Formule 1

F1-teambazen sceptisch over de nieuwe voorvleugels voor 2019: "We deden een test en het was..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 3 november 2018 14:37 • Print artikel

Met ingang van 2019 worden de voorvleugels en andere kleine veranderingen geďntroduceerd in de Formule 1. Met deze aanpassingen wil men het inhalen stimuleren in de hoogste klasse van de autosport, maar zij hebben ook een keerzijde. De andere kant van het verhaal is dat de nieuwe regels de downforce verlaagt en die hoge bochtensnelheden niet meer gehaald kunnen gaan worden, zoals we dit jaar hebben gezien.

Force India downforce
Force India teambaas Otmar Szafnauer: “We deden een test en het was een significante stap achteruit”

“Het wordt lastig om een duidelijk plaatje te krijgen, maar ik denk dat we gaan verbeteren op het gebied van de motor. We hebben nog wat twijfel over de banden en het aero-pakket”, reageerde Frederic Vasseur van Sauber tegen Motorsport Week. “Als je praat over de aero-regels, dat is dat een grote stap terug. Ik denk dat iedereen gericht is op het herstellen van de verloren prestatie. Ik weet niet hoe we gaan herstellen en of we daar overheen gaan komen, maar het ziet er listig uit.”

Force India testte de nieuwe voorvleugel zoals op de Hungaroring gemonteerd. Teambaas Otmar Szafnauer ziet het echter toch als een enorme stap terug. “We deden een test en het was een significante stap achteruit”, reageerde Szafnauer. “We hebben agressieve doelen gesteld, maar weten niet of we ze gaan halen. We proberen de toekomst te voorspellen over wat we kunnen gaan vinden. Maar ja, het is een enorme stap achteruit voor ons.”

Ook Franz Tost van Toro Rosso hoopt dat men snel kan herstellen van de stap achteruit, maar is sceptisch of er wel meer ingehaald gaat worden. “Ik heb het besproken met mensen in de windtunnel en zoals het er nu uitziet, verwachten ze niet dat het inhalen makkelijker wordt”, zei de Oostenrijker. “Daarom ben ik er niet zeker van dat de regelverandering gaat uitkomen, waar we dat verwachten. Dus..., dat inhalen makkelijker wordt. Ik denk dat aan het begin van volgend seizoen de teams een soortgelijk niveau aan downforce hebben behaald als nu.”

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS