Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO: Ford Performance en Ford Chip Ganassi Racing presenteren retro-livery voor de 24 Hours of Daytona

Uitgegeven door Peter Vader • 11 januari 2019 10:03 • Print artikel

Regerend Daytona-winnaars en naaste concurrenten, Ford Performance en Ford Chip Ganassi Racing, verschijnen met twee speciale kleurenschema's op hun Ford GT's tijdens de Rolex 24 Hours op de Daytona International Speedway op 26-27 januari 2019. Beide teams vieren belangrijke momenten in de geschiedenis van de sportwagenracerij, terwijl IMSA zijn 50-jarig jubileum start.

Ford GT livery Daytona 24 2019

Eerbetoon aan het verleden
De nummer 66-Ford GT van Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais zullen de kleuren dragen van de Roush Racing Motorcraft Ford Mustang die John Jones, Wally Dallenbach Jr. en Doc Bundy naar een GTO-overwinning hebben gereden in de Rolex 24 At Daytona van 1985. Jones won de titel van het IMSA-coureurskampioenschap in de GTO-categorie nadat hij dat jaar de concurrentie domineerde. De nr. 67 van Richard Westbrook, Ryan Briscoe en Scott Dixon toont een eerbetoon aan zijn huidige racing team-partner, Castrol. De iconische groene en rode strepen worden geaccentueerd met het Castrol Edge-logo en aangepast aan de lijnen van de Ford GT.

Het is de eerste keer dat de Ford GT's een speciaal kleurenschema op hun raceauto's heeft. "We zijn verheugd om onze Ford GT's op een nieuwe manier aan het publek te laten zien en tegelijkertijd het 50-jarig jubileum te vieren van de IMSA", aldus Mark Rushbrook, wereldwijd directeur van Ford Performance Motorsports. Na de Daytona-race zullen de Ford GT's weer terugkeren naar hun traditionele rode, witte en blauwe livery.

Ford GT succesvol
Ford CGR heeft de Rolex 24 GTLM-titel twee jaar op rij gewonnen. Vorig seizoen reden de nummers 67 en 66 met P1-2 naar een dubbele overwinning, nadat de nummer 66 naar de overwinning in 2017 reed. Ford claimde het IMSA WeatherTech-kampioenschap voor GTLM op Petit Le Mans vorig jaar, met vijf overwinningen in het derde, volledige competitiejaar van de Ford GT.

"Ik ben erg enthousiast en trots dat Ford iets doet om de 50ste verjaardag van IMSA te vieren", zei Westbrook. "Ford en Castrol hadden in die jaren een hechte band, dus is het voor de twee partners erg leuk om weer samen te werken en iets opvallends te doen zoals deze nieuwe livery. Ik ben echt trots op die auto. Ik heb genoeg beeldmateriaal gezien van auto's in die livery onderweg op Daytona. Het was een iconische periode van de IMSA-races, dus om in een iconische auto te rijden met deze livery, en daarmee onze titel te verdedigen, dat is iets heel speciaals.

Speciale band
Briscoe heeft een speciale band met de nieuwe livry."Castrol was een van mijn eerste officiële sponsors ooit, toen ik begon met het racen met karts", zei Ryan Briscoe. "Het was al geweldig om ze als partner op onze Ford GT te hebben, maar een Castrol-livery als deze runnen is echt iets bijzonders. Het zou geweldig zijn om er mee te winnen. "

"Mijn opa en mijn vader bezaten een onderdelenwinkel"
Het No. 66-team van Hand en Müller greep ook de Tequila Patrón North American Endurance Cup (TPNAEC)-titel voor de best presterende GTLM-coureurs in IMSA's endurance-races (Daytona / Sebring / Watkins Glen / Petit Le Mans). "Het is altijd gaaf om iets nieuws te hebben na drie jaar dezelfde kleuren te hebben gehad. Ik hou van het rood, wit en blauw, maar het is altijd cool om iets nieuws te hebben", zei Joey Hand. "Tijdens het afgelopen Roar-testweekend zagen de auto's er in het spierwit al geweldig uit. Ik denk dat het leuk zal zijn om een nostalgisch Motorcraft-thema op de auto te hebben, met die kleuren denk ik dat mensen er echt van gaan houden. Voor mij is het best grappig en zelfs persoonlijk, omdat het een thema is om mee terug te grijpen naar mijn eigen verleden. Mijn grootvader bezat een auto-onderdelenwinkel en mijn vader ook, dus ik herinner me dat ik de schappen vol met onderdelen van Motorcraft zag en die onderdelen verkocht aan klanten als ze binnenkwamen, ik het magazijn inliep, vervolgens de onderdelen uit de schappen haalde, na eerst naar de onderdelennummers gekeken te hebben. Het moest gewoon zo zijn dat ik nu een Motorcraft-auto tijdens de Rolex 24 ga besturen. "

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS