Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

Forze Hydrogen Racing organiseerde een vrienden- en familiedag op CM.com Circuit Zandvoort en toonde 'de toekomst'!

Uitgegeven door Peter Vader • 9 augustus 2023 07:02

Forze Hydrogen Racing organiseerde onlangs een Vrienden- en Familiedag op CM.com Circuit Zandvoort. Dit waterstof raceteam van studenten van de ‘Delft University of Technology’ ontwerpt en bouwt door brandstofcellen aangedreven racevoertuigen. Forze heeft de missie om het grotere publiek de mogelijkheden van groene- en waterstoftechnologie in de autosport te laten zien. Forze, genoemd naar de Formula Zero-competitie, werd in 2007 opgericht door Edgar van Os. Vanaf dat moment tot nu, 15 jaar later, is Forze uitgegroeid van het bouwen van skelters tot Le Mans Prototype raceauto's die optreden in officiële competities. Zoiets buitengewoons kan alleen met echte toewijding, wat de studenten van Forze jaar na jaar bewijzen.

CM.com Circuit Zandvoort Forze Hydrogen Racing Foto 1

Ontwerpen, ontwikkelen en produceren
Elk jaar wijdt een groep studenten hun tijd aan het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van raceauto's op waterstofelektrische brandstofcellen om de wereld te laten zien dat de toekomst van racen in waterstof ligt. Een duurzaam alternatief voor de conventionele auto's die gebruik maken van fossiele brandstoffen om de auto aan te drijven. Het is altijd de missie van Forze geweest om waterstof te promoten als brandstof van de toekomst in de auto-industrie. En de laatste jaren is waterstof steeds populairder geworden en zijn er al waterstofauto's op de markt. Bij Forze staan ze voor een duurzame toekomst voor mobiliteit. Samen met batterij-elektrische voertuigen willen ze de concurrentie aangaan met benzineauto's. Om dit te realiseren is een team van hardwerkende en ambitieuze mensen nodig. Elk jaar neemt een groep van ruim 27 studenten van de TU Delft een tussenjaar van hun studie om zich volledig in te zetten voor het Forze-team. Ze worden ondersteund door een gelijk aantal parttimers.

Nulemissievoertuigen
In het verleden zijn er meerdere soorten brandstoffen gebruikt om voertuigen aan te drijven. In het begin van de autogeschiedenis waren er ook elektrische auto's beschikbaar. Op dit moment worden meerdere middelen gebruikt om een voertuig aan te drijven; benzine, diesel, biobrandstoffen, aardgas, elektriciteit en waterstof. De ontwikkelingen van de afgelopen decennia hebben ons doen inzien hoe belangrijk een duurzame oplossing voor mobiliteit is. Fossiele brandstoffen worden schaars, duur en vervuilen onze planeet.

CM.com Circuit Zandvoort Forze Hydrogen Racing Foto 2

Brandstofceltechnologie
In de loop der jaren zijn er nieuwe, potentieel duurzamere systemen ontwikkeld, waaronder de waterstof-brandstofcel. Forze beschouwt waterstof als een van de toekomstige oplossingen voor het aandrijven van voertuigen, maar realiseert zich dat deze technologie geschikt is voor veel meer toepassingen, zoals het aandrijven van onze huizen. Toonaangevende autofabrikanten zoals Toyota, Mercedes-Benz, Honda en Hyundai ontwikkelen brandstofcelauto's en begonnen deze in 2015 te verkopen. Veel meer fabrikanten onderzoeken ook brandstofceltechnologie en zullen naar verwachting brandstofcelvoertuigen (FCV's) op de markt brengen spoedig.

Veel Europese landen investeren in netwerken van waterstoftankstations om deze auto's te huisvesten. Duitsland is een perfect voorbeeld, met als doel 100 waterstoftankstations. Maar buiten Europa wint waterstof nog meer aan kracht. Japan streeft bijvoorbeeld naar 40.000 FCV's op de weg en 150 operationele waterstoftankstations tegen hetzelfde jaar. Tegenwoordig zijn raceauto's met waterstof-brandstofcellen echter zeer zeldzaam. Forze is het enige studententeam dat wereldwijd werkt met krachtige brandstofcellen voor auto's.

CM.com Circuit Zandvoort Forze Hydrogen Racing Foto 3

Waterstof en elektrisch
In een conventionele straatauto wordt de energie die is opgeslagen in brandstof omgezet in mechanische energie, door het principe van verbranding. De Forze-auto's gebruiken echter een ander en veel efficiënter concept. De brandstofcel aan boord van de voertuigen zet de energie die is opgeslagen in de brandstof, de waterstof, om in elektrische energie. Dit betekent dat het waterstof-brandstofcelsysteem kan worden gebruikt om een elektrische aandrijflijn als een batterij aan te drijven.

Het rendement van de brandstofomzetting is ongeveer twee tot drie keer hoger dan bij een conventionele verbrandingsmotor. Bovendien zijn er enkele eigenschappen die waterstofelektrische voertuigen onderscheiden van hun batterij-elektrische verwanten. Het meest voor de hand liggende is de tijd die nodig is om op te laden/bij te vullen en het rijbereik. Waterstoftanks kunnen binnen enkele minuten worden bijgevuld, net als een conventionele verbrandingsauto, terwijl batterijen nu uren nodig hebben om op te laden. Dit maakt waterstofelektrische voortstuwing ideaal voor toepassingen waarbij non-stop bedrijf en/of een groot rijbereik vereist is.

CM.com Circuit Zandvoort Forze Hydrogen Racing Foto 4

Passie voor duurzaamheid, technologie en waterstof
Op hun website schrijft Forze: “Al onze teamleden besloten zich bij Forze aan te sluiten om vrijwillig te werken met hun passie voor duurzaamheid, technologie en waterstof. Een team vol passie, enthousiasme en vastberadenheid maakt Forze tot een succes. Dat, en ook de jarenlange kennis en groei die Forze tot nu toe heeft doorgemaakt. Elk jaar wordt een nieuw team van studenten gekozen om het werk voort te zetten, wat ook zijn uitdagingen met zich meebrengt. Het is belangrijk om een efficiënte kennisoverdracht tussen twee teams te hebben, maar tegelijkertijd is het voor nieuwe teams geruststellend om te weten dat ze de kennis en ondersteuning hebben van hun voorgangers.” Teams van geweldige studenten, jaar na jaar, met zo'n ambitieus doel voor ogen, is wat Forze heeft gemaakt tot wat het nu is.

Een team met een geschiedenis van al acht uitstekende waterstof-elektrische voertuigen die elk de wereld hebben laten zien hoe ongelooflijk waterstof en Forze zijn. Een allereerste raceauto op waterstof, die ronderecords vestigt, concurreert met benzineauto's en ze verslaat, is nog maar het begin. De vraag rijst wat de teams van Forze de wereld nog meer zullen brengen!

Forze Hydrogen Racing | E-mail: info@forze-delft.nl | Telefoon: +31 15 7851349 | Openingstijden: maandag t/m vrijdag 09.00 - 18.00 uur | Website: https://forzehydrogenracing.com/ | Vestigingsadres: Schieweg 15, Hall M2, 2627AN Delft, Nederland



CM.com Circuit Zandvoort Forze Hydrogen Racing Foto 5

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS