Formule 1

Staat de deur nu open voor Andretti F1? FIA-president Mohammed Ben Sulayem lanceert een nieuw plan...

Uitgegeven door Peter Vader • 3 januari 2023 19:17

Het lijkt er dan toch eindelijk van te komen: een nieuw team op de F1-grid. Het is nog niet definitief maar de deur staat open voor Andretti om deel te gaan nemen aan de Formule 1. FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft zijn plan aangekondigd om een nieuw proces in te zetten om nieuwe teams te laten deelnemen aan de F1. Hierdoor zou Andretti binnenkort dus kunnen toetreden tot de F1-grid, nadat de FIA heeft aangekondigd dat het zal kijken naar manieren om het proces voor nieuwe teams te vergemakkelijken. Een recente tweet van 2 januari van FIA-president Mohammed Ben Sulayem leidde tot discussie onder Twitter-fans. In de betreffende tweet stond dat hij een nieuw proces wil opzetten voor potentiële nieuwe teams. Idealiter zou dit het proces vergemakkelijken en nieuwe teams helpen die zich bij de grid willen aansluiten. F1-CEO Stefano Domenicali is de tegenovergestelde mening toegedaan en verklaarde onlangs dat een nieuw Formule 1-team geen prioriteit was voor de sport. Het lijkt er echter op dat Ben Sulayem dit idee juist wèl serieus neemt.

FIA_president_Ben_Sulayem

Erg ingewikkeld?!
Als we dieper graven, is het zeker mogelijk, aangezien de regels stellen dat er een limiet van 26 auto’s is. Maar het is erg ingewikkeld voor nieuwe teams om toe te treden. Met name één groep weet hoe moeilijk het is om als gloednieuw team op de Formule 1-grid te komen. Dat is natuurlijk Andretti Global. Ze proberen al een tijdje deel te nemen, maar stuitten herhaaldelijk op ‘wegversperringen’, aldus FormulaNerds. Waarom zo moeilijk? Ten eerste kost het veel geld. Het runnen van een F1-team kost niet alleen honderden miljoenen dollars per jaar, maar gewoon meedoen aan de grid kost nog eens $ 200 miljoen. Dit getal kan nog verder stijgen om in lijn te zijn met de marktwaarde. Het team heeft ook goedkeuring nodig van andere teams. In het geval van Andretti blijft de meerderheid van de teams terughoudend om lid te worden, omdat dit betekent dat ze een kleiner deel van de prijzenpot krijgen. Teams zouden ook 10% korting krijgen op de winst van de Formule 1 en het is natuurlijk een extra team om te verslaan op de racedag. Hierdoor heeft Andretti moeite gehad om hun intrede in de Formule 1 op gang te krijgen. Tot nu toe hebben alleen Alpine en McLaren hun groen licht gegeven voor hun toetreding.


Eerdere nieuwe teams
De Formule 1 heeft in het verleden meer teams op de grid verwelkomd, het meest beroemde en vrij recente team was in 2010. Net als bij het 'nieuwe teamproces' dat momenteel van kracht is, moesten alle andere teams instemmen met zowel de toetreding op zich als met een systeem van technische ondersteuning, om de komst van nieuwe teams in de sport te vergemakkelijken. Idealiter wilde de Formule 1 13 teams en was de FIA van plan om drie nieuwe teams binnen te halen uit de 15 aanmeldingen die ze ontvingen. De drie teams op de deelnemerslijst die in juli 2009 werd vrijgegeven, waren Campos, Manor en US F1. Het werd ingewikkelder toen bestaande teams zich aan het einde van het seizoen 2009 terugtrokken uit de sport. Maar het eindresultaat was dat er drie teams meededen om er een grid van 12 teams van te maken. Campos was Hispania geworden, Manor was Virgin geworden en ook Lotus was erbij gekomen. Hispania hield eind 2012 op te bestaan. Lotus, later bekend als Caterham, haalde het einde van 2014. Virgin, dat de gedaante van Marussia en later Manor had aangenomen, hield het het langst vol. Tot eind 2016. Zij waren het enige team van de drie, die punten scoorde dankzij de negende plaats van Jules Bianchi in Monaco. Desalniettemin zal alles in racetermen grotendeels worden herinnerd als mislukkingen in de Formule 1. Ze worden vaak opgevoerd als representatieve voorbeelden van waarom nieuwe teams niet op de grid zouden moeten komen.

Andretti-Autosport_logo

Toekomstige nieuwe teams
De meest recente toevoeging aan de grid was Haas F1, dat in 2016 toetrad. Sinds dat seizoen heeft de F1 het bij 10 teams gehouden vanwege onwil van veel teams en zelfs van het F1-management. Met het nieuwe idee van Ben Sulayem kan het niet lang meer duren voordat het veld weer uitbreidt. Hij gaf aan interesse te hebben en formuleerde een proces dat toetreding een stuk eenvoudiger zal maken. Teambazen Toto Wolff en Guenther Steiner hebben allebei hun aarzeling toegegeven bij het vooruitzicht van een nieuw team. Maar ze maakten wel duidelijk dat als het nieuwe team een meerwaarde zou betekenen voor de sport, ze hun intrede zouden overwegen. Andretti zou dus binnenkort met deze nieuwe ontwikkeling in de F1 kunnen stappen, maar er zal nog een lang en duur proces aan voorafgaan. De tijd zal het leren…

Andretti_Autosport_Michael

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS