Formule 1

Toto Wolff tast in het duister: "Het is dus nog steeds een mysterie, maar nu hebben we..."

Uitgegeven door Peter Vader • 3 juli 2022 09:40 • Print artikel

Mercedes bracht een grote update mee naar Silverstone, die volgens de Oostenrijkse teambaas Toto Wolff zijn vruchten afwerpt. Toch wil hij nog niet te hoog van de toren blazen. "We wisten dat Silverstone beter bij ons zou passen, omdat het een vlak circuit is. Dat hebben we terug kunnen zien in onze algemene prestaties, maar niet aan de resultaten van de kwalificatie. Aan de data zien we ook dat we door onze upgrade terrein hebben gewonnen op de rest. We moeten onszelf echter niet voor de gek houden net als in Barcelona. Toen dachten we dat we onze problemen hadden opgelost, maar dat was niet zo", waarschuwt Wolff.

Mercedes teambaas Toto Wolff
Mercedes teambaas Toto Wolff: "We dachten dat we onze problemen hadden opgelost, maar dat was niet zo"

Nog steeds een mysterie
Dat de upgrade zijn werk doet en Mercedes terrein heeft gewonnen, betekent namelijk niet dat alle problemen zijn opgelost. Integendeel, het team lijkt nog steeds niet heel veel wijzer te zijn geworden over de oorzaak van het gestuiter van de Mercedes W13. "Toch hadden we weer last van gestuiter", verzucht Toto Wolff in een bericht van RacingNews365. "Op de beelden ziet het er allemaal goed uit, maar de coureurs hebben nog steeds het gevoel dat de auto stijf is en stuitert. Het is alsof we een aan-en-uitknop hebben. De ene keer heb je het en dan weer niet meer."

Waarom de auto stuitert?
"Zelfs als we door de data heen gaan kunnen we er niet achter komen waarom de auto in de ene sessie wel stuitert en in de andere niet. Het is dus nog steeds een mysterie, maar nu hebben we weer meer data om te ontleden. Momenteel staan we nog steeds niet waar we willen staan."

"We kunnen geen correlatie vinden”
Als er wordt doorgevraagd hoe het toch mogelijk is dat Mercedes er maar niet achter komt hoe het gestuiter ontstaat, geeft Wolff een opvallend voorbeeld. "Het wordt nog lastiger: George had in een training geen last van gestuiter op zijn eerste set banden, maar twintig minuten later had hij op de tweede set wel last van gestuiter?! Waar we ook naar kijken... Ik weet het niet. Buitenaardse invloeden?", grapt hij. "We kunnen geen correlatie vinden. Er is geen indicatie dat het met de set-up te maken heeft, met de wind, de buitentemperatuur, of de algemene omstandigheden van het circuit, allemaal niet!"

Mercedes actie vangrail

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS