Formule 1

Toekomst van Fernando Alonso in de Alpine LMDh? "Legende in de sport, maar ook legende voor de Renault-groep"

Uitgegeven door Wim Boekel • 29 juli 2022 07:00

Alpine is bezig met de ontwikkeling van een LMDh-bolide voor de FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans. In het geschreven aanvalsplan om te strijden voor de algemene winst tijdens de endurance klassieker, komt ook Fernando Alonso voor. De autofabrikant is van plan de Spanjaard een stoeltje aan te bieden op het moment dat zijn F1-carrière eindigt.

Fernando_Alonso_2022_British_Grand_Prix_Sunday

Op dit moment rijdt Alpine met de oude LMP1 in het kampioenschap, maar in 2024 komt het bedrijf in samenwerking met Signatech met een LMDh-programma. Alpine wil het programma van de en doen LMDh zodanig opzetten dat het samenwerkt met de Formule 1. Alonso won al de 24 uur van Le Mans met Toyota, maar is altijd duidelijk geweest dat hij terug wil keren naar het Circuit de la Sarthe. Tijdens de Grand Prix op Paul Ricard laat Alpine-directeur Laurent Rossi weten dat ze met de Spanjaard in gesprek zijn over een toekomst bij het LMDh-team, dit in combinatie met een nieuw contract voor de Formule 1.

“Het is altijd deel van de discussie geweest, zelfs vorig jaar toen we de vernieuwing voor dit jaar bespraken”, aldus Rossi over de contractbesprekingen met Alonso, tegen het Amerikaanse Motorsport. “We spraken over het feit dat Fernando een legende in de sport is, maar ook een legende voor de Renault-groep. Voor ons is hij de kampioen. Hij zal altijd een stoeltje krijgen in de LMDh op de dag dat hij overstapt, hij gaat welkom zijn, het is zijn team. Dus het mag duidelijk zijn dat hij onderdeel van het hele gesprek over de toekomst is. We hebben eigenlijk de beslissing genomen door in de eerste plaats aan hem te denken.”

De coureur lijkt zelf nog niet te willen denken aan een einde aan zijn F1-carriere. Ondanks dat hij met 40 jaar de oudste coureur op de grid is, toont hij dit jaar aan dat hij nog steeds competitief is. Rossi heeft het vertrouwen dat zowel de Spanaard als het aanstormende talent Oscar Piastri volgend jaar op de grid staan. Waarbij Piastri mogelijk aan een ander team wordt uitgeleend. Toch is de Alpine-directeur zich ervan bewust dat een LMDh-coureur ook een manier is om kansen te creëren voor jonge coureurs.

“Er zijn genoeg opties voor ze om in de wachtkamer te zitten”, vervolgt Rossi. “Reserve zijn is één. We gaan de LMDh nu snel beschikbaar hebben. Dus we hebben het gevoel dat we de coureurs die in de pijplijn zitten, beter kunnen managen dan we in het recente verleden hebben gedaan, toen we een vloedgolf aan goed talent hadden en niet genoeg stoeltjes. Dat is wat we gaan proberen en wat we gaan doen.”

Alpine_LMDh_programma

WEC logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS