Formule 1

De verwachting is voor het Formule 1-seizoen 2019: "De meeste races zullen dit jaar one-stop races zijn..."

Uitgegeven door Peter Vader • 7 februari 2019 18:07 • Print artikel

"Een verhoging van de toegestane hoeveelheid brandstof en hardere banden in de F1, zouden het voor coureurs mogelijk moeten maken om van begin tot eind hard te racen", zei Renault F1-directeur Marcin Budkowski. In de afgelopen seizoenen was het brandstofverbruik vaak een issue op de racedag, vooral vanwege de hogere downforce-niveaus die in 2017 werden geÔntroduceerd en de daaropvolgende snellere rondetijden.

Marcin Budkowski Renault F1

Brandstof besparen
Dit jaar zal de toelage voor brandstoftoevoegingen stijgen van 105 kg naar 110 kg om de coureurs zodoende te helpen de volledige kracht van hun motorvermogen te benutten, van het begin van een F1-race tot aan het vallen van de geblokte vlag. Althans, op een specifieke manier. "Er waren een aantal races, zelfs vorig jaar, waar sommige mensen geen 105kg meenamen maar zelfs nog minder, omdat het nadeel van het aan boord hebben van meer brandstof is dat de auto langzamer is, omdat het gewicht van de auto hoger is", verklaarde Budkowski. "De mee te nemen hoeveelheid brandstof is altijd een compromis. Er waren vorig jaar een aantal races waar zelfs bij 105 kg de tank niet volledig was gevuld, je vervolgens niet voluit kon racen omdat er tijdens de race brandstof moest worden bespaard. Combineer dit met wat bandensparen, en het is duidelijk dat de coureurs bij een aantal races het tempo echt aan het managen waren in plaats van de auto vol aan te duwen."

Banden sparen
Naast de verhoging van de brandstoflimiet voor 2019, zou een meer conservatieve benadering van bandencompound-keuze door Pirelli ook moeten bijdragen aan het vermogen van een coureur om voluit te racen op zondag. "De stappen die zijn genomen in termen van het verhogen van de brandstofcapaciteit zouden het voor deze specifieke races mogelijk moeten maken dat de coureurs zo hard pushen als ze maar willen", voegde Budkowski eraan toe, die vervolgde: "De bandenkeuzes voor komend seizoen zullen waarschijnlijk wat conservatiever zijn dan vorig jaar, waardoor er minder sprake zal zijn van 'bandensparen'.

"Het probleem hier is dat we veel one-stop races zullen hebben, ik denk trouwens dat de meeste races dit jaar one-stop races zullen zijn, waarbij de coureurs bovendien voluit kunnen gaan tijdens een Grand Prix."

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS