Formule 1

Ferrari realiseert een winsttoename van 7,5% in 2018 en verhoogt de F1-investeringen

Uitgegeven door Peter Vader • 6 februari 2019 10:40 • Print artikel

Luis Camilleri, de CEO van Ferrari, heeft in een conference call aangegeven dat de F1-wereldtitels voor constructeurs en coureurs terug moeten komen naar Maranello. Daarvoor is extra geld nodig, daarom is het interessant om de financiele positie en resultaten van Ferrari eens onder de loep te nemen. De winst van Ferrari in 2018 is met 7,5% gestegen, terwijl de kopers grotendeels voor de V12's gaan. De 'hot' 812 Superfast blijft voor de margeverbetering zorgen bij het merk met het steigerende paard. De Italiaanse supercarfabrikant Ferrari NV meldde op 31 januari dat de gecorrigeerde winst vůůr rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (gecorrigeerde Ebitda) in 2018 7,5% steeg naar 1,11 miljard euro ($ 1,28 miljard), op een omzetstijging van 10% en met een sterk resultaat voor de meest winstgevende modellen. Het resultaat was in lijn met de verwachtingen van analisten.

Ferrari 812 Superfast V12
De grote winstbrenger in 2018: de Ferrari 812 Superfast V12

Omzetstijging door 812
Voor het vierde kwartaal van 2018 bedroeg de gerealiseerde ebitda - de inkomsten voor aftrek van interest, belastingen, afschrijvingen op activa en afschrijvingen op leningen en goodwill - van Ferrari 274 miljoen euro. Dit is een stijging van 6% ten opzichte van dezelfde periode in 2017. De grote vraag naar de Ferrari 812 Superfast, een exotische sportauto voorzien van de gewilde V12 motor, heeft geholpen om de winstmarge van Ferrari in 2018 te vergroten. De 'aangepaste' cijfers sluiten speciale zaken uit, met name een belasting van ongeveer 1 miljoen euro in verband met de terugroepactie vanwege de 'Takata airbag inflator' in het vierde kwartaal van 2018. In 2017 kende Ferrari geen speciale items. Ferrari's 'netto industriŽle schuld', of schuld boven het kassaldo en de vorderingen, bedroeg aan het eind van 2018 340 miljoen euro, tegenover 473 miljoen euro aan het einde van 2017.

Ferrari's 2018 in een notendop
Het modelassortiment van Ferrari kan verbijsterend zijn voor de toevallige toeschouwer, maar voor investeerders zijn de modellen in twee groepen te verdelen: die met 8-cilindermotoren en die met 12-cilindermotoren. Naast zijn reguliere productiemodellen, bouwt Ferrari af en toe dure auto's met beperkte oplage voor bevoorrechte klanten, meestal voorzien van een 12-cilinder motor. Een 12-cilinder Ferrari is duurder en winstgevender zijn dan zijn tegenhanger met een 8 cilinders. Het verhaal in 2018 was dat de verkoop over de hele wereld erg goed was. De mix van verkopen verschoof enigszins naar de 12-cilindermodellen. Het totale aantal afleveringen steeg met 10,2%, waarbij de verkoop van 12-cilinders steeg met 19,6%, terwijl de omzet van de 8-cilinder met 7,3% steeg. De grote vraag naar de 12-cilinder Ferrari 812 Superfast bleef gehandhaafd, terwijl de voor-verkoop van de nieuwe V8-powered Portofino convertible, die werd geÔntroduceerd in het eerste kwartaal van 2018, ook heel goed was.

Ferrari Portofino V8
Veelbelovende verkoopstart voor Ferrari Portofino Convertible V8

Andere inkomsten
Naast de verkoop van zijn eigen auto's, genereert Ferrari ook inkomsten uit de verkoop van motoren aan zijn voormalige zustermerk, Maserati, evenals uit betalingen door sponsors van het Formule 1-raceteam. De algehele resultaten waren gemengd: de winststijgingen door verbeterde autoverkopen en hogere inkomsten van sponsors van het race-team werden bijna teniet gedaan door een aanzienlijke daling in de verkoop van motoren aan Maserati en door ongunstige resultaten van de wisselkoersen.

Verwachte winstgroei 2019
In aanvulling op de algemene doelstellingen voor 2019 bevestigde CEO Louis Camilleri de drie "tussentijdse" doelstellingen voor Ferrari's financiŽn, die hij in september jongstleden op de Capital Markets Day van het bedrijf al uiteenzette. Tegen 2022 verwacht Ferrari nog steeds een gecorrigeerde EBITDA van 2 miljard euro en een kasstroom van 1,2 miljard euro tegen 2022. Zijn verwachting is verder dat de schuld tegen 2021 nul zal zijn! Camilleri zei ook dat Ferrari van plan is om in 2019 vijf nieuwe modellen te introduceren, die voor een aanzienlijk winstresultaat moeten gaan zorgen.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS