Formule 1

Fabrikanten mogen voorlopig geen eigen batterijen in de Formule E gaan produceren, pas vanaf 2025

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 december 2017 18:16

De Formule E heeft geen afstand genomen van de mogelijkheid dat fabrikanten in de toekomst hun eigen batterijen mogen gaan bouwen. Het plan is tenminste tot het volgende decennium uitgesteld. De elektrische autosportklasse startte met een enkele specificatie van de batterij, welke gebouwd werd door Williams Advanced Engineering, maar er was oorspronkelijk een agressief plan om de teams ergens gedurende de eerste vijf seizoenen hun eigen batterij te laten bouwen.

null

Het werd al snel duidelijk dat de tweede generatie FE-auto’s ook een enkel type batterij gaat krijgen, wanneer deze in 2018/19 wordt geïntroduceerd. Dit keer wordt deze batterij gebouwd door McLaren Applied Technologies. De invoer van de regel dat teams een eigen batterij mogen bouwen, gaat op zijn vroegst in 2020/2021 komen. Dit betekent een vertraging ten opzichte van het aanvankelijke plan, richting het achtste seizoen van het kampioenschap.

Volgens FE-directeur Alejandro Agag kan de derde generatie auto hiervoor beschermd worden. “Batterijen moeten niet op zijn voor een derde cyclus,” zei de Spanjaard tegen het Engelse Autosport. “Dus ik denk dat als we de batterij ooit vrijgeven, wat we misschien gaan doen, dit vanaf het elfde seizoen (2025) of verder gaat worden. Vanaf de derde cyclus moet het een standaard batterij zijn.”

“Ik denk dat de fabrikanten blij zijn met de kostenbeheersing. Ze zijn niet ècht gestrest over het maken van de eigen batterij, ze willen hun eigen technologie en die hebben ze nu,” aldus Agag. De FE-fabrikanten kunnen op dit moment hun eigen motor, versnellingsbak en omvormer ontwerpen. Het onderzoek naar aanvullende technologische systemen, vierwielaandrijving, koppeltoewijzing, energie oogsten van de voorwielaandrijving en brake-by-wire, zijn voorkeuren die op korte termijn de focus hebben."

Volgens de FE-directeur krijgen de auto’s aanvullende, kleinere batterijen aan de voorkant, om nieuwe technologieën te faciliteren, wat een open gebied voor ontwikkelingen kan gaan worden. “Maar de hoofdbatterij, denk ik, moet standaard blijven,” benadrukte Agag. Een andere optie kan zijn dat het kampioenschap richting het ontwerp met een 'specificatie cel' gaat, waarbij de fabrikant verantwoordelijk is voor het omhulsel of dat het aantal leveranciers naar twee of drie wordt uitgebreid. De fabrikanten staan achter het idee van de Spanjaard, althans voor de korte termijn, zodat er niet een onbetaalbare batterij competitie ontstaat.

BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt staat achter de voorzichtige aanpak van de FE. Ondanks dat het merk uit Bayern een infrastructuur ontwikkelt om batterijen voor straatauto’s te produceren. Daarmee lijkt het realistisch dat men dit ook voor de FE wil gaan doen.

Een andere fabrikant die mogelijk de capaciteit heeft om eigen batterijen te produceren, is Porsche. Het merk uit Weissach treedt in 2019/2020 toe tot de FE, evenals Mercedes. Porsche zou ook voor de tweede generatie batterijen meegedaan hebben aan de offerteprocedure, welke uiteindelijk door McLaren Applied Technologies is gewonnen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS