Autosport BE • Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

Vierde zege op rij voor AD Sport Viper

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 26 oktober 2009 17:19

Vierde zege op rij voor AD Sport Viper, nieuwe leiders in Klassen 3 & 4

ASSEN - We kenden een mooie en bewogen race in Assen met teams die via de dubbele punten een schitterende zaak deden in het kampioenschap, terwijl andere titelpretendenten een complete off day kenden. RS Racing Powercars is quasi zeker van de titel terwijl De Vocht/Van Loo en Vermeeren/Aerts een flinke dreun kregen.

Kwalificatie: Eerste pole voor MExT-Mosler!

Tijdens de kwalificatie ontstond een bloedstollend duel tussen de MExT-Mosler met Van Elslander en Martin Short, die een zieke Goegebuer kwam vervangen, en de AD Sport-Viper van Lumbeeck/Marchal die reeds drie poles en evenveel races op rij achter zijn naam zette. Short trok uiteindelijk aan het langste eind met een verschil van amper 71/1000 seconde. Achter deze twee bolides uit Klasse 1 volgden drie gelegenheidsduo’s met de AD Sport-Porsche van de snelle Duitse tandem Heyer/Geipel, de Marcos Mantis van Euser/Versluis en de V8 Star van Abresch/Van t’Hoff. Henk Haane stuurde de Porsche van Lamster naar een mooie zesde plaats voor de Coster/’Brody’ en Van Herck die de snelste chrono neerzette in Klasse 3. Nog net binnen de top 10 vonden we de Porsches van Gelade/Muller/Sandona en Van Oost, die problemen kende door een slechte set up. De AD Sport-Porsche biturbo van Lagrange/Derdaele had normaliter op de zesde plaats moeten starten, maar werd door een snelheidsovertreding in de pitlane naar de laatste startplaats verwezen.
In Klasse 3 stond dus terug geen maat op de Mazda RX7 van Werner Van Herck die de meerdere bleef van de Saker van Jeuris/Vetters, de BMW’s van Peeters/Beckers/Van Samang, Franssen/Franssen, Cuyvers/Reyskens en de leidende Diesel van de Vocht/Van Loo. In Klasse 4 tenslotte ging de pole naar de Audi TT van Frans/Frans voor de Lotus Exige van Verwoerdt/Bosman en de Clio’s van Polderman en Stevens.

Race: Opnieuw Lumbeeck/Marchal met een tikkeltje geluk

Met een half uur vertraging werd de zesde manche van DSMEC op een koude, maar droge piste op gang geschoten voor een race van 150 minuten met één verplichte pitstop. Short verzilverde zijn pole en bleef Marchal voor, die op zijn beurt de meerdere bleef van Euser, Geipel, Abresch, Van Herck, Bruynoghe, ‘Brody’, Van Oost, Mattheus en de rest van de meute.
Het begin van de wedstrijd ging er nogal onstuimig aan toe. Er werden enkele rake klappen uitgedeeld met Lamster, De Vocht en de Audi TT als voornaamste slachtoffers. Vooral voor het actuele leidersduo in Klasse 3, De Vocht/Van Loo een opdoffer van formaat.
Reeds vroeg in de wedstrijd kregen we een korte code 60 om de BMW 120d van de onfortuinlijke De Vocht weg te takelen met een defecte stuurinrichting. Daarbij negeerden nogal wat piloten de gele vlag en kregen ze een drive through aangesmeerd. Voor Marchal werd het zelfs een stop & go van 60 seconden waardoor ze bij AD Sport de bui reeds voelden hangen. Maar ook op de MExT-Mosler verliep de rit niet bepaald over rozen. De Mosler was de snelste wagen op de piste, maar tijdens de bevoorrading verliep het tanken niet volgens het boekje en daardoor moesten meerdere pitstops worden ingelast. Zodoende kon Wim Lumbeeck via een zeer verstandige race de Viper toch nog voor de vierde maal op rij in winnende positie over de meet loodsen voor de MExT-Mosler en de Euser-Marcos. Op de vierde en vijfde plaats vonden we de eerste wagens uit Klasse 2 met Goossens/Van Oost en Bruynoghe/Van Beurden. Zij bleven de AD Sport-biturbo van Lagrange/Derdaele voor. Ondanks het feit dat Niels Lagrange achteraan moest starten lukte de jonge Limburger een mooie inhaalrace en nam hij in de eerste ronde maar liefst 21 voorgangers te grazen. Hij kon nog oprukken naar de vijfde stek, maar viel nadien terug omdat de turbodruk constant wegviel. Lagrange/Derdaele kon na een mooie inhaalbeweging toch nog als zesde aantikken.

Wie houdt RS Racing-Powercars nog van de titel in Klasse 2?
In Klasse 2 lag geen maat op de Duitse formatie Heyer/Geipel. Maar blijkbaar waren hun Michelins niet opgewassen tegen de agressieve rijstijl. Een klapband en een gescheurde velg was er teveel aan voor Heyer die ontmoedigd het strijdtoneel verliet terwijl hij nog in staat was om het Klasse 2-podium te vervoegen.
De strijd was mooi om volgen en binnen de top 5 gaven Geipel, van Oost, Bruynoghe, ‘Brody’ en Mattheus het beste van zichzelf. Van Oost kwam op het einde van de wedstrijd aan de leiding en won de race dus samen met Marc Goossens. De vierde overwinning van het seizoen voor RS Racing-Powercars. Met nog één race voor de boeg kan alleen brute pech het duo Maes/Van Oost nu nog van de titel houden. Opnieuw een mooie twee plaats voor Bruynoghe/Van Beurden die met de Porsche 996 vochten als leeuwen en Raus/Mattheus naar de laagste podiumtrede verwezen voor De Coster/’Brody’, Gelade/ Muller/Sandona/, Franssen/Neyens, Van Kouwen/Derdaele en Van den Heuvel/Van Vliet.
Ondertussen loopt het West-Vlaamse duo Maes/Van Oost nog verder uit in de tussenstand en telt reeds een voorsprong van 35 punten op Bruynoghe/Van Beurden, 45 op De Coster/’Brody en 51 op de regerende kampioenenwagen van Raus/Mattheus. Ook indien RS Racing-Powercars pech kent tijdens de afluitende 10 Hours of Zolder hebben ze nog een voorlopig schrapresultaat van 21 punten achter de hand.

Brute pech voor De Vocht/Van Loo en Van Herck.
Saker wordt nieuwe leider in Klasse 3

Er stond geen maat op de Mazda RX7 die zich op het snelle tracé van Assen duidelijk in zijn sas voelde. Na de pole kon Van Herck zelfs wedijveren met verschillende Porsches uit Klasse 2 en reed hij een quasi start-finish race. Maar op 2 ronden van de finishvlag kreeg Van Herck terug te kampen met een olielek en zette hij de wagen aan de kant om verdere schade te voorkomen.
De broers Franssen reden met hun BMW M3 een dijk van een wedstrijd en kregen de overwinning zodoende in de schoot geworpen. De Cock/Van der Kooi konden nipt de Saker naar de derde plaats verwijzen. Jeuris/Vetters hadden meer verwacht van de race, maar door een losgekomen achterspoiler moesten ze van het gas. Anderzijds komen ze nu op gelijke hoogte van de huidige leiders doordat de BMW 120d van de Vocht/Van Loo na de aanrijding niet scoorde. Een slecht moment voor het onfortuinlijke Recy Team, net nu er dubbele punten te verdienen waren. Ook MSE, Werckx en Sluys/De Neef gingen met een mooi puntensaldo terug huiswaarts, waardoor de titelontknoping bijzonder spannend wordt in Klasse 3.

Klasse 4: Daar is Polderman terug

Uittredend kampioen Polderman had ons een sterk slotoffensief beloofd na een mindere periode. Mede door het uitvallen van de Audi TT en de pech van het leidersduo Vermeeren/Aerts dat een ganse wedstrijd sukkelde met elektrische problemen, neemt de Nederlander autoritair de leiding in handen. De overwinning moest Polderman wel uit handen geven aan de Lotus Exige van Verwoerdt/Bosman. Stevens werd mooi derde voor Grouwels/Grouwels, Renmans/Cornelis en Voet/van den Broeck. Daardoor doet ook het TRAXX-duo een goede zaak in de tussenstand. BRV Racing duikt van de eerste naar de vijfde plaats in het kampioenschap terwijl Van den Broeck en Voet komen postvatten op de tweede plaats, voor Stevens en Van de Water. Polderman heeft ondertussen een mooie voorsprong bijeen geraapt, maar voor de overige ereplaatsen zal tijdens de 10 Hours of Zolder nog zwaar worden gevochten.

Team Championship: RS Racing Powercars loopt verder uit.

Door de 0-score van Recy Team zag RS Racing-Powercars de kans mooi om de voorsprong verder uit te diepen. Recy kreeg een dreun en zakt naar de zesde plaats terwijl Saker Belgium momenteel op de tweede plaats staat, met één puntje voorsprong op Polly’s Racing Team dat op zijn beurt twee eenheden voorsprong telt op EMG Franssen en drie op Speedlover met Bruynoghe/Van Beurden.

(DSMEC)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS