Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De raceauto voor op de openbare weg: de Ford GT

Uitgegeven door Bas Kaligis • 13 januari 2018 07:09

De nieuwe Ford GT is een ware raceauto, niet alleen voor het op circuit, waar Ford grote successen behaalde in de 24 U van Le Mans, maar ook voor op de normale rijbaan. Ondanks dat het comfort en gemak behouden blijft, beschikt de Ford GT over meer dan 25 computersystemen en meer dan 50 verschillende sensoren. Deze sensoren controleren de gedragingen, de prestaties, de rijomgeving en bestuurdersgedrag. Dit zorgt voor een geperfectioneerde rijervaring.

Ford GT

Met maar liefst 100 GB per uur worden de gegevens die de sensoren doorgeven, zoals pedaalposities, stuurwiel, beweegbare achterspoiler, luchtvochtigheid en zonkracht, verwerkt door de 25 computersystemen. De softwarecode met maar liefst 10 miljoen regels verwerken deze gegevens met een snelheid van 300 MB per seconde.

Volgens Dave Pericak, die directeur is bij Ford Performance, blijft de Ford GT stabiel, of hij nu 30 km/u of 300 km/u rijdt. Dit komt door voortdurend de gegevens, zoals bestuurdersgedrag, de mate hoe de auto belast is en omgeving waar hij rijdt, te monitoren.

Voor hoogste mogelijke prestaties, voor elke verkeerssituatie worden de gegevens bijgesteld, zoals motorprestaties, de Elektronische stabiliteits controle, de actieve demping, afkomstig uit de F1 en de actieve aerodynamica. Andere sensoren helpen juist weer voor meer comfort en gemak, zoals de speciale communicatietechnologie van SYNC3 en de volledig automatische klimaatbeheersing.

Ford GT 24 Hours of Le Mans

Met een topsnelheid van 347 km/u ervaar je de Ford GT als een echte raceauto. Een van de innovaties die dit mogelijk maken is de vaste zitpositie. De stoel kan namelijk niet naar voren en achteren geschoven worden, maar de stand van de pedalen en het stuurwiel kan worden aangepast. Voor optimale aerodynamica is de bestuurdersstoel zo laag mogelijk geïnstalleerd en is de carrosserie gemaakt van koolstofvezels.

Van de Ford GT wordt er voor een periode van vier jaar, 1000 stuks geproduceerd. En niet alleen de raceauto-ervaring is het belangrijkste, ook de comfort, zoals bekend van de Ford gezinsauto’s is aanwezig. Voorbeeld hiervan zijn de inklapbare bekerhouders. Om een lager gewicht te bereiken, zijn deze van aluminium en volledig in het middenconsole weggewerkt. Onder de bestuurdersstoel zit nog een verborgen opbergruimte en achter de stoelen enkele opbergvakken.

De Ford GT is net zoals standaard bij alle Europese Ford modellen, voorzien van het Ford easy-fuel systeem, zonder een tankdop. Hiermee kan de bestuurder gemakkelijker tanken en voorkomt dat de verkeerde brandstof getankt wordt. De Ford GT is voorzien van een 3,5 liter V6 motor met EcoBoost en haalt 647 pk.

Volgens Pericak heeft de ontwikkeling van én raceauto én auto voor de openbare rijbaan, enkele creatieve technische functies voor de Ford GT opgeleverd. De Ford GT is voorzien van een geïntegreerde rolkooi. Mede door enkele aanvullende onderdelen te gebruiken, voldoet dit aan de veiligheidseisen van de FIA. Of het nu de turbocompressoren betreft of de bekerhouders, alle onderdelen van de Ford GT zijn ontworpen om een optimale rijervaring te evenaren.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS