Formule 1

Renault twijfelt over legaliteit DAS: "Een coureur mag de ophanging niet veranderen onder parc fermé"

Uitgegeven door Bart • 25 februari 2020 07:47

Mercedes verbaasde vorige week vriend en vijand met de intrede van het Dual Axis Steering systeem. De concurrentie was verrast en riep meteen dat het systeem illegaal is. Mercedes counterde dat met de toezegging van de FIA dat het in 2020 gebruikt mag worden. In 2021 mag DAS niet meer volgens de nieuwe reglementen. Het is nu sportief directeur van Renault Alan Permane die een andere theorie over DAS heeft.

Lewis Hamilton


"We weten niet precies wat het systeem doet", zegt Permane tegen Motorsport. "James Allison en zijn team hebben iets heel slims bedacht en ze zullen er aardig wat tijd mee winnen. Ze zullen het besproken hebben met Nikolas Tombazis en de FIA en blij zijn dat het systeem dit jaar toegestaan is."

"Maar ik denk dat er zeker vragen gesteld kunnen worden rondom de regels over een parc fermé situatie", aldus Permane. "Het zit hem in het detail of DAS als stuursysteem of ophangingsysteem gezien wordt. Die twee zaken staan afwijkend in de regels."

In de regel waar Permane naar verwijst staat dat er geen wijzigingen aan een auto gedaan mogen worden als die begint aan een kwalificatieronde. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. "Een coureur mag tijdens het parc fermé geen wijzigingen aanbrengen in de ophanging. Als dat wel gebeurt, moet de coureur vanuit de pitstraat de race aanvangen. Dat betreft veranderingen die gedaan worden met behulp van gereedschap."

Duidelijk is wel dat het DAS de gemoederen nog wel even bezig zal houden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS