De invloed van het unieke karakter van Monza op de afstelling van F1-auto’s uitgelegd
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 september 2023 11:01
MONZA - De volgende bestemming van de Formule 1 is Monza, om verschillende redenen waarschijnlijk de meest bijzondere race op de kalender. Deze legendarische race stelt de Formule 1-technici voor vele uitdagingen, gezien de karakteristieke configuratie van de baan die hoge snelheden toelaat. Hieronder lees hoe dat precies zit en wat dat betekent voor de F1-auto's.

Wat Monza onderscheidt van andere circuits zijn de lange en snelle rechte stukken in combinatie met weinig bochten waar je hard moet remmen. Dit is precies de reden waarom teams de set-up van hun auto's volledig moeten aanpassen als voorbereiding op deze veeleisende omstandigheden.
Het feit dat coureurs tachtig procent van het circuit vol gas rijden in hun auto's geeft aan hoe snel Monza is. Daarom is de eerste stap in de aanpassing het maximaliseren van de vermindering van downforce.
Als het om aerodynamica gaat, is het belangrijk in gedachten te houden dat downforce recht evenredig is met het kwadraat van de snelheid van de auto. Dit betekent bijvoorbeeld dat als je de snelheid van de auto verdubbelt, de downforce verviervoudigt (!).
Dit natuurkundige fenomeen is zeer effectief in bochten waar je de auto zo 'vastgelijmd' mogelijk aan het asfalt wilt hebben. Het zorgt echter ook voor grote problemen op rechte stukken.
Op rechte stukken is downforce niet zo cruciaal; luchtweerstand is de primaire zorg. De uitdaging is echter dat als je de downforce van een auto verhoogt, je tegelijkertijd de luchtweerstand verhoogt. Dit is waar de ware kunst van Formule 1 om de hoek komt kijken - het optimaliseren van zo'n aerodynamisch pakket zodat het ideaal is voor de karakteristieken van een specifiek circuit.
Gezien de lange rechte stukken en de lange tijd dat er vol gas wordt gegeven op Monza, is de belangrijkste taak voor de ingenieurs het verhogen van de topsnelheid, wat betekent dat de luchtweerstand moet worden verminderd.
Daarom passen de teams de belangrijkste aerodynamische onderdelen, zoals de voor- en achtervleugels, aan om de luchtweerstand te minimaliseren. De hoek waaronder deze onderdelen zijn ingesteld, wordt verkleind tot het punt waarop de achtervleugel bijna horizontaal lijkt. Dat kun je tijdens de race zien.
De hoeveelheid luchtweerstand die een auto ondervindt, wordt beďnvloed door zijn snelheid, het geprojecteerde oppervlak van de auto van voren gezien en de luchtweerstandscoëfficiënt. Het geprojecteerde oppervlak is het frontale oppervlak dat de auto inneemt als je van voren kijkt. Door de hoek van de achtervleugel te verkleinen, verklein je dus tegelijkertijd het geprojecteerde oppervlak en de luchtweerstandscoëfficiënt, waardoor je veel hogere snelheden kunt bereiken.
Deze veranderingen aan de auto verminderen niet alleen de luchtweerstand, maar verlagen ook de downforce die de auto genereert. Dit betekent dat teams geen hoge snelheden in bochten kunnen verwachten, maar omdat Monza weinig bochten heeft, is dit niet zo'n groot probleem.




