Formule 1

Red Bull krijgt verrassende bondgenoot in strijd met Mercedes om F1 2026-motoren

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 juli 2023 12:12

SILVERSTONE - Terwijl Red Bull en Mercedes de strijd aanbinden over de F1 2026 motorreglementen, heeft de eerste een verrassende bondgenoot gevonden in Ferrari-teambaas Fred Vasseur. Hoewel de Formule 1 in augustus vorig jaar al het motorreglement voor 2026 goedkeurde en een 50/50 verdeling tussen verbrandings- en elektrische motoren overeenkwam, vroeg Christian Horner zich onlangs af of dat wel de juiste beslissing was.



De teambaas, die bang is voor een ‘technische Frankenstein’, onthulde dat sommige teams - waaronder Red Bull - willen dat het reglement wordt aangepast, omdat ze bang zijn dat de 50/50-splitsing niet genoeg energie produceert om de auto's een volledige ronde voluit te laten rijden.

"F1 moet wiel-aan-wiel racen zijn. We kunnen het ons niet veroorloven om die uitdaging te verliezen en coureurs te laten terugschakelen op de rechte stukken om de accu's te regenereren", legt Horner uit. Zijn Mercedes-collega Toto Wolff zei: "Dat gaat niet gebeuren, nul kans, me hoofdletters."


Horner en Wolff
beschuldigden elkaar vervolgens van eigenbelang, waarmee ze weer een nieuwe woordenstrijd ontketenden in hun eeuwige rivaliteit. Tenminste één rivaliserende teambaas is het met Horner eens. Ferrari's Vasseur steunt de zorgen van de Brit, maar voegde eraan toe dat het eerst bewezen moet zijn voordat er veranderingen worden doorgevoerd.

"Ik denk dat het het belangrijkst is om het eens te worden over wat het snelheidspad zou kunnen zijn via een nauwkeurige simulatie van de prestaties in 2026”, vertelde hij aan The Race.

Hij heeft er alle vertrouwen in dat er nog tijd is om de veranderingen door te voeren en zei dat F1 ‘tijd heeft om te fine-tunen’ en dat het ‘geen game-changer is in de ontwikkeling van de motor’. "De impact op de snelheid van plus of min 5 procent van de energie die uit de ICE (verbrandingsmotor) komt, is mega. Maar we hoeven niet terug naar 20 procent elektrisch, volgens de huidige regels."

Er is gesuggereerd dat de Formule 1 zou kunnen overstappen op het oogsten van energie van de vooras en niet alleen van de achteras, maar Vasseur waarschuwt dat dit een negatieve invloed zal hebben op het gewicht van de auto's.

"Aan elk idee kleven positieve en negatieve kanten en de belangrijkste klacht van de paddock is het gewicht van de auto”, zei hij. "Als je begint met energieterugwinning op de vooras met de aandrijfas enzovoort, voeg je minimaal 30 kilo aan de auto toe. We moeten proberen positief en constructief te blijven en de oplossing te verfijnen, meer dan negatief te zijn.” Nu de auto-industrie voorstander is van elektrische energie, heeft het Formule 1-reglement voor 2026 al ervoor gezorgd dat Audi meedoet, samen met Ford, terwijl Honda zich opnieuw heeft verbonden aan de sport.

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS