Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Michelin volop in ontwikkeling met de volgende generatie LMH/LMDh-band: "Teams zullen niet weten..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 september 2023 21:06

Michelin is begonnen met de volgende generatie banden voor de LMH-auto’s. Hiervoor gaat een test gehouden worden op Paul Ricard. Zowel Toyota, Ferrari, Peugeot, BMW en Porsche zullen 21 september aanwezig zijn, waarbij de baan volledige nat gespoten gaat woren. De nieuwe band moet in 2025 haar intrede gaan doen in zowel het FIA World Endurance Championship als de IMSA. Het is de eerste LMH-band die vooraf getest wordt op de baan, nadat de eerste generatie band in de simulator ontwikkeld is. Op dat moment waren er namelijk nog onvoldoende LMH-/LMDh-auto’s beschikbaar.

Michelin


Het doel van deze test is voor de volgende reeks regenbanden," zegt hoofd van het endurance race programma van Michelin, Pierre Alves tegenover Sportscar365. "De regenband die we nu hebben, is ontwikkeld zonder auto's. Toen we met de Hypercar begonnen, hadden we een bandenspecificatie nodig voor de koude start, maar we hadden niet veel informatie. We leren nu hoe we het moeten gebruiken. We hebben in echte omstandigheden getest op Spa en Le Mans. Soms testten ze in privétesten. De beste test die je kunt doen is wanneer iedereen op de baan is. In Spa waren twee autofabrikanten aan het testen. De ene was 12 seconden sneller dan de andere."

Michelin wil bij de nieuwe band twee stappen vooruit maken. De ene is het verbeteren van de polyvalentie. Dat betekent dat de band beter bestand moet zijn tegen opdragende en natte omstandigheden. De huidige band is wat te zacht, waardoor hij snel in kwaliteit afneemt. Daarnaast wil men duurzame materialen toevoegen. De huidige band bestaat voor 45% uit duurzame materialen, dit percentage moet gaan toenemen. Een test met de slicks staat gepland voor de test na de seizoensfinale in Bahrein. Alves verwacht dat Cadillac dan ook aanwezig is.

“Deze race in Bahrein wordt de tweede ronde van ons ontwikkelingsproces", legt Alves uit, die ook zegt dat zowel in het FIA WEC als de IMSA met dezelfde band gereden gaat worden. "We hebben er al een gedaan op Watkins Glen in juli, met IMSA, dus we hebben al een goede richting. Nu ontwikkelen we in deze richting. Ze zullen dezelfde banden hebben. Daarna moeten we er nog een doen in maart of april om het af te ronden in juli, we moeten beslissen welke band degene voor 2025 wordt, want die moeten we produceren voor Daytona."

"De test is blind voor de teams. Zij weten niet op welke specificatie band zij rijden, om de omstandigheden zo neutraal mogelijk te houden", zo laat Alves weten. Verschillen in de banden die getest worden zit in de band, maar ook andere karkassen en andere compounds.'

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS