, voorbehouden aan de dappere 2PK en C1! Volgend weekend wordt er nog maar eens een overvloedig rijke startgrid aangekondigd van…120 kleine bolides. En zoals de traditie het wil, zal de strijd om de zege zeer intens zijn!
Al sinds 1985 staan de 24 Uren 2CV, ondertussen verworden tot 2CV/C1, synoniem voor passie. Ieder jaar bereiden in garages overal ten lande, amateurs gedurende weken, of zelfs maanden, zich zeer gericht voor op de grote afspraak van “hun” seizoen. En het volgende weekend van 21 en 22 oktober zullen 120 wagens de rondes bij elkaar rijden op “het mooiste circuit ter wereld”, verdeeld in 43 2CV, 58 C1 Racing Cup en 19 racebommetjes ingedeeld in de klassen “Invitational” en “Europa”. En de herfstige weersomstandigheden zullen de debatten nog wat extra kruiden...
De 24H2CV, dat is een zaak voor specialisten. Er is een handvol aan top teams die maar één enkele ambitie koesteren: hun quota aan overwinningen aandikken! Zo zal JMCE Racing een vijfde succes nastreven nadat ze eerder al wonnen in 2004, 2008, 2009 en 2011. Ze zetten de #1 van Beeckman-Denis-Les-Bertho in, die verleden jaar nog op het algemene podium stonden, en de #10 van Licops-Licops-Licops-Lacroix.
Tegenover deze Luikse formatie vinden we het CGS-racingteam, dat dit jaar zijn 20ste verjaardag viert en graag een vierde ster aan zijn logo wil toevoegen. In 2016, 2021 en 2022 had het team van de broers Hooreman telkens het laatste woord met hun wel gekende #70. Die zal, buiten aan de teamverantwoordelijken, dit jaar ook worden toevertrouwd aan Gary Adnitt, David Dermont en een zekere Nick Catsburg, tegenwoordig de fabrieksrijder voor het Corvette team! Het zal er daar warm aan toegaan…
Tussen de voormalige winnaars zien we ook nog La Botte (2015), die uiteraard opnieuw van de partij zijn met hun #5 in handen van Tony Furlotti, Serge Istas, Anthony Coxon, Raphaël Beaufort en Benjamin Renaud. Heel wat zwaar geschut dus…
Op het palmares van de 24H2CV vinden we echter nog steeds niet The Golden Horse terug, de formatie van de familie Blaise. Maar die komen beter gewapend dan ooit aan de start met de #14 van Blaise-Businaro-Cremer-Graham-Schmidt en de #16 van Blaise-Piette-Dupont. Ze zijn ongeslagen sinds het begin van deze 2CV Racing Cup 2023, waren onder meer laureaat tijdens de 24 Uren van Magny-Cours, en The Golden Horse wil nu wat graag de tendens keren op Francorchamps! De anderen zijn dus gewaarschuwd…
In de groep van de logische favorieten moeten we zeker nog toevoegen: de #2 Dubble Crash by Kama met Boveroux-Cristinelli-Thonnart, de #3 Mickey Racing van Berben-Carere-Pecoraro, de #4 P4M 2 van Marquet-Marquet-Speleers-Peiffer, de #6 RTA van Devos-Jassogne-Nopère-Courtois, de #17 Team Seventeen van Cordebar-Laborde-Lagorce-O’Keeffe, de #22 Wamb Racing van Buschaert-Buschaert-Hertsens-Francis, de #26 Wacky Racers van Lacoste-Bolland-Lachaud-Bourdon, de #33 P4M 1 van Bouchereau-Bressan-De Kelper, de #55 AG Racing Box van Abrahams-Abrahams-Houben-Jaminet-Beaupain, de #60 van Crespin-Crespin-Crespin-Henry, de #65 VDS Racing Adventures van van der Straten-de Latre du Bosqueau-de Latre du Bosqueau… en nog vele anderen want de 24H2CV staan erom bekend de wedstrijd bij uitstek te zijn waarin alles steeds mogelijk is!
De Hybrides met BMW motoren zullen nog maar eens de hogere regionen van het algemene klassement monopoliseren, maar de strijd zal ook intens zijn in de andere categorieën. We zien er de onvermijdelijke clan Burton, die zijn ingeschreven bij de “Xpérimentale” met de #77 Burton Technifutur Academy van Marville-Pirlot-Dahm-Gengoux en de #78 Gascard Speed Organisation van Gascard-Gascard-Pire. Deze bolides zonder dak zullen het opnemen tegen de #7 Flax-Team van Marchandisse-Devillers-Marchandisse-Delvaux-Rosy en de #51 51 Tracanet van Salort-Guiberteau-Deville.
Binnen de rangen van de Prototypes (met Citroën mechaniek), zal 2PK Racing Team (#31, Willaert-Staelen-Schollaert-De Bel) de degens kruisen met The 47 Amélioré Beast (#47, Mertens-Mertens-Van Wijmeersch-Smit-Van Israel-Branke), de 2CV de Feu (#90, Brethenoux-Domingues-Guignard-Guignard) en de BKS (#652, Martin-Millot-Lauzanne-Surel).
Dan blijven er nog de “Classiques”, die het dichtste aanleunen bij de seriemodellen, en zich van bocht naar bocht wiegen in een wedstrijd binnen de wedstrijd tussen 2CV Passion (#13, Sailly-Rousse-Pade), Automotive Eendgineering (#Spijker-Magermans-Kolvoort), Crazy Snail (#84, Mercier-Bobba-Pereira Lopes-Lercher-Bourbonnois), Rétro Racing Team (#98, Van de Velde-Van den Brande-Arys), Les Bielles de Giel (#161, Bouillard-La Scala-La Scala-Tireau) en Citro’s Potes (#535, Guermann-Desrochers-Deniau-Martin).
Vuurwerk!
Met ongeveer 80 C1 Racing Cup op de baan is er niemand die de uitkomst van deze race kan voorspellen. We herinneren er u nog even aan dat twaalf maanden geleden Gaban Motorsport er eindelijk in slaagde zich na 24 uren tot winnaar te kronen. En nu wil men op de #228 van Andy Gaban, Ian Vaeremans, Lancelot en Maxime Alsteens, dit succes graag herhalen. Maar...er is een maar… tegenover de meest recente winnaaars staat een enorme concurrentie, met meerdere teams die geregeld meespelen op de voorste posten in de C1 Racing Cup of de 24H2CV/C1.
Bij die groep rekenen we zeker MCL Racing Team (#203, De Maeyer-Bedin-Breckpot-Rosoux-Jamoye), KMD 213 (#213, Mourialme-Debroux-Asnong-Dubois), KMD 219 (#219, Van Hove-Vanloocke-Close), Kimy Racing (#223, Matot-Matot-Delvaux), Néo-Speed by Mécaperformance (Do-Patralia-Van Billoen-Sanders), AG Racing Box 257 (#257, Houben-Muraille-Mauxsoone-Abrahams-Beuler), Citropol 240 (#240, Lorquet-Jeukenne-Haddouche), KG Racing by Beaufort (#248, Soussan-Bender-Bever-Donniacuo), Citropol 260 (#260, Lorquet-‘Krugger’-Lagamme), FF Warner Experience (#255, Sordini-Palmiotta-Ragonesi-Pirovano), Mécaperformance (#257, Cagnina-Mathys-Dufrasne-Demeyer-Fontana), Canal Performance (#258, Canal Robles-Gathy-Selak-Dessy), PCH Automotive (#261, Henry-Lottefier-Meurens), BRV-Racing (#266, VER-Herremans-Visser-Adriaenssens), Oeste Kart Verde (#276, Földesi-De Groot-Ronzani), Black by Kimy Racing (#279, Frère-Lefevre Bauthiere-Thomas-Grevesse) of ook nog BE GSL Racing 2 (#299, Gysembergh-Nardi-Caprasse-Becera) !
Zoals een andere traditie het dan weer wil zullen meedere bekende gezichten uit de autosport...of van elders, van de partij zijn. We denken daarbij natuurlijk aan Kevin en Jonathan Borlée, die samen rijden op de #205 JFK by Kimy Racing, aan de rijders van het team KM99 uit het wereldkampioenschap endurance bij de motoren met Lucas Mahias, Florian Marino en Bastien Mackels, maar ook aan de bende van Acome by AP met Manu Nava, Marc Lognard, Julien Grosjean, Pierre-André Guillaume, Christophe Geoffroy en Nathan Diederickx.
Bij het #270 CGS-racingteam zien we aan het stuur achtereenvolgens Chris Tangeten, Ian Stinton en… Robert Van Gysegem! Het wordt een grootse terugkeer naar de competitie door deze in de paddock zeer gewaardeerde persoon, en met het vooruitzicht van een heel warm weerzien met de 2CV/C1 gemeenschap. Welcome back, Robert!
Na een vrijdag die is gewijd aan de privé-testritten, beginnen de zaken op zaterdag tussen 9u45 en 11u15, met de kwalificatie van de 24H2CV/C1. Na de traditionele en zeer populaire Parade, gehouden vanaf 15u45, begeven de teams van de 2CV en C1 zich naar hun plaatsje op de startgrid. Om 17u00 wordt dan het startschot gegeven voor deze 38ste editie. Nu alleen nog...