Formule 1

SPECIAL - Alpine eindigt in Bahrein als hekkensluiter, gaat het allemaal te veel met de Franse slag?

Uitgegeven door Peter Vader • 4 maart 2024 10:01

Een ander team dat de aandacht steeds weer op zich weet te vestigen is het BWT-Alpine F1 Team. In Bahrein ging het opnieuw bepaald niet van een leien dakje voor het Franse sportwagenmerk, onderdeel van Renault. De torenhoge ambities van de Fransen na het behalen van de vierde plaats bij de constructeurs in 2022, lijken eerder tegen hen te werken dan dat het hen stimuleert en ze het in een voordeel weten te vertalen. Het ziet allemaal gelikt uit, maar vooruitkomen doen de Alpines voor geen meter. Pierre Gasly was dan ook niet verrast door hun uitschakeling in de eerste kwalificatieronde in Bahrein. Gasly gelooft dat het team zal herstellen van de huidige moeilijkheden. Alpine had een trage start van het nieuwe seizoen 2024 al voorspeld, vanwege wijzigingen in het ontwerp van hun auto. Dit had tot gevolg dat Pierre Gasly en zijn teamgenoot Esteban Ocon vanaf de achterste startrij startten.

BWT Alpine F1 Team Foto 1

Gasly optimistisch
Gasly erkent dat de prestaties van het team in gevaar zijn gebracht door een omstreden exit ronde in de kwalificatie. Hij blijft echter optimistisch over de verbeteringen die eraan komen, maar geeft ook toe dat ze nog lang niet zijn waar ze zouden willen zijn. Gasly vermeldt ook dat er upgrades gepland staan voor de auto, maar geeft geen verdere details. Ondanks dat hij werd ingehaald door andere coureurs, wijst Gasly erop dat Alpine tijdens de kwalificatie een extra set zachte banden heeft gebruikt. Naast het gebrek aan prestaties gaf de Franse coureur ook aan dat hij moeite had met het vinden van de perfecte balans aan de voorkant van de auto, waardoor hij zich prettiger zou voelen. -Op dit moment is mijn belangrijkste doel om de gewenste voorkant van de auto te realiseren en de rotatie te krijgen die ik wil. Dat is nog niet gelukt. Eerlijk gezegd, als je niet goed presteert, is het nooit goed-, legde hij uit.

Geduld hebben...
Hoewel beide Alpine-coureurs een contract hebben dat eind 2024 afloopt, spreekt Gasly nog steeds zijn volste vertrouwen uit in het vermogen van het team om de negatieve spiraal om te buigen in een positieve. Tenslotte is dat Aston Martin en McLaren vorig jaar ook gelukt. -We moeten geduld hebben, want het is pas de eerste kwalificatiesessie en we zijn ons ervan bewust dat de auto momenteel niet zijn volledige potentieel tot uitdrukking brengt-, zei de getalenteerde Fransman, die nog niet erg uit de verf komt sinds hij overstapte van AlphaTauri naar Alpine. Maar is dat zijn schuld? Nee!

BWT Alpine F1 Team Foto 2 Pierre Gasly
Pierre Gasly


Een stukje geschiedenis
Om een beeld te krijgen van de ontwikkelingen bij Alpine is het zaak om even terug te gaan in de recente geschiedenis van het Franse F1-team. Alpine F1 Team is het fabrieksteam van Renault, dat tot en met 2020 Renault F1 Team heette. Dat team kwam weer voort uit het voormalige Benetton. Alpine reed eerst met Esteban Ocon en Fernando Alonso, maar die laatste is vertrok voor het seizoen 2023 naar Aston Martin. Alonso had vorig jaar succes met Aston Martin en kon daardoor een lange neus trekken naar de Fransen. In een interview van eind 2023 verklaarde hij dat zijn overstap naar Aston Martin tevens tot stand was gekomen omdat ze bij Alpine zijn contract niet wilde verlengen. Te oud? De jeugd heeft de toekomst? We zullen het nooit weten. Alonso�s vervanger werd Pierre Gasly, die het wel gezien had bij AlphaTauri.

Renault is eigenaar
De eigenaar van Alpine is niemand minder dan Renault. Autoblog schreef erover: -Alpine is namelijk niet anders dan Renault F1dat om marketingredenen een andere naam heeft gekregen. Het Renault F1-team ontstond toen Renault in 2002 Benetton overnam. Ze trokken zich echter in 2011 terug. Toen heeft het team een tijdje Lotus F1geheten. Niet zo vreemd als het misschien lijkt, want Renault en Lotus zijn al oude partners van elkaar. In 2016 maakte Renault een comeback en pakten ze de draad weer op. In 2021 besloot Renault om zijn team om te dopen tot Alpine. Verder bleef gewoon zoals het was. Ze bleven gevestigd in het Britse Enstone en Renault bleef de eigenaar. Het team reed daardoor onder de Franse vlag. In 2021 waren er wel wat personele wijzigingen. Abiteboul ging exit en er kwam een nieuwe teambaas. En Fernando Alonso nam de plaats in van Daniel Ricciardo, die zijn heil bij McLaren zocht. Alonso werd daarmee de teamgenoot van Esteban Ocon. Dit alles zorgde niet echt voor een groot succes. Aanvankelijk lijkt Ocon de overhand te hebben door sneller te zijn in de kwalificaties en geregeld punten te scoren. Alonso kwam echter na een paar races succesvol terug. Het hoogtepunt voor Alpine is de GP van Hongarije, die na veel turbulentie wordt gewonnen door Esteban Ocon. Het is zijn eerste GP-overwinning! Na de GP van Qatar staat Alonso eveneens op het podium.

BWT Alpine F1 Team Foto 3 Esteban Ocon

Esteban Ocon


Best of the rest
Voor het 2022-seizoen veranderde er opnieuw het nodige. De coureurs blijven, maar meervoudig F1-wereldkamioen en adviseur Alain Prost verliet het team. Otmar Szafnauer werd de nieuwe teammanager terwijl Marcin Budkowski de nieuwe CEO werd. De stijgende lijn qua resultaten zette zich door. Hoewel ze geen podiumplaatsen veroverden in 2022, werd Alpine heel verdienstelijk vierde in het constructeurskampioenschap. Daarbij versloegen ze McLaren. Een hoopgevend resultaat, wat ze de titel -best of the rest- opleverde, eindigend achter Red Bull, Mercedes en Ferrari.

Geheel Frans team
De grote stoelendans aan het eind van 2022 gaat ook niet aan Alpine voorbij. Een ontevreden Fernando Alonso gaat nog niet met pensioen, maar vertrekt naar Aston Martin Racing. Zijn plek werd ingenomen door Pierre Gasly, waarmee het team een volledig Franse line-up heeft voor 2023. Maar het blijft in 2023 nog dweilen met de kraan open. In plaats van het gestelde doel om het beter te doen dan een vierde plaats bij de constructeurs, eindigt Alpine op een teleurstellende zesde plaats met 120 punten. En bovendien geen best-of-the-rest meer, want ze moeten McLaren en Aston Martin voor zich dulden. Alle reden om het beter te doen in 2024. Maar in Bahrein was dat nog niet te zien.

Met de Franse slag?
Alpine zou je kunnen omschrijven als de Franse uitgave van Ferrari. Maar waar er bij de Italianen voortdurend veel herrie is en ze heftig bekritiseerd worden om hun omstreden policies en beslissingen, weten ze desondanks als tweede (2022) of als derde (2023) bij de constructeurs te eindigen. Dan ben je geen pannekoek. Dat heeft Alpine in al die recente jaren nog niet gepresteerd. Gaat het misschien allemaal te veel met de Franse slag?

BWT Alpine F1 Team Foto 4 GP Bahrein P17 en P18

BWT Alpine F1 Team Foto 5 Alpine coureur

BWT Alpine F1 Team Foto 6 actie

BWT Alpine F1 Team Foto 7 achterzijde




Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS