Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

24H Dubai: Door heftige regenval geplaagde endurance race kende een spectaculaire openingsfase

Uitgegeven door Peter Vader • 10 januari 2020 21:12 • Print artikel

DUBAI – Om 15:00 uur lokale tijd zwaaide Zijne Hoogheid Sjeik Juma Bin Maktoum Al Maktoum de vlag van de Verenigde Arabische Emiraten en stuurde daarmee het veld van 65 auto’s op weg voor de 15e editie van de Hankook 24H DUBAI. Opnieuw is de oudste lange-afstandswedstrijd in de Golf-regio de seizoensstart van de 24H SERIES powered by Hankook. Het goed gevulde veld van GT’s en toerwagens omvat teams en rijders van over de hele wereld. Een aloude wijsheid in de autosport luidt dat een race nooit wordt gewonnen in de eerste bocht, maar het had er alle schijn van dat een aantal deelnemers aan de Hankook 24H DUBAI van dit jaar, die mededeling gemist hadden. Zo intens was de strijd toen het veld na twee opwarmronden op het 5,390 kilometer lange Dubai Autodrome werd losgelaten. De Toksport WRTMercedes-AMG GT3 (#777, Maro Engel / Luca Stolz / Philip Ellis / Patrick Assenheimer / Martin Konrad) startte vanaf de poleposition, maar het was de Herberth Motorsport-Porsche (#91, Sven Müller / Ralf Bohn / Robert Renauer / Alfred Renauer), die als leider na de eerste raceronde voorbijkwam. Een andere Porsche, de 911 GT3 R van het lokale team GPX Racing (#24, Dirk Werner / Julien Andlauer / Stuart Hall / Jordan Grogor / Frédéric Fatien), was de eerste uitvaller in de race, na een crash van Werner in het drukke verkeer in de vierde ronde. De Duitser kon ongedeerd uitstappen. Dat leidde tot de eerste code-60-neutralisatie van de wedstrijd, waarvan er tot dusver in totaal drie geweest zijn. De andere werden veroorzaakt door respectievelijk de funM Motorsport BMW M240i Racing Cup (#302, Vincent Piemonte / Oscar Jackson / Recep Sari / Eric Zimmermann / Gustavo Xavier) en de Ciceley Motorsport Mercedes-AMG GT4 (#462, Adam Morgan / Katarina Kyvalova / Jake Giddings / Jack Butel / Jon Minshaw).

24H Dubai Race 1

Na vier uur in de wedstrijd zijn er in totaal twaalf wisselingen met acht verschillende auto’s aan de kop van het veld geweest. De Barwell Motorsport-Lamborghini Huracán GT3 (#77, Adrian Amstutz / Patrick Kujala / Jordan Witt / Dennis Lind / Adam Balon) reed tot dusver het meeste aantal ronden aan de leiding, namelijk 40. Na vier uur leidde de MS7 by WRT-Audi R8 LMS (#7, Mohammed Saud Fahad Al Saud / Michael Vergers / Dries Vanthoor / Christopher Mies / Rik Breukers) met een ronde voorsprong op de Barwell-Lamborghini. Met de MP Motorsport-Mercedes-AMG GT3 (#19, Daniël de Jong / Henk de Jong / Bert de Heus / Jaap van Lagen) in GT3-Am en de Leipert Motorsport-Lamborghini Hurcacán Super Trofeo (#710, Gregg Gorski / Gerhard Watzinger / JM Littman / Yury Wagner / Tom Dillmann) in GTX hebben de respectievelijke pole-sitters in die klassen na vier uur ook de leiding in hun categorieën in handen.

In de 991-klasse leidde de MRS GTRacing Porsche (#989, Jukka Honkavuori / Gosia Rdest / John Hartshorne / Ollie Hancock), de Century Motorsport-BMW M4 GT4 (#430, Angus Fender / Brett Strom / Ben Hurst / Daren Jorgensen / Nathan Freke) reed aan kop in de GT4-klasse. De pole-sitter in de TCE-divisie, de CWS Engineering Ginetta G55 (#278, Colin White / Bradley Scorer / Jean-François Brunot / Fraser Robertson / Adam Hatfield), voerde aanvankelijk comfortabel de divisie aan, maar verloor daarna tijd bij de reparatie van schade die was opgelopen bij contact met een andere deelnemer op de baan. Na vier uur reed daarmee de beste TCR-auto, de AC Motorsport-Audi (#188, Stéphane Perrin / Vincent Radermecker / Tom Boonen / Gilles Magnus / Matthew Taskinen), ook aan de leiding in de TCE-divisie. De CWS Engineering Ginetta G55 had nog wel de eerste plaats in de TCX-klasse in handen. Leider in de TC-klasse was de Team Avia Sorg Rennsport BMW M240i Racing Cup (#351, Skip Woody / Johan Schwartz / Benito Tagle / Mark Brummond).

24H Dubai Race 2

Bij het naderen van het zevende uur van de race zorgde zware regenval voor een stilleggen van de wedstrijd op het 5.39 km lange Dubai Autodrome, waarbij stilstaand water snel een ernstige zorg voor de coureurs werd vanwege het verdwijnen van grip op het natte asfalt. Seriepromotor Creventic en race control op het Dubai Autodrome hadden de beslissing genomen om de Hankook 24H DUBAI tijdelijk op te schorten, totdat de omstandigheden verbeteren. Alle auto's in de GT- en TCE-divisie werden geparkeerd in een ‘parc fermé’ op het baangedeelte van start-finish. Zodra de regenval minder wordt en de baanomstandigheden verbeteren, zal er opnieuw worden gestart.

null

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS