Formule 1

Kritiek op de huidige generatie F1-auto's: "Het moet eng zijn, het moet angstaanjagend zijn, het moet..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 januari 2020 09:12 • Print artikel

De Formule 1-auto’s van dit moment zijn de snelste in de historie van de hoogste klasse van de autosport, tegelijkertijd kunnen jonge, onervaren coureurs instappen en direct competitieve rondetijden rijden. Voormalig F1-coureur Karun Chandok die ook in de ‘bijna perfecte’ Zilverenpijl heeft gereden, kan de vergelijking maken met de oude bolides en dan blijft er slechts een vraag voor hem over.

Formula 1 Max Verstappen Red Bull Racing F1

“Als je een stap terug neemt, vraagt je je af of dat goed voor de Formule 1 is?”, wanneer de Indiër tegenover Crash.net over de foutloze presterende Mercedes praat. “Ik herinner mij Juan Pablo Montoya’s 2014-auto. Ik geloof dat het de piek was in de prestatie in de F1. Het maakte me in elke bocht bang. Elke keer als ik het stuur draaide of het gas aanraakte, dacht ik dat het ding me ging doden! En eigenlijk, wanneer je op macro niveau naar de Formule 1 kijkt, dacht ik dat het misschien is wat het moet zijn. Het moet eng zijn, het moet angstaanjagend zijn, het moet een categorie zijn waar de beste coureurs in de wereld en ook de rookies die vanuit de Formule 2 of Formule 3 opkomen, instappen en ‘Wow, dit is angstaanjagend’ denken.”

Wanneer Chandhok wordt gevraagd waardoor het komt dat de F1-auto’s geen angst aanjagen, heeft hij het antwoord. “Vandaag de dag zijn de auto’s zwaar, ze lopen op tot 743 kilo. De 2004-auto was 605 kilo, je praat over 138 kilo aan gewicht, wat ongeveer vijf of zes seconden per ronde is en dat voel je, je voelt dat de auto luier is in de bocht je voelt dat het trager reageert. Om dat in rondetijd te compenseren, moest ik alleen maar meer downforce toevoegen en grotere banden er op zetten. Dus dat hebben ze gedaan om het makkelijker voor de coureurs te maken. Ik ben geïnteresseerd waar ze in 2021 voor gaan, omdat het om de racevaardigheid gaat, het makkelijker maken om te racen, maar ik denk dat ze het ook zwaarder voor de coureurs moeten maken.”

“Wanneer je kijkt naar de Grand Prix van Singapore, zweten de coureurs net zoveel als wij deden. Ze komen niet meer uit de auto, zie zien er niet meer geradbraakt uit, het lijkt geen fysieke uitdaging te zijn die het moet zijn. Ik denk dat we daar wat meer van moeten zien.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS