6H Imola - Drie Porsches 963 strijden om de Hypercar-eindzege; Manthey en Iron Dames mikken op winst bij GT's
Uitgegeven door Peter Vader • 16 april 2025 20:26
STUTTGART - Porsche Penske Motorsport gaat dit jaar naar de tweede ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) in Imola met één doel: goede vooruitgang boeken na de teleurstellende seizoensopener in Qatar. Het fabrieksteam zet twee Porsche 963's van 503 kW (684 pk) in voor de zes uur durende race op het iconische Italiaanse Formule 1-circuit en strijdt om de eindzege. Het klantenteam van Proton Competition zet opnieuw een hybride prototype uit Weissach in in de hoogste hypercarcategorie. In de LMGT3-klasse strijden de Manthey 1st Phorm en de Porsche 911 GT3 R van de Iron Dames, eveneens ingezet door Manthey, om goud.
Het beroemde circuit in de Italiaanse regio Emilia-Romagna organiseert voor de tweede keer het World Endurance Championship tijdens het Paasweekend van 18 tot en met 20 april. Na de tiende en elfde plaats te hebben behaald tijdens de openingsrace in Qatar, is het fabrieksteam van Porsche Penske Motorsport vastbesloten om zijn eerste topresultaat van dit seizoen te behalen. De Franse coureurs Julien Andlauer en Mathieu Jaminet delen de rijdersrol in de Porsche 963 met nummer 5 met de Deen Michael Christensen. De cockpit van de zusterauto met nummer 6 wordt bestuurd door de regerend wereldkampioen endurance Kévin Estre uit Frankrijk en de Belg Laurens Vanthoor, evenals de Australiër Matt Campbell. Porsche Penske Motorsport testte begin maart in Imola ter voorbereiding op de tweede race van het seizoen.
"Na de bittere teleurstelling in Qatar willen we de stand in Imola gelijktrekken", legt Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport, uit. Vorig jaar eindigden we met beide fabrieksauto's op het podium. De Porsche 963 en het Formule 1-circuit in Imola zijn een geweldige match. Na onze successen in het Noord-Amerikaanse IMSA-kampioenschap, met overwinningen op de Daytona- en Sebring-klassiekers en de sprintrace in Long Beach, is de teamspirit hoog. Nu kijken we ernaar uit om ons eerste duidelijke statement van het jaar te maken in het FIA WEC.
"We gaan naar Imola met mooie herinneringen aan vorig jaar, veel waardevolle inzichten en nieuwe indrukken van de testritten", legt Urs Kuratle, directeur Factory Motorsport LMDh, uit. "Ons team is goed voorbereid en streeft systematisch een belangrijk doel na: we willen onze eerste wereldkampioenschapsoverwinning van het jaar behalen in de steeds sterker wordende concurrentiestrijd tussen de hypercarfabrikanten. De drie IMSA-overwinningen geven ons zeker de wind in de zeilen. De Porsche 963 is de meest succesvolle LMDh-racewagen sinds de invoering van de reglementen in 2023 – en dat willen we zo houden!"
"Het niveau van de WEC-competitie blijft toenemen", aldus Jonathan Diuguid, Managing Director van Porsche Penske Motorsport. "Om succesvol te zijn en mee te strijden voor podiumplaatsen, moet alles foutloos verlopen. We misten de score iets in de openingsronde in Qatar, maar het team heeft de afgelopen maanden een sterke testperiode gehad en voelt zich goed voorbereid. Imola is een circuit met onzekerheid, er is altijd kans op regen. We eindigden als tweede en derde in de race van 2024 en vochten aan het einde om de leiding. Dat is opnieuw het doel, alleen dit keer met beide auto's één positie hoger."
De cockpit van Porsche Penske Motorsport met nummer 5 wordt gedeeld door Michael Christensen uit Denemarken, de Fransman Mathieu Jaminet en zijn landgenoot Julien Andlauer, die gepromoveerd is tot het fabrieksteam voor het seizoen 2025. Het trio dat de auto met nummer 6 deelt, bestaat uit de regerend wereldkampioen endurance Kévin Estre uit Frankrijk en Laurens Vanthoor uit België, samen met de Australiër Matt Campbell. Vanthoor maakte deel uit van de winnende line-up van Porsche Penske Motorsport tijdens de twee IMSA-enduranceklassiekers in Daytona en Sebring in januari en maart. Recent behaalde hij ook een overwinning in de GTD-klasse met de 'Rexy' 911 GT3 R van AO Racing tijdens de IMSA-sprintrace in Long Beach.
Achttien auto's van acht verschillende merken strijden om WK-punten en eindoverwinningen in de hoogste categorie van het FIA WEC van dit jaar. Porsche is een van de slechts twee fabrikanten die een klantenteam de mogelijkheid biedt om met een hybride prototype te racen. Proton Competition uit Duitsland zet een Porsche 963 in met coureurs Neel Jani uit Zwitserland, Nico Pino uit Chili en Nico Varrone uit Argentinië.
Twee Porsche 911 GT3 R's nemen het op tegen de concurrentie in de LMGT3-klasse. Fabriekscoureur Richard Lietz uit Oostenrijk deelt de rijderstaken met de Amerikaan Ryan Hardwick en Riccardo Pera uit Italië achter het stuur van de auto met nummer 92 van Manthey 1st Phorm. Manthey rijdt ook met de tot 416 kW (565 pk) sterke 911 van Iron Dames. 2025 markeert het eerste jaar dat het volledig vrouwelijke team nauw samenwerkt met Porsche Motorsport aan het succesvolle initiatief om vrouwen en meisjes in de autosport te promoten. De auto met nummer 85 wordt gedeeld door voormalig DTM-coureur Rahel Frey uit Zwitserland, de Française Célia Martin en Michelle Gatting uit Denemarken.
Het zes uur durende evenement in Imola wordt beschouwd als de thuisrace van een Porsche-rivaal – zoals onderstreept door de naam van het permanente circuit: Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Het 4,909 kilometer lange circuit met zijn 17 bochten, geopend in 1953, heeft 30 Formule 1 Grands Prix gehost. Imola staat bekend om passages zoals "Tamburello", "Tosa" en "Rivazza".
Door de aard van het asfalt verwachten de teams aanzienlijk hogere bandenslijtage tijdens de race in Italië in vergelijking met de seizoensopener in Qatar. Het legendarische circuit biedt ook een interessante mix van snelle bochten en smalle chicanes, waarvan sommige zijn omgeven door hoge kerbs. Als een old-school circuit met kleine uitloopstroken en veel diepe grindbedden, laat Imola weinig ruimte voor fouten.
Reacties van de coureurs voorafgaand aan de race:
Michael Christensen (Porsche 963 #5): "Ik verwacht een zware race in Imola. We hebben vorig jaar gezien dat het wisselvallige weer in april daar een grote rol speelt. Tijdens onze recente test op het circuit kwamen we ook inconsistente omstandigheden tegen. We zijn op alles voorbereid. Het Formule 1-circuit is meedogenloos. Zelfs de kleinste misstap kan grote gevolgen hebben. Wij coureurs weten dit en bereiden ons daarop voor. Inhalen wordt als lastig beschouwd in Imola, wat strategie nog belangrijker maakt. We moeten altijd ons hoofd koel houden, ook in druk, langzaam verkeer."
Kévin Estre (Porsche 963 #6): "De 6 uur van Imola trekt veel publiek en de sfeer is geweldig – daarom is het sinds het debuut in het WEC vorig jaar een van mijn favoriete races geworden. Bovendien is het altijd geweldig om op zo'n ouderwets circuit te racen: hoge kerbs, veel grindbakken, gladde grasranden en vangrails vlak bij de baan. Erg leuk! Na de lastige seizoensopener in Qatar zijn we vastbesloten om terug te keren naar de top."
Neel Jani (Porsche 963 #99): "Eindelijk een race in Europa die ik met mijn eigen auto kan rijden. Ik ken Imola goed van de vele races die ik daar heb gereden. Vorig seizoen hadden we pech en vielen we voor het eerst dit jaar uit. Sindsdien zijn we erin geslaagd de afstelling van de auto aanzienlijk te verbeteren. Laten we kijken of hij goed past bij het circuit van Imola. Het behalen van WK-punten is ons duidelijke doel!"
Rahel Frey (Porsche 911 GT3 R #85): "Ik ben erg gecharmeerd van het circuit van Imola en heb goede herinneringen aan onze klasseoverwinning met de 911."
Rahel Frey (Porsche 911 GT3 R #85): "Ik ben erg gecharmeerd van het circuit van Imola en heb goede herinneringen aan onze klasseoverwinning met de Porsche tijdens de European Le Mans Series van vorig jaar. Het was erg emotioneel. Dat maakt me nog enthousiaster om met de 911 GT3 R terug te keren naar dit circuit als onderdeel van het FIA WEC. Ik verwacht echter ook grote uitdagingen. Maar we houden van moeilijke opdrachten en zijn klaar om elk obstakel te trotseren."
Riccardo Lietz (Porsche 911 GT3 R #92): "Na een moeilijke seizoensopener in Qatar hopen we op betere kansen in Imola. Riccardo Pera maakt deel uit van onze crew en als Italiaan kent hij het circuit heel goed. Ryan Hardwick en ik hebben er ook gereden, dus we bevinden ons op bekend terrein. We hebben onlangs een succesvolle test in Spa afgerond. De balans van onze Porsche 911 GT3 R was geweldig, dus ik hoop dat dat in Imola hetzelfde zal zijn. Ik ben voorzichtig optimistisch over de komende race."
Porsche-raceauto's en -coureurs in Imola:
Hypercar-klasse (Porsche 963):
Porsche Penske Motorsport #5: Julien Andlauer (FRA), Michael Christensen (DNK), Mathieu Jaminet (FRA)
Porsche Penske Motorsport #6: Matt Campbell (AUS), Kévin Estre (FRA), Laurens Vanthoor (BEL)
Protoncompetitie #99: Neel Jani (SUI), Nico Pino (CHL), Nico Varrone (ARG)
LMGT3-klasse (Porsche 911 GT3 R):
Iron Dames #85: Rahel Frey (SUI), Michelle Gatting (DNK), Célia Martin (FRA)
Manthey 1e Phorm #92: Ryan Hardwick (VS), Richard Lietz (AUT), Riccardo Pera (ITA)
Het tijdschema van de FIA WEC 6 Hours of Imola 2025 (alle tijden CEST):
Vrijdag 18 april
11:15 – 12:45 uur: Vrije training 1
16:00 – 17:30 uur: Vrije training 2
Zaterdag 19 april
10:40 – 11:40 uur: Vrije training 3
14:30 – 14:42 uur: Kwalificatie LMGT3
14:50 – 15:00 uur: Hyperpole LMGT3
15:10 – 15:22 uur: Kwalificatie Hypercar
15:30 – 15:40 uur: Hyperpole Hypercar
Zondag 20 april
13:00 – 19:00 uur: "6 Hours of Imola" race
Bron foto's: motorsports.porsche
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!