Formule 1

Christian Horner haalt uit naar te snel genomen reglementswijzigingen voor 2019: "Nul bewijs, nul conclusies"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 mei 2018 08:24

MONTMELO - Christian Horner heeft de beslissing van Formule 1 om de aërodynamische voorschriften voor 2019 te wijzigen, ter harte genomen. Volgend seizoen zal er een aantal aerowisselingen plaatsvinden met als doel de coureurs in staat te stellen elkaar beter te volgen door de bochten.

Christian Horner Red Bull Racing Grand Prix Spanje


De wijzigingen omvatten een vereenvoudigde voorvleugel met een grotere overspanning, een bredere en diepere achtervleugel en vereenvoudigde voorremkanalen zonder winglets. De veranderingen zullen echter ten koste gaan van de rondetijd, aangezien Nikolas Tombazis, het hoofd technische zaken van de FIA, stelt dat auto's 1,5 seconde langzamer zouden kunnen gaan rijden.

"We verwachten dat deze verandering in de regel ongeveer de helft tot een derde minder zal zijn dan de delta tussen 2016 en 2017, dus we verwachten ongeveer 1,5 seconde te verliezen," zei Tombazis. "Het is een beetje lastig om precies te voorspellen hoeveel ontwikkeling de teams op de auto's voor 2019 zullen zetten, maar we verwachten zeker dat de prestaties zullen afnemen."

Ook de regelgeving zal tegen 2021 worden opgeschud, waarbij vanaf dat seizoen een nieuw motorpakket zal worden besproken. Er is een aantal bijeenkomsten gehouden nu Liberty Media dichter bij de afronding van zijn plannen voor de nieuwe regels komt.

Maar Horner is niet blij met de veranderingen voor 2019. Hij stelt dat de sport te haastig te werk gaat voor wat betreft het nemen van beslissingen. De filosofie voor de auto's wordt volledig veranderd voor volgend seizoen. Horner stelt dat het Red Bull - en de andere teams - veel geld gaat kosten.

"Wat er voor 2021 gedaan is, is allemaal goed", zei Horner. "Het probleem is dat er een momentopname van is genomen, het is niet volledig geanalyseerd, er is geen bewezen conclusie uit voortgekomen. Het is vlug in een set regels opgenomen en het is volledig in strijd met de bestaande regels."

"Het verandert de filosofie van de auto volledig", zei hij. "De voorste vleugel zal breder zijn. Het punt waar de lucht de auto ontmoet is de voorvleugel, die dan alles erachter verandert, dus vering, carrosserie, absoluut elk onderdeel. En dan hebben we het over kosten en verantwoordelijkheid. Het zal miljoenen en miljoenen ponden kosten."

"De veranderingen werden overhaast geïntroduceerd omdat er in Melbourne niet veel werd ingehaald. Wanneer is er ooit een inhaalmanoeuvre geweest? Sindsdien hebben we drie spannende races gehad. Ik vind het frustrerend dat besluiten worden genomen op basis van nul bewijs, nul conclusies, slechts theorieën. En de last van de kosten wordt doorberekend aan de teams."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS