Autosport BE • Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

Teams blikken terug op DSMEC race (3)

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 16 september 2009 20:36

Saker Belgium blijft in de running voor de titel

Na vier wedstrijden, waarvan twee overwinningen, kijkt Saker Belgium met een gemengd gevoel terug naar afgelopen weekend waarin het duo Jeuris/Vetters de vierde plaats in Klasse 3 uit de brand sleepten. Op zich niet slecht want Saker Belgium behoudt de tweede plaats in de tussenstand en klimt zelfs van zes naar vier in de tussenstand van het Team Championship. Virtueel en dus reeds rekening houdend met het verplichte schrapresultaat nestelen Jeuris en Vetters zich zelfs binnen de top 3.

Saker Belgium en de bemanning waren voor de wedstrijd super-gemotiveerd. Tijdens de kwalificatie draaiden ze de derde chrono na de ongenaakbare Mazda RX7 en de BMW van EMG-Franssen met de snelle Erik Qvick aan het roer.


Tijdens de eerste helft van de race ging het iets minder vlot.
“Mea Culpa”, slaat Ronald Vetters op eigen borst. “De wagen was goed maar ikzelf had een complete off-day en raakte maar niet in het goede ritme. Een slechte start en twee seconden te traag op de piste. Ik voelde dat dit ons wel eens een podiumplaats zou kunnen kosten. Na 50 minuten wedstrijd heb ik dan het stuur doorgegeven aan Wim die alsnog een goede prestatie neerzette”.

Wim Jeuris zette zich tijdens zijn stint eens goed recht en kon de schade beperken met een vierde plaats.
“We hebben wat extra tijd verloren bij de pilotenwissel toen de gordel tussen de vaste stoel en mijn kussen terecht kwam. Dit, gecombineerd met het feit dat de BMW diesel niet moest bijtanken en pas binnen kwam tijdens de laatste code 60 heeft ons misschien wel de das omgedaan. Een podiumplaats had gekund, maar de vierde plaats is op zich geen slecht resultaat. De tenoren lieten geen steken vallen. Ik ben wel tevreden dat de Mazda RX7 de wedstrijd won en zodoende de leidende BMW diesel enkele belangrijke punten afsnoepte. We staan nog steeds 2de in de tussenstand en daarvoor had ik willen tekenen in het begin van het seizoen”.

“De strategie was om Ronald zolang mogelijk in de Saker te houden om een eventuele wissel door te voeren tijdens een code 60”, treedt Tom Sneyers zijn piloten bij.
“Dit is niet gelukt, maar Wim heeft de schade weten te beperken. Een geluk dat de Mazda overeind bleef, wat voor ons toch belangrijk is in de tussenstand van het kampioenschap. We blijven in de running. Het is nu alle hens aan dek om een goede score te halen in Assen. Saker Sportcars Europe heeft veel ervaring in Assen en we gaan voor deze snelle omloop meer dan waarschijnlijk andere verhoudingen gebruiken in de versnellingsbak en een testdag inlassen. Assen biedt dubbele punten en wordt voor ons de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. Tijdens de afsluitende 10 Hours of Zolder is de BMW diesel dan weer in het voordeel door zijn lage consumptie. We geven de strijd voor de titel nog niet op maar het zal een moeilijke onderneming worden. Ook in het Team Championship ambiëren we een plaats binnen de top 3 algemeen.”

(Saker Belgium)


EMG-Franssen brengt stressweekend tot een goed einde

Afgelopen weekend werd in het kader van de spectaculaire Zolder Truck Grand Prix de vijfde manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup verreden. Bij de familie Franssen hadden ze iets goed te maken na het pechweekend tijdens de Zolder Superleague. Toen kwam een steen tussen de riem van de waterpomp terecht op de Porsche van Alain Franssen en Marc Neyens. De BMW M3 van Ronny en Patrick Franssen deed het beter na een valse start vanuit de pitlane. Voor de start van de Zolder Truck Grand Prix stond de Porsche 996 Supercup in klasse 2 op de 8ste plaats in de tussenstand terwijl de BMW in Klasse 3 een mooie 4de plaats moest verdedigen.

Maar opnieuw sloeg het noodlot toe in het team van EMG Franssen. Op vrijdag kreeg Patrick af te rekenen met een spierscheur waardoor de teamleiding ter elfder ure nog de snelle Erik Qvick optrommelde om Ronny Franssen te vergezellen in de BMW M3.
Ook tijdens de kwalificatie was het kommer en kwel. De sessie was amper gestart of de Audi TT van BTS Racing blies zijn krachtbron op. Net op het moment dat Alain Franssen hem wou passeren.


“verschrikkelijk”, stamelde Alain achteraf. “ik kreeg alle olie op de voorruit en onder de wielen. De Porsche reed als op ijs en begon te tollen. Ik eindigde met een smak in de muur. Een geluk bij een ongeluk dat de wedstrijd pas één dag later van start ging. Mijn bewondering gaat dan ook uit naar de crew van EMG onder leiding van Edgard Terium die tot een flink stuk in de nacht sleutelden om de Porsche terug deftig op zijn poten te zetten. Ze slaagden wonderwel in hun opzet”.

Marc Neyens moest dan met de Porsche gans achteraan starten en sneed als een mes door het 46-koppig peloton. Na half koers toefde Neyens reeds in 9de positie algemeen en 6de in Klasse 2. Kort daarna nam Alain het stuur over en kon de zesde plaats handhaven tot hij in het wedstrijdslot nog zijn meerdere moest erkennen in de Ultima van Derdaele.

“Ik ben zéér tevreden na alle problemen op zaterdag. De wagen trekt een beetje naar rechts omdat de rechter chassisbalk één centimeter naar achter staat. De wagen staat ondertussen reeds op de richtbank. Maar we hebben de koers uitgereden en de meubelen deels gered. We hebben wel een 30-tal extra seconden verloren bij de pilotenwissel door problemen met de gordels. Dat heeft ons uiteindelijk de 10de plaats algemeen en de 6de stek in Klasse 2 gekost”, besluit Alain Franssen.

De kwalificatie met de BMW M3 in Klasse 3 verliep een stuk beter. Interim-piloot Erik Qvick parkeerde de wagen op de tweede plaats na de ongenaakbare Mazda RX7. Qvick nam de start en kon de tweede positie handhaven. Na 1u15 loodste Erik de BMW binnen maar er ging veel tijd verloren door een nukkige tankinstallatie en met de gordels tijdens de pilotenwissel. Daarenboven ging een van de piloten iets te hard door de pitlane en kreeg de BMW nog een ‘drive through’ aangesmeerd. Deze samenloop van omstandigheden deed de BMW terug vallen naar de 5de plaats in Klasse 3. De BMW van Ronny & Patrick Franssen blijft in de tussenstand op de vierde plaats.

Ondanks het feit dat het terug een weekend was met vallen en opstaan, blikt men tevreden terug bij EMG Franssen. Met Assen en de 10 Hours of Zolder in het verschiet krijgen we twee slotwedstrijden met dubbele puntentelling. Er kunnen nog heel wat verschuivingen gebeuren in de tussenstand. Een top 5 voor de Porsche en een top 3 voor de BMW behoren nog steeds tot de verhoopte eindresultaten.

(Franssen)

Podium voor Bruynoghe & Van Beurden

Afgelopen weekend werd in het kader van de Zolder Truck Grand Prix de vijfde manche verreden van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Na twee pechweekends op rij hadden Erik Bruynoghe en Philippe Van Beurden zich terug opgeladen. Een derde keer pech op rij kon het duo zich niet permitteren in functie van het kampioenschap in Klasse 2. Beiden kwamen dan ook supergemotiveerd aan de aftrap en aasden op revanche.

De weg die Erik en Philippe dit seizoen bewandelen ligt vol wolfijzers en schietgeweren. De eerste race in Francorchamps verloren ze een pak tijd na een aanrijding. De daarop volgende wedstrijd werd bekroond met een tweede plaats terwijl ze tijdens de derde en vierde manche werden geconfronteerd met een defecte bedieningskabel van de schakelbak en een crash.

Na een risicoloze kwalificatie waarin Bruynoghe een bevredigende 8ste chrono algemeen en een 5de in klasse 2 uit de brand sleepte mocht hij starten vanop de vierde startrij. “Ik had de eerste vijf ronden te kampen met de wegligging van de Porsche”, aldus Erik Bruynoghe.

“Daardoor mistte ik de aansluiting met de eerste trein en leidde ik de achtervolging op enkele seconden. Er werd héél hard gereden. Met de 996 Supercup kreeg ik het gaatje niet dicht met de snellere wagens voor mij. Ik toefde bijna constant binnen de top 5. Ik heb het beste gegeven en draaide een dikke seconde sneller dan onze chrono tijdens de kwalificatie”.

Na 1u10 gaf Erik de wagen door aan zijn kompaan die onmiddellijk in het goede ritme zat. Philippe nam in zijn stint de Mc Donald’s-Porsche te grazen en rukte zodoende op naar het podium in Klasse 2 en 4de algemeen.


“We zijn zeer gelukkig dat we nog eens op het podium mochten klauteren”, klonk het achteraf in koor. “De winnende Viper komt uit in Klasse 1 en rijdt voor ons buiten categorie. Met de Porsche 996 moesten we het onderspit delven tegen het quasi ongenaakbaar exemplaar van Maes/Van Oost en de 997 van stalgenoten Raus/ Mattheus. Ondertussen staan we wel op een mooie 3de stek op één puntje van de tweede plaats in de tussenstand”.

“Als ik mijn stint goed analyseer had er misschien meer ingezeten”, aldus Philippe Van Beurden. “Ik eindig op de derde plaats op 32 seconden van Chris Mattheus. Tijdens de pilotenwissel stonden we 34 seconden langer dan Chris in de pitlane omdat onze motor niet onmiddellijk wou aanslaan. Na de laatste code 60 ging ik van het gas omdat de achterste banden tot op de draad waren versleten en ik een zekere podiumplaats niet wou opofferen tegenover een mogelijke klapband. Het had in theorie nog een mooie eindsprint kunnen worden voor de tweede plaats. Maar we zijn supertevreden met de tweede podiumplaats van het seizoen”.

De volgende afspraak is in de Nederlandse Assen. Een snelle omloop waar de Porsche 996 in het nadeel is tegenover de snellere 997. En met de dubbele puntentelling in het achterhoofd zou het wel eens opnieuw een spannende race kunnen worden.

(Bruynhoge/Van Beurden)

BRV/Autokrant - Review DSMEC Zolder Truck GP


Gemengde gevoelens binnen het BRV/Autokrant Racing Team na de vijfde manche van het DSMEC kampioenschap afgelopen weekend in het kader van de Zolder Truck GP. Hoewel het team nog steeds aan de leiding blijft in klasse 4 grepen beide piloten naast kostbare punten.

De kwalificatie op zaterdag verliep dramatisch. “De wagen bleek achteraf voorzien van verkeerde banden vooraan waardoor een 13de plaats het hoogst haalbare was. Geen ideale uitgangspositie als leider in het kampioenschap!”

Tom: “Ik nam de start van de wedstrijd en maakte in de eerste ronden meteen vier plaatsen goed. Na een crash van Van den Broeck/Voet werd gebruik gemaakt van de code 60 situatie om de pilotenwissel door te voeren.”

Bruno vervolgt: “Ik verliet de pitlane in 11de positie. De baan was zeer vettig en het was niet eenvoudig om de wagen op de ideale lijn te houden. Ondanks dit bedroeg onze snelste rondetijd 1.51’130”. Naarmate de race vorderde klommen we op richting 6de positie. Met nog één uur te gaan werd de wagen door een lekke band plots oncontroleerbaar in de Jacky-Ickx chicane. Luc Gabriël deed de wissel in een recordtempo waardoor ik de race kon vervolgen. Onze podiumkansen, tot dan haalbaar gezien de problemen bij de concurrentie, werden tot nul herleid door het aanzienlijke tijdverlies.”

Bruno bracht de wagen aan de finish in 6de positie.

“Hartelijk dank aan het hele team voor de inzet gedurende het weekend. We hebben niet optimaal van de situatie geprofiteerd maar beperken de schade in het kampioenschap. Ik zou deze wedstrijd willen opdragen aan Guy (Euro Cash) die ons op zaterdag 12 september heeft verlaten” besluit Bruno.


Met dank aan onze partners!

BRV/Autokrant Racing Team

 

Babe-box

Xtra

COLUMNS