Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Peugeot 9X8 in 2024 met een achtervleugel: "Ja, het voelt heel anders"

Uitgegeven door Wim Boekel • 1 februari 2024 21:09

Peugeot brengt dit jaar al een grote update voor de Peugeot 9X8, waarmee de Franse fabrikant in het FIA World Endurance Championship rijdt. Waarschijnlijk gebruikt Peugeot al een aantal ‘evo jokers’ voor de aanpassingen, zoals deze zijn toegestaan in het reglement.

Peugeot 9x8

De auto krijgt dit jaar een achtervleugel, waarmee hij meer op de overige LMH’s in het veld gaat lijken. Daarnaast krijgt de Peugeot 9X8 smallere voorbanden en bredere achterbanden. Een optie die ook door Toyota en Ferrari wordt gebruikt. Volgens Paul di Resta is het daarmee een andere auto geworden om mee te rijden.

"Het mag duidelijk zijn dat onze auto heel anders werkte dan die van anderen", vertelt de Schot over de Peugeot 9X8. "Ik denk dat de manier waarop de regels lang geleden werden bepaald, de richting was die ze opgingen met de auto die we vorig jaar gebruikten. Daardoor zagen we de zwakke punten door de ontwikkeling en tegen de concurrentie. Je kunt niet onderschatten hoe de concurrentie altijd vooruit is gegaan. Ik denk dat de nieuwe maatstaf waar Toyota vorig jaar mee kwam in Sebring het verschil liet zien dat je kunt maken tussen auto's. Het belangrijkste voor ons was dat wanneer je klaar bent om die stap te maken, je zoveel mogelijk probeert te doen. Maar totdat je de rondetijden van de concurrentie ziet, weet je pas of je goed werk hebt geleverd. Ja, het zal esthetisch een beetje anders zijn. Ik weet zeker dat mensen duidelijk één ding zullen zien en daar een mening over zullen hebben, maar voor ons gaat het erom dat de auto goed aanvoelt, want als je de coureurs vertrouwen geeft, is dat een groot goed in endurance racen."

Volgens de voormalig F1-coureur is het onduidelijk hoeveel de aanpassingen gaat opleveren ten opzichte van de concurrentie. "We hebben met elementen van de auto gereden. Ja, het voelt heel anders", vertelt Di Resta over de aanpassingen. "Ja, als coureur krijg je meer feedback in de richting die we willen. Maar het was moeilijk om met de auto die we hadden tegen de concurrentie te racen."

"Er zijn sterke punten die we hadden, en dan heb ik het niet alleen over aero, niet alleen over mechanisch, maar over de hele linie. Maar dit zijn de dingen die we hebben aangepakt. Ik denk dat het belangrijkste is dat iedereen van de afdeling samenkomt. Het was een nieuw team dat deze auto ontwierp, dus na de gegevens die ze moesten verzamelen om verder te gaan, hebben ze alles gebruikt. Dat is de belangrijkste verbetering. Maar ik kijk ernaar uit om te zien hoe de auto tegen de anderen racet, en hopelijk nog belangrijker, hoe de auto op het scherpst van de snede racet."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS