Formule 1

Het bijzondere verhaal van Oliver Oakes: van Red Bull-junior naar F1-teambaas

Uitgegeven door Tygo Bekkema • 1 februari 2025 19:30

Teambazen van Formule 1-teams zijn in de eerste plaats natuurlijk bestuurders, die het wel en wee van een equipe in goede banen moeten leiden. Maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten; sommigen zijn ook razendsnelle coureurs. Oliver Oakes, teambaas van Alpine, is daar een van.. De Brit was een uiterst verdienstelijk karter en kreeg daardoor zelfs de kans zich te bewijzen bij Red Bull. Hoewel dat op niets uitliep, kijkt Oakes met warme herinneringen terug op zijn actieve carričre als coureur.



Oakes nam het stokje over van Bruno Famin en is sinds de zomerperiode van 2024 de sportieve voorman van Alpine, hij bezorgde de equipe onder meer het eerste dubbele podium in ruim tien jaar tijd. Maar de 37-jarige kon zelf ook een aardig potje racen, al was dat wel vooral in de karts. In 2005 werd hij wereldkampioen en was hij bijvoorbeeld Valtteri Bottas te slim af in zijn weg naar de titel.

Het leverde Oakes een kans op bij Red Bull, waar hij mocht deelnemen aan een zogeheten shoot-out. Deze testsessies waarin verschillende coureurs het tegen elkaar opnemen, zijn voor de Oostenrijkse renstal ook vandaag de dag nog een belangrijke scoutingsmethode. “Helmut Marko heeft ooit gezegd dat ik 'mega goed' was in de kart. Maar dat kwam niet tot uiting in auto’s, dus ik weet niet hoe representatief hetgeen ik destijds liet zien was”, vertelde hij in de Grill The Grid-podcast.

Leuk detail: Oliver Oakes kreeg veel Nederlandse begeleiding in het begin van zijn loopbaan met karting. Zo begonnen hij en zijn broer Jordan met Richard Blanken en kartten ze veel in Nederland. Later kartte hij bij Peter de Bruijn, en ook nog bij Swiss-Hutless waar Michel Blanken tuner was.

De op dat moment piepjonge Brit trad weliswaar toe tot het Red Bull-programma, en reed in verschillende opstapklassen, maar was nauwelijks in staat zich echt te laten gelden. “Nee, ik denk wel dat de karts een goede graadmeter zijn. Maar als ik echt kritisch moet zijn op mijn carričre dan was alleen mijn eerste jaar in auto’s echt goed.”

Oakes vervolgt: “Nadat ik het kartingwereldkampioenschap won, deed ik de shootout bij Red Bull en voegde ik mij bij hen. Volgens mij zat ik twee jaar in de academie. Ik reed Formula BMW en Formula Renault. Ik had een lastig seizoen tijdens mijn tweede jaar in de Formula Renault Eurocup. Daarna werd het moeilijker omdat ik aan de kant werd gezet door Helmut Marko.”

De single seater-carričre van de teambaas verliep dus niet zoals gehoopt, maar Oakes koestert geen wrok jegens Marko. “Hij hanteert een harde maar eerlijke werkwijze. Tegenwoordig is hij misschien wel iets zachter geworden.” Na zijn rijdersloopbaan begon Oakes een kartteam, waarna hij ook nog Hitech GP, een belangrijk team in Formula 2 en Formula 3 uit de grond stampte. Wegens zijn connecties bij Red Bull was de teambeheerder destijds in staat een aantal grote talenten te werven voor zijn formatie.

Liam Lawson en Isack Hadjar zijn twee toonaangevende namen die onder Oakes uitkwamen voor Hitech. De in Norfolk geboren man is Marko dan ook erg dankbaar dat hij zijn talenten wilde onderbrengen bij Hitech. “Op persoonlijk vlak is hij (Marko) altijd heel goed voor mij geweest. Het was een beetje gek dat ik ooit juniorrijder bij hen was. Op een zeker moment vroeg hij mij of ik wilde helpen met het scouten van talenten en sommigen zouden voor mij rijden.”

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS