Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche wil dat de LMH en LMDh op termijn één worden: "Op lange termijn wil ik af van..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 januari 2023 22:29 • Print artikel

In het komende seizoen debuteren diverse merken met hun LMDh-auto’s in het FIA World Endurance Championship. Porsche en Cadillac gaan het daarin opnemen tegen merken als Toyota, Peugeot en het eveneens debuterende Ferrari die een LMH hebben gebouwd. Volgens Porsche Motorsport-directeur Thomas Laudenbach is het van belang dat de regels van de LMDh en LMH steeds dichterbij elkaar komen. Waardoor een Balance of Performance tussen twee verschillende reglementen niet meer nodig is.

Porsche 963 LMDh


“Op lange termijn, denk ik dat we deze twee klassen weer moeten verenigen”, aldus Laudenbach tegenover het Engelse Autosport. “Het is mooi dat we de convergentie hebben die leidt tot het punt, waar we met onze auto kunnen racen in de IMSA en het WEC. Ondanks dat betekent het dat je in de WEC tenminste twee categorieën moeten balanceren. Dat maakt het lastiger dan dat je dezelfde set regels hebt voor iedereen. Het is hoe het is. De convergentie kwam nadat deze twee klassen geboren waren, dus is het niemands schuld. Het is positief dat ze samen kwamen. Op lange termijn wil ik af van de twee verschillende aanpakken.”

Wanneer de Duitser wordt gevraagd wat de beste weg is, zegt hij dat het potentieel van de LMDh -auto’s met een hybride systeem vergroot moet worden. Dit is volgens hem een logische weg met de elektrificatie die van de automobiel industrie gevraagd wordt. “Als je de LMDh als startpunt pakt, denk ik dat je altijd op de ladder omhoog kunt of het elektrische deel van de aandrijving vergroten”, aldus Laudenbach. “De volgend stap is misschien om meer vrijheid te geven, dus door het vermogen uit te breiden en het opslagsysteem belangrijker te maken bij het elektrische deel van de aandrijving. Op een dag, en dat is niet morgen, komen we misschien tot een situatie waar we moeten besluiten of we met elektrische auto’s op batterijen overgaan. Natuurlijk, het meest kritische deel is het bereik, dus het lange afstandsracen is misschien niet de eerste die compleet elektrisch gaat. Maar we hebben de hybrides nu en van daaruit kunnen we duidelijk uitbreiden in de toekomst. Daarna, op de lange termijn, moeten we misschien een grote stap maken. Je weet het niet. Laten we gaan zien hoe ver we gaan komen met dit systeem.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS