Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Alpine rondt test af op Motorland Aragon en vindt de zwakke plekken: "Cruciaal voor de auto"

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 november 2023 15:01

Alpine heeft de endurancetest met de nieuwe Alpine A424 op Motorland Aragon afgerond. Het doel van het team was om in 30 uur 5.400 kilometer te rijden. Hoewel het aantal kilometers met 5.027 niet volledig bereikt werd, is het automerk tevreden over de resultaten. Tegelijkertijd werd er een officiële IMSA-test in de windtunnel in Windshear uitgevoerd met een tweede auto, om deze door deze eerste fase van het homologatieproces te krijgen.

Alpine A424

Foto: Alpine Motorsports


"Eerlijk gezegd is het hele team blij dat we deze kilometerstand hebben bereikt in onze eerste endurancetest”, reageert Bruno Famin, VP Alpine Motorsports. “Het is een voldoening die het harde werk van iedereen beloond. Het belangrijkste doel van de sessie was het testen van de betrouwbaarheid door op zoek te gaan naar zwakke punten. We hebben er verschillende gevonden, die we nu moeten aanpakken. En snel ook, want de tijd dringt: er zijn nog minder dan 100 dagen tot de start van het seizoen in Qatar en we hebben nog enorm veel te doen, zowel op het gebied van betrouwbaarheid als nog meer op het gebied van prestaties. We moeten nu de data analyseren en alles leren wat we kunnen uit deze sessie om het maximale uit de volgende sessie te halen, die half december in Portimão zal zijn, om de auto te blijven verbeteren."

Na de eerste acht uur van de test waren er geen problemen, behalve een lekke band, turbo problemen, olie en water lekkage alsmede een kort elektrisch probleem. Naast het beoordelen van de betrouwbaarheid van de auto, werkte het team ook aan de algemene setup met rijden in representatieve race omstandigheden om meer begrip van de Michelin-banden te krijgen. Ten aanzien van de banden werd er naar gekeken hoe men deze het beste op snelheid kan krijgen op een koude band en hoe diverse stints gemanaged moeten worden.

Alpine A424
Foto: Alpine Motorsports


“We wilden deze eerste duursessie voor de A424 uitvoeren onder omstandigheden die zo dicht mogelijk liggen bij wat we in een race zouden meemaken”, reageert de teambaas van Signatech, die volgend jaar de auto’s inzet in het FIA WEC, Philippe Sinault “We hebben een volledige reeks racesequenties gesimuleerd, waaronder de start, de safety car en FCY, waardoor iedereen - coureurs, monteurs en technici - zich de bedieningsmodi eigen kon maken en ze automatisch kon laten werken. Dit soort sessies zijn natuurlijk cruciaal voor de auto en alle teamleden die hun draai moeten vinden. We gaan nu zeker de fase van actief leren in. We weten dat we nog veel moeten leren als we eind februari in Qatar aankomen, maar we doen er alles aan om er zo goed mogelijk klaar voor te zijn."

LMP2-coureur Charles Milesi was een van de coureurs die in de auto plaatsnam tijdens de test en op dit moment voor het merk in de LMP2 rijdt. De Fransman gaat in op de ontwikkeling die de auto heeft doorgemaakt. "Het was een genoegen om de afgelopen maanden betrokken te zijn bij de ontwikkeling van de auto”, aldus Milesi. “Het is interessant om te zien hoe de auto vooruit is gegaan sinds de eerste runs en hoeveel er nog te doen is. Ik denk dat we de ontwikkeling tot nu toe goed hebben gedaan, met een endurance format, wat een grote klus is geweest voor het hele team en vooral een essentiële stap voor de toekomst van het project."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS