Peter Versluis en Veka Racing naderen historisch startsein in Dakar Rally 2011
Uitgegeven door Bas Kaligis • 31 december 2010 10:28
BUENOS AIRES - De aanloop naar de 'moeder aller rally's', zoals 'Le Dakar' inmiddels best mag worden genoemd, is voor de deelnemers meestal een kwelling. Zij staan te trappelen van ongeduld om het startpodium op te rijden, maar voordat gas kan worden gegeven, dient iedereen zich te onderwerpen aan de vereiste technische en administratieve handelingen. Veka-Racing van Peter Versluis debuteert in de Dakar Rally 2011. Versluis krijgt naast zich de ervaren autocoureur Cor Euser. Het duo rijdt om en om een rit. Zij worden de woestijn door geloodst door navigator Pieter van Kruijsdijk.

Hun geduld wordt op de proef gesteld en daarover konden teammanager Fred van Putten en zijn mannen vanaf het begin meepraten toen zij in Buenos Aires aankwamen. Toen zij de karavaan van het VEKA MAN With A Mission-team wilden ophalen van Delta Dock, waar de gigantische oceaanstomer Grande Brasile alle 500 voertuigen naar toe had verscheept, dachten zij als eersten aan de beurt te zijn om weg te rijden. Pas om zeven uur 's avonds konden de drie racetrucks en assistentie-vrachtwagens worden gestationeerd op een groot universiteitsterrein, even buiten het stadscentrum.
De campus wordt gebruikt als serviceplek voor deelnemers in afwachting van scrutineering in het tentoonstellingscomplex La Rural dat als epicentrum van de Dakar-rally fungeert. De terugweg vanaf het Delta Dock, dat 180 kilometer buiten het centrum ligt, nam extra tijd in beslag omdat een vrachtwagen (geen deelnemer) in brand was geraakt. Het veroorzaakte filevorming. Geduld is dan een schone zaak. Wachten is evenwel oersaai.
Woensdagochtend echter stonden de gezichten opgewekter en dat had alles te maken met het verheugende feit dat het team nu eindelijk compleet was. Peter Versluis, Cor Euser en navigator Pieter van Kruijsdijk waren aangekomen en voegden zich als laatsten bij de groep. Allen togen meteen naar het servicepark waar het materiaal in carré-vorm een keurige plek had veroverd. Alle teams bakenden hun terrein met linten af.
Op het serviceterrein werden de racetrucks met de nummers 503, 507 en 522 in grote hitte nagelopen. "Tsjonge, dit scheelt 35 graden met toen we uit Nederland vertrokken", aldus Euser. Vrijdag is de keuring van de trucks. Van Putten verwacht een soepel verloop ervan, want in het voortraject zijn al aan alle vereisten voldaan - de rally kan beginnen. Maar niet eerder dan dat er gezamenlijk het oud en nieuw wordt gevierd. Met vuurwerk hopelijk als voorbode van een spetterend optreden in de rally.




