Andretti F1-team maakt serieuze stappen met overname personeel van Mercedes en Red Bull
Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 januari 2024 13:32
Andretti zet volop in op windtunneltests, productie van onderdelen en rekrutering voor hun Formule 1-toetreding. Technisch directeur Nick Chester zegt dat personeel van Red Bull, Mercedes, Ferrari en McLaren allemaal overgestapt zijn naar dit project. Hoewel ze nog geen Formule 1-goedkeuring hebben van de FIA, zet Andretti-Cadillac de voorbereidingen voort om hun F1-team samen te stellen met als doel om zo vroeg als 2025 op de grid te verschijnen.

Er is al aanzienlijke vooruitgang geboekt met het project, onder leiding van Chester. Met een satellietbasis in Silverstone heeft Andretti-Cadillac al 120 mensen in dienst voor het project. Dit omvat ongeveer 50 van de technische partner General Motors, die zich eraan hebben gecommitteerd in 2028 op te schalen naar leverancier van de krachtbron.
De senior technische structuur staat vast. Chester wordt ondersteund door hoofd aerodynamica Jon Tomlinson, die eveneens een sleutelrol speelde in de Renault/Alonso-titel dubbel, terwijl John McQuilliam, wiens F1-carričre hem langs Williams, Arrows, Jordan, Midland, Spyker, Marussia en Manor voerde, de hoofdontwerper is van Andretti-Cadillac.
Onderdelen zijn in productie. Andretti-Cadillac werkt hard in Toyota’s windtunnel in Keulen, met het plan om halverwege 2024 een volledig schaalmodel van een F1-chassis te testen.
Chester sprak met The Athletic over zijn tevredenheid om dit project samen te zien komen, een project dat volgens hem personeel heeft aangetrokken van Red Bull, evenals Mercedes, Ferrari en McLaren, die samen de top vier vormden in het constructeurskampioenschap van 2023.
"Het is een team dat het goed wil doen en wil winnen", verklaarde Chester. "Je wil geen team waar die ethos niet heerst. Ik was aangenaam verrast hoe makkelijk het was om mensen naar het project te trekken. Er is een echte aantrekkingskracht van een nieuw team, de naam Andretti. Een blanco blad heeft de neiging een zeer proactieve cultuur te hebben. We hebben mensen zien komen van Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren. Ze wilden allemaal een nieuwe uitdaging. Het is dat echte potentieel om afdelingen te vormen."




