Autosport BE • Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

DSMEC: Teams blikken vooruit op 10 hours of Zolder (2)

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 13 november 2009 13:08

Van den Broeck ambieert opnieuw de overwinning

Met de 10 Hours of Zolder is de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup komende zaterdag aanbeland bij de slotrace van het kampioenschap 2009.

Een kampioenschap waarin Bart Van den Broeck en vaste kompaan Chris Voet goed uit de verf komen met een voorlopige tweede plaats in de tussenstand van klasse 4. De 10 Hours of Zolder is de favoriete race voor Bart Van den Broeck die vorig seizoen deze wedstrijd in winnende positie afsloot en een jaar eerder als tweede onder de geblokte vlag dook. Ook komende zaterdag moet Van den Broeck een mooie prestatie afleveren gezien de omstandigheden in de tussenstand van het kampioenschap.


“De kloof met leider Polderman bedraagt momenteel 31 punten en indien de Nederlander gevrijwaard blijft van pech kennen we de kampioen”, doet Bart Van den Broeck uit de doeken. “Desondanks hebben we tot hiertoe een mooi parcours afgelegd. We stonden tijdens de voorbije zes wedstrijden viermaal op het podium terwijl Polderman vier wedstrijden won. Op pure snelheid moeten we inboeten tegenover de Nederlander die zijn Clio liet evolueren en ook een uitstekend piloot is. Dit bleek eens temeer op de snelle omloop van Assen waarin we geen problemen kenden en tijdens deze korte wedstrijd de punten pakten van de vierde plaats. Meer zat er echt niet in voor ons. Daar heeft Polderman het verschil kunnen maken en we verloren ook kostbare punten nadat ik tijdens de Zolder Truck Grand Prix van de baan werd gekeild. Dit had ons misschien iets dichter gebracht bij de koploper en de strijd voor komende zaterdag spannender gemaakt. Ik gun Stephan Polderman de titel, maar tijdens de 10 Hours of Zolder gaan we toch trachten om nog in het offensief te gaan. Onze Clio is zéér bedrijfszeker en zoals we reeds in het verleden bewezen zijn dergelijke wedstrijden echt ons ding”.

De kloof met Polderman mag dan quasi onoverbrugbaar zijn, voor de tweede plaats zal het ook nog knokken zijn. Van den Broeck telt momenteel een voorsprong van vijf punten op de Clio van Xavier Stevens en de BMW M3 van Van de water. Ook het duo Vermeeren/Aerts zijn nog niet uitgeteld voor de tweede plaats en tellen een achterstand van 10 punten. Bij een race over 10 uren en voorzien van dubbele puntentelling na vijf en tien uren wedstrijd is dit verschil bijzonder klein. Voor deze loodzware opdracht doet TRAXX Racing beroep op Wim De Graef als derde piloot. De Graef was actief op een van de Honda’s Civic van Surinx Racing in de BTCS, heeft veel ervaring met een voortrekker en staat gekend om zijn constante chrono’s.

“We weten wat ons te doen staat en kennen deze lange wedstrijden als geen ander”, gaat Bart verder. “Zoals gewoonlijk gaan we tijdens de kwalificatie niets forceren en onze koers afstemmen op de concurrentie. We gaan trachten om de eerste vijf uren af te haspelen met één tankbeurt en pilotenwissel om zo de eerste kaap van vijf uren te overbruggen. We gaan uiteraard de concurrentie niet de kans geven om ver uit te lopen. Maar uit ervaring weten we dat de hazen vroeg of laat in de wedstrijd mogelijk de man met de hamer tegen komen. Wie te snel van start gaat zal tijdens een dergelijke race mogelijk een tankbeurt meer moeten inlassen of risico’s nemen. Voor ons mag het de ganse wedstrijd regenen. Dan gommen we het verschil in vermogen met de BMW M3 en andere Clio’s deels weg. Wij hopen op te klimmen in het klassement en minimum terug een podiumplaats te pakken. Als we onze tweede plaats kunnen behouden bij het vallen van de finishvlag zijn we best tevreden over het voorbije seizoen”, besluit Van den Broeck.

(Van den Broeck)

Niels Lagrange samen met Heyer en Geipel in 10 Hours of Zolder

Komende zaterdag wordt met de 10 Hours of Zolder het Belgisch omloop-seizoen definitief afgesloten. Limburger Niels Lagrange zal deze laatste wedstrijd van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup 2009 betwisten met het jonge Duitse duo Kenneth Heyer en Philip Geipel. Dit trio zal de Porsche 997 GT3 van AD Sport bemannen waarmee Heyer en Geipel tijdens de laatst verreden race in Assen reeds grote ogen gooiden.

Heyer en Geipel pakten op de Nederlandse omloop de pole in Klasse 2, lukten de snelste ronde in de wedstrijd en toefden aan de leiding tot een lekke band en problemen aan de ophanging er anders over beslisten.


Voor Lagrange is Heyer geen onbekende. De youngster uit Neerpelt was reeds samen met de zoon van levende legende Hans Heyer aan de slag tijdens de voorbije Zolder Truck Grand Prix. Toen reeds liet Heyer een goede indruk na bij Niels Lagrange door zijn professionele aanpak. Of er ook naar volgend seizoen een samenwerking op stapel staat is nog niet zeker.

“Zorgen voor later”, klinkt het in het Limburgse kamp. Momenteel telt alleen de loodzware race over 10 uren waarin het jonge trio het beste van zichzelf zal geven.

“Ik ben bij dat ik terug met Kenneth en zijn entourage kan samen werken”, verduidelijkt Niels zijn keuze.
“Met de Porsche biturbo hebben we niet bepaald een denderend seizoen achter de rug. Als de wagen perfect draaide, ging hij als een raket. Maar elektronische problemen zorgden voor haperingen met de turbodruk waardoor Patric Derdaele en ikzelf onze kansen niet konden verdedigen. Ik hoop nu samen met Heyer en Geipel het seizoen in schoonheid af te sluiten. In Assen bewezen ze in ieder geval dat ze heel snel zijn. Ook de Porsche van AD Sport bewees zijn snelheid in Assen”.

Voor Kenneth is de race over 10 uren geen nieuw avontuur. In 2006 won Heyer junior deze uitputtingslag in een Porsche aan de zijde van Broodcooren en De Coster.

(GL Racing)

RS Racing-Powercars in galop richting titel

Bij RS Racing-Powercars staat de champagne reeds gekoeld. Na een prachtige reeks van zes podia op rij, waarvan vier overwinningen is het duo Maes/Van Oost nog nauwelijks bij te benen in Klasse 2 en het Team Championship van de Dunlop Endurance Cup 2009.

Komende zaterdag wordt met de 10 Hours of Zolder het seizoen definitief afgesloten. Een formaliteit zal het niet worden voor RS Racing-Powercars. Via de overwinning in Assen en de daaraan gekoppelde dubbele punten heeft het West-Vlaamse team de kloof met de oppositie nog verder uitgediept. Zuiver mathematisch gezien zijn de beide titels nog geen feit, maar als we er even het telraam bijhalen kan alleen een half mirakel Maes en Van Oost nog van het hoogste ereschavot houden.


Het duo stond steeds na iedere van de reeds zes verreden races op het podium. Daarvan wonnen ze er vier, aangevuld met een tweede en een derde plaats. Zodoende sprokkelden ze een mooie voorsprong van 52 punten bijeen op hun naaste achtervolgers. Hun verplicht schrapresultaat is momenteel 19 punten. Net als in Assen zijn er tijdens de 10 Hours of Zolder opnieuw dubbele punten te verdienen, verdeeld na vijf uren en aan de finishvlag. Als het duo in het slechtste geval door pech niet scoort, dan behalen ze 0 punten, maar wordt het huidige schrapresultaat van 19 punten in rekening gebracht. In dat geval moet de naaste concurrent méér dan 52 punten overbruggen. Geen zinnig mens die daar zijn geld op wil verwedden. Indien de West-Vlamingen de eerste kaap van vijf uren overbruggen is de titel definitief een feit.

In het Team Championship hetzelfde verhaal. RS Racing-Powercars leidt ook hier de dans met een voorsprong van respectievelijk 10 & 11 punten op Saker Belgium en Polly’s Racing. Ook hier hebben ze nog een bonus van acht punten als voorlopig schrapresultaat. Concreet wil dit zeggen dat indien de Saker en de Clio hun Klasse winnen, RS Racing voldoende heeft de laatste plaats in Klasse 2 om de titel te pakken.

Dit wat de cijfers betreft. In realiteit pakt het duo Maes/Van Oost de zaken gans anders aan. Beide piloten zijn het er over eens dat ze het seizoen in schoonheid willen afsluiten en opnieuw voor winst gaan. Tijdens de eerste vijf uren van de wedstrijd zullen Olivier Van Oost en Ruben Maes de zaken misschien iets rustiger aanpakken. Met de enkele puntjes nog extra op zak, die hun titels definitief veilig moeten stellen zullen ze dan ongeremd alle registers kunnen open trekken.

“Een vijfde overwinning op zeven wedstrijden zou mooi zijn”, klinkt het uit de mond van de gouwgenoten. “Een afwachtende race rijden ligt niet in onze aard. Trouwens ook niet mooi voor de grote schare supporters die steeds aanwezig zijn. We weten dat er tijdens de 10 Hours of Zolder steeds gelegenheidsteams komen opdagen met snel materiaal. Een reden temeer om ons opnieuw met de Porsche 996 Supercup in de kijker te rijden.

Voor Ruben is de 10 Hours of Zolder geen onbekende wedstrijd. In 2007 en 2008 werd hij telkens ingelijfd door Gunther Raus met telkens de titel als resultaat. Ook voor Olivier is deze uitputtingsrace geen onbekend terrein. Vorig seizoen was hij samen met Tavernier aan de slag in een Porsche 997 GT3 Supercup uit de stal van Speedlover.

Beide piloten gaan trachten om deze wedstrijd samen af te haspelen. Een loodzware opdracht, maar een eigen en bewuste keuze. In Assen moest Ruben forfait geven wegens het FIA GT-weekend op Circuit Zolder. Hij werd toen vervangen door Marc Goossens die samen met Olivier een prima job deed en de volle puntenpot pakten.

(RS Racing/Powercars)

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS