Autosport BE • Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

Vierde race van de DSMEC tijdens topaffiche

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 13 juli 2009 21:37

Met de Zolder Superleague is de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup aanbeland bij de vierde van de zeven te verrijden manches. En het woordje ‘Super’ mogen we hier dik onderstrepen. Het wordt immers een topweekend waarin de DSMEC samen rijdt met de Superleague Formula, de Dutch Supercar Challenge, de Euroboss series, enz.
Op vrijdag staat voor de DSMEC een kwalificatie van 60 minuten op het menu terwijl de wedstrijd zelf wordt verreden op zaterdagnamiddag.

Met de vierde van zeven wedstrijden zijn we qua aantal races halfweg het kampioenschap aanbeland. Maar dat geldt niet wat betreft de puntentelling. Tijdens de laatste twee wedstrijden in het Nederlandse Assen en de 10 Hours of Zolder zijn er immers dubbele punten te verdienen. We gaan dus net als vorig jaar een spannende tweede seizoenshelft tegemoet.

Tijdens de Zolder Superleague wordt voor de tweede maal dit seizoen een wedstrijd over 125 minuten afgehaspeld. Na de zware uithoudingsrace van de 500 km of Zolder krijgen we nu terug een lange sprintrace met één verplichte pitstop. De teams moeten dus terug een andere strategie bedenken. Verschillende piloten zullen dan ook net als tijdens Belgian Kick off Race alleen rijden. Enerzijds heeft dit te maken met de verlofperiode waarin op dit moment tal van piloten in vakantie zijn. Anderzijds is dit reglementair perfect mogelijk. Een piloot mag reglementair 180 minuten onafgebroken achter het stuur zitten terwijl deze tijdens de verplichte pitstop alleen maar moet uitstappen en terug instappen. Bij wagens die 125 minuten kunnen volmaken zonder extra tankbeurt kan de piloot zodoende bij een eventuele code 60 onmiddellijk komen pitten en zijn weg verder zetten.

In Klasse 1 mogen we terug de Mosler van MExT verwelkomen die de handschoen zal opnemen tegen de Porsche biturbo van Lagrange/Derdaele en de Viper GTS van Lumbeeck/Marchal. De twee AD Sport-bolides gaan ongetwijfeld voor de algemene zege. Lagrange heeft nog niet veel testwerk achter de rug maar heeft er alle vertrouwen in als de wedstrijd in droge weersomstandigheden kan worden verreden. De jonge Limburger heeft immers een groot aanpassingsvermogen. Het duo Lumbeeck/Marchal heeft nu de smaak van de zege te pakken en wil er uiteraard een vervolg aan breien.
“Als we een uithoudingsrace van 500 km kunnen winnen moet de komende korte wedstrijd over 125 minuten ons nog beter liggen met de snelle Viper. Wij zijn er in ieder geval klaar voor”, aldus Wim Lumbeeck. Maar ook stalgenoten Lagrange en Derdaele zijn op zoek naar een eerste zege van het seizoen.

De hamvraag in Klasse 2 is wie de ProSpeed in deze korte race van de overwinning zal houden. Het duo Penders/Lamot heeft ongetwijfeld de snelste bolide maar heeft aan merkgenoten Maes en Van Oost telkens een vette kluif. De West-Vlamingen wonnen het debat tijdens de 500 km van Zolder toen ProSpeed wat tijd verloor na een uitschuiver. In ieder geval liet RS Racing-Powercars nog geen steken vallen en heeft nog steeds de leiding in handen in Klasse 2 en ook in het Team Championship. Maar er liggen nog kapers op de kust. Ondanks het feit dat Penders/Lamot na het 0-resultaat in Francorchamps -te wijten aan het feit dat ze toen op Michelin reden- aan een mooie inhaalbeweging bezig zijn en nu reeds op de derde plaats postvatten, zijn Bruynoghe en Van Beurden op hun kousenvoeten opgeklommen naar een voorlopige tweede plaats in de tussenstand. En dit ondanks hun pech tijdens de laatste wedstrijd toen ze in winnende positie aan de kant moesten met een defecte kabel van het schakelmechanisme.


Ondertussen hebben Maes en Van Oost een voorsprong van 24 punten bijeengefietst wat bijna overeenkomt met het puntensaldo van een volledige wedstrijd. Achter deze drie koplopers volgt de eerste wagen uit de stal van First Motorsport met Eddy Renard en Dylan Derdaele. Zij gaan de twee Porsches van Speedlover vooraf die tijdens de 500 km of Zolder een harde noot moesten kraken. ‘Brody’/De Coster en Mattheus/Raus werden geveld door pech en nemen een duik in het klassement. De voornaamste outsider voor de overwinning wordt de Porsche 997 van First Motorsport. De familie Van Rompuy heeft na drie pechwedstrijden definitief de handdoek in de ring gegooid en zal nog sporadisch aan de start verschijnen. De First-Porsche zal nu worden gemend door François Verbist en Henk Haane. Ook Rob Van Roey zal meer dan waarschijnlijk zijn rentree maken met een First-Porsche 996 Supercup. Andere outsiders zijn de Porsches van Franssen/Neyens, goed voor een podiumplaats tijdens de 500 km of Zolder, De Coster/Tavernier en De Laet/Vollebergh die met de supersnelle Porsche RSR wel eens verrassend uit de hoek kan komen. De compleet heropgebouwde McDonald’s-Porsche was tijdens de 500 km ook terug te vinden in de kop van het gebeuren tot een rempomp er de brui aan gaf. Ook Lammertink Motorsport en PDG-Racing komen de troepen terug versterken.

Ondanks het feit dat de Mazda RX7 van Van Herck reeds twee slechte beurten op rij maakte, is de snelle Japanner terug de te kloppen wagen in Klasse 3. In korte wedstrijden is Van Herck steeds bij de pinken en kan zelfs wedijveren met veel wagens uit de Klasse 2. Tijdens de drie verreden wedstrijden draaide de Mazda steeds de snelste chrono in Klasse 3. Na hun prachtige zege in Francorchamps doken ze echter naar de buik van het peloton. De klassementsrijders zijn gewaarschuwd. Momenteel prijkt de oerregelmatige BMW 120 diesel van De Vocht/Van Loo aan de leiding voor de Saker van Jeuris/Vetters en de MSE BMW 1M GTR van Peeters/Jennen. De leidende diesel heeft reeds een mooie voorsprong bijeen gefietst, maar de vijf naaste achtervolgers zitten op een zakdoek. De BMW’s M3 van Werckx/Werckx en Franssen/Franssen staan op een voorlopige vierde en vijfde plaats. Maar tussen de broers Franssen (5de) en de Saker (2de) gaapt er maar een verschil van amper 8 punten. Het wordt dus razend spannend in Klasse 3. Ook Cuyvers/Reyskens, Van Herck en Brinkmann/Jakobs blijven in de buurt. De tweede MSE-BMW van Van Samang en de Mitsubishi EVO 8 van Alain Bader incasseerden reeds een 0-score en sluiten de top 10 af.

In Klasse 4 zagen we na de 500 km heel wat verschuivingen in het klassement. De quasi ongenaakbare Polderman is zijn leidersplaats in Klasse 4 kwijt en staat momenteel op de derde plaats. Het verschil met de leidende Clio’s van Vermeeren/Aerts en Voet/Van den Broeck is klein terwijl Polderman reeds een 0-resultaat moest incasseren. De snelle Nederlander heeft zijn schrapresultaat dus reeds opgesoupeerd. Ook Van de Water is na een mislukte seizoenstart aan een mooie inhaalbeweging bezig. Ron zal komend weekend de klus alleen moeten klaren omdat broer Harry forfait moet geven wegens te drukke beroepsomstandigheden. De krachtige BMW M3 zou opnieuw wel eens voor de verrassing kunnen zorgen. Voor de vijfde plaats is het momenteel drummen geblazen tussen de Clio van Stevens, de BMW M3 van Deckers/Geelen/Beyers en de Clio’s van Brother Racing en Gabriël Racing. De snelle Jordy Dodemont, die vorig seizoen nog een hoofdrol speelde in de titelontknoping kent een pechseizoen. De jonge Renault-piloot hoopt dat Dame Fortuna ditmaal de box niet voorbij loopt. Komend weekend mogen we terug de Audi TT verwelkomen. De problemen met het de koeling blijken nu definitief van de baan en de snelle formatie Frans/Frans zou wel eens in de huid van scheidsrechter kunnen kruipen.

Méér info, timing foto’s en tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be &
www.zoldersuperleague.be

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS