Formule 1

De Formule 1 toont interesse in tweetaktmotoren en eco-brandstof...

Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 januari 2020 09:00

Formule 1 is op zoek naar de introductie van tweetaktmotoren die tegen het midden van het decennium op eco-brandstof draaien, aangezien het plannen ontwikkelt om koolstofneutraal te worden. Het voorstel zou de sport groener maken dan elektrische raceseries, zoals de Formule E, terwijl er nog steeds interne verbrandingsmotoren worden gebruikt - met een verbeterd geluid.

Pat Symonds F1


De huidige hybride F1-motoren zullen worden vervangen door een nieuwe specificatie van de krachtbron vanaf 2025 of 2026. Deze zal een belangrijke rol spelen in het project van de Formule 1 om in 2030 koolstofneutraal te worden.

"Ik ben er erg op gebrand dat het tweetakt wordt", zei Pat Symonds, hoofd technische zaken van de Formule 1, op de conferentie voor energiezuinige motorsport van de Motorsport Industry Association.

"Veel efficiënter, een geweldig geluid uit de uitlaat en veel van de problemen met de oude tweetakten zijn gewoon niet meer relevant."

De nieuwe motoren zullen waarschijnlijk hybriden blijven, maar worden aangedreven door synthetische brandstof, gemaakt door waterstof te combineren met koolstof dat uit de lucht wordt opgevangen, met behulp van overtollige groene energie.

Naast de auto's zou deze e-benzine de vliegtuigen kunnen aandrijven die de auto's en materialen naar de races brengen, waardoor de CO2-voetafdruk van de sport veel kleiner wordt gemaakt.

Uit onderzoek dat tijdens de conferentie werd gepresenteerd, bleek dat elektrische raceauto's verantwoordelijk zouden kunnen zijn voor een dubbele hoeveelheid CO2-uitstoot als hybride raceauto's, vanwege de hoeveelheid die wordt geproduceerd bij het vervaardigen van de batterijen.

"We moeten kijken naar hoe onze toekomstige power units eruit zullen zien", zei Symonds. "In de F1 is dit waar we op dit moment mee bezig zijn."

Hij zei dat de belofte van de sport om door te gaan met de huidige motoren tot 2025 het de tijd gaf om 'ervoor te zorgen dat de volgende stap een echt goede is'.

"Het zou kunnen dat de volgende krachtbron die we produceren de laatste is die we met vloeibare koolwaterstoffen doen", zei hij. "Ik denk dat er een zeer grote kans is dat er nog steeds een interne verbrandingsmotor is, maar misschien loopt die op waterstof.

"Ik denk zeker dat de interne verbrandingsmotor een lange toekomst heeft en ik denk dat het een toekomst heeft die langer is dan veel politici beseffen, omdat politici alles aan elektrische voertuigen hangen.

"Er is niets mis met elektrische voertuigen, maar er zijn redenen waarom ze niet voor iedereen de oplossing zijn."

Symonds zei dat hij op dit moment naar universiteiten gaat om motoronderzoek te doen om de nieuwe regelgeving te informeren.

Hij vertelde tijdens de conferentie dat hij werd getroffen door de hoeveelheid onderzoek naar tweetaktmotoren, die beter bekend zijn om hun rokerige en lawaaierige outputs, in plaats van hun potentieel in de koningsklasse van de autosport.

"Directe injectie, drukvulling en nieuwe ontstekingssystemen hebben ervoor gezorgd dat nieuwe vormen van tweetaktmotoren zeer efficiënt en zeer emissievriendelijk zijn. Ik denk dat er een goede toekomst voor een tweetaktmotor is."

Symonds is op zoek naar een werkgroep om de specificatie voor de volgende F1-motor te ontwikkelen, die een afspiegeling is van de manier waarop de regels voor het chassis van 2021 zijn opgesteld.

De teams zouden worden aangemoedigd om samen te werken, omdat het ontwerp meer prescriptief zou zijn in een poging om de kosten laag te houden.

Symonds zegt dat de synthetische brandstof zou worden afgestemd op de motor, met behulp van een optimaal mengsel van koolwaterstoffen, om de efficiëntie en de prestaties te verbeteren, terwijl de uitstoot van deeltjes wordt verminderd.

De brandstof zou de motor laten draaien met een hogere compressieverhouding, waardoor de efficiëntie met maximaal 2,4 procent zou verbeteren.

Voor die tijd is de sport op zoek naar e-brandstoffen die in de huidige motoren kunnen worden gebruikt naarmate de productiecapaciteit toeneemt. "Zodra er genoeg in de buurt is, moeten we het doen en zijn we niet zo ver verwijderd van wat we nodig hebben", aldus Symonds.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS