Mexico kleurde Ferrari rood: 248e overwinning voor Ferrari, 2e op rij, 5e dit jaar en de 3e op dit Rodriguez-circuit
Uitgegeven door Peter Vader • 30 oktober 2024 11:00
1200 kilometer scheiden Austin van Mexico-Stad, maar op het circuit lijkt er sinds vorige week niet zoveel veranderd. Een Ferrari won in Texas en een Ferrari won in de Mexicaanse hoofdstad. Dit keer was het Carlos Sainz die als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag doorkwam, terwijl teamgenoot Charles Leclerc als derde over de finish kwam. Lando Norris eindigde er tussenin en scheidde de twee Italiaanse auto’s op het podium. Voor de Spanjaard was dit zijn vierde overwinning in zijn carrière, de tweede dit seizoen na Melbourne. Het is de 248e overwinning voor Ferrari, de tweede op rij en de vijfde dit jaar, en de meeste overwinningen die Ferrari in één seizoen heeft behaald sinds 2018. Het is ook de derde overwinning van de Scuderia op het circuit dat is vernoemd naar de Rodriguez-broers, na overwinningen voor Jacky Ickx in 1970 en Alain Prost in 1990. Max Verstappen’s voorsprong in het coureursklassement is nu gedaald tot 47 punten meer dan Norris en 71 meer dan Leclerc. In het constructeursklassement staat McLaren nog steeds aan kop met 566 punten, terwijl Ferrari er 537 heeft en het Red Bull voorbij is gestreefd, die nu derde staat met 512.
Glorieuze overwinning in Mexico van Ferrari, dat opnieuw voor McLaren eindigde
14 coureurs kozen ervoor om op de Medium te starten, terwijl zes (Perez, Ocon, Colapinto, Lawson, Bottas en Zhou) voor de Hard gingen. De Safety Car was vanaf de openingsronde in de baan na de botsing tussen Tsunoda en Albon, waardoor ze allebei uitvielen. In de eerste paar ronden na de herstart zat de race vol actie met coureurs die elkaar inhaalden en opnieuw inhaalden, waardoor de stewards veel werk te doen hadden... Daarna werd de race rustiger, vooral bij de leidende posities, voordat het in de slotfase weer tot leven kwam met duels tussen Leclerc en Norris en het Mercedes-duo. De enige ongebruikelijke aspecten waren Verstappen’s opmars door het veld, nadat hij was teruggevallen in de rangorde met een dubbele straf van in totaal 20 seconden, voordat hij uiteindelijk toch nog de zesde plaats bereikte. Er was ook nog sprake van een schaakspel, waarbij sommige coureurs probeerden het extra punt voor de snelste ronde van de race te behalen of anderen ervan te weerhouden.
Oscar Piastri reed de langste stint op de Medium, waarbij hij de eerste 39 ronden op een set C4 reed. De langste stint van allemaal op één set banden kwam van één van de specialisten in deze discipline, namelijk Valtteri Bottas die 49 ronden op de Hard reed.
De langste stint van allemaal op één set banden kwam van één van de specialisten in deze discipline, namelijk Valtteri Bottas die 49 ronden op de Hard reed
Afgezien van de laatste pitstops helemaal aan het einde in de jacht op de snelste rondetijd, reden alle coureurs een one-stop race, met uitzondering van Sergio Perez die, startend vanaf het einde van de startgrid, iets anders probeerde.
Mario Isola (Pirelli director of Motorsport) na afloop: “Het was een race die vanaf het begin voor veel opwinding zorgde, voordat het geleidelijk tot rust kwam, althans wat de leiders betreft, voordat het richting de finish weer op gang kwam met duels tussen Leclerc en Norris en een nog langere tussen Hamilton en Russell. Er was veel actie achter de top vijf en aan het einde kwamen verschillende coureurs binnen voor nieuwe banden om de snelste raceronde te rijden. Wat betreft de strategie werden de voorspellingen voor het evenement bevestigd, waarbij de one-stop de absolute favoriet was en op de Medium startte voordat hij overschakelde naar de Hard, die de snelste bleek van alle verschillende combinaties. Piastri was een goed voorbeeld hiervan, want zelfs als hij ver achteraan op de grid startte, paste hij dezelfde strategie toe als de koplopers en wist hij in de punten te finishen.”
"Normaal gesproken vereisen one-stop races zorgvuldig bandenbeheer, maar vandaag zagen we dat de coureurs konden pushen zonder zich al te veel zorgen te maken over degradatie, die op beide compounds zeer beperkt was. De Medium vertoonde een paar tekenen van graining, maar dat had geen al te grote invloed op de prestaties, terwijl de Hard altijd goed presteerde, zelfs voor degenen die de langste stints reden die dicht bij de 50 ronden kwamen." Kortom, de GP van Mexico betekende een relatief makkelijke race voor Pirelli.
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!