Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Is er een toekomst voor het WEC zonder Balance of Performance: "Het hangt af van wat je doel is"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 september 2025 20:00

Het FIA World Endurance Championship (WEC) kent momenteel twee regelsets voor prototypes: de Le Mans Hypercar (LMH) en de Le Mans Daytona hybrid (LMDh). Teams zoals Aston Martin, Ferrari, Peugeot en Toyota rijden onder de LMH-regels, terwijl Porsche, Alpine, BMW en Cadillac, en in de toekomst ook Ford, Genesis en McLaren, actief zijn in de LMDh-klasse.

FIA WEC 2025 6 uur Spa


Recent sprak Porsche Motorsport-directeur Thomas Laudenbach zijn wens uit om op termijn tot één uniforme formule voor LMH en LMDh te komen. Hoewel dit voorstel in de paddock aandacht trekt, is er vanuit sommige teams, zoals Toyota Gazoo Racing, nog geen overtuiging dat dit haalbaar of wenselijk is. Het belangrijkste vraagstuk betreft het voortbestaan van het Balance of Performance-systeem (BoP). Volgens David Floury, technisch directeur bij Toyota, speelt de BoP een cruciale rol in het huidige Hypercar-kampioenschap.

“Het hangt af van wat je doel is,” zegt Floury tegen Sportscar365. “De BoP maakte altijd deel uit van het pakket sinds de regels in 2021 van kracht werden, en veel fabrikanten hebben zich hieraan gecommitteerd. Zonder BoP zouden we terugvallen op een ontwikkelingsstrijd, wat de kosten zou verhogen en aanzienlijke prestatieverschillen tussen de auto’s zou veroorzaken. Sommige fabrikanten zouden moeite hebben om die kloof te dichten, en het aantal deelnemers zou waarschijnlijk snel afnemen.”

Floury benadrukt dat de discussie over het harmoniseren van LMH en LMDh niet de kern van het probleem moet zijn. “Denken we echt dat het hebben van twee platforms het grootste probleem is? Uiteindelijk zie ik dat niet zo. Het huidige punt van zorg is vooral de BoP. Met een goed afgestemd systeem kunnen we beter presteren dan we nu doen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS