Formule 1

Nieuwe bandenregels voorafgaand aan Franse GP verbieden ook Max Verstappen's tactiek...

Uitgegeven door Peter Vader • 16 juni 2021 10:35

F1-teams zullen vanaf de volgende race te maken krijgen met uitgebreide nieuwe beperkingen en controles van de bandenspanning en temperaturen, na de technische calamiteiten die hebben geleid tot twee crashes tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Nieuwe richtlijnen die dinsdag door de FIA zijn uitgegeven, waarschuwen teams ook tegen het gebruik van slechts één tactiek. Lewis Hamilton beschuldigde Red Bull ervan dat te doen tijdens de Spaanse Grand Prix. De officiële bandenleverancier van de F1, Pirelli, verklaarde dinsdag dat de crashes die Red Bull-coureur Max Verstappen en Aston Martin's Lance Stroll in Bakoe hebben gehad, niet zijn ontstaan door defecten in de banden of misbruik door hun teams. Het verklaarde echter wel waarom er een verscherpte technische richtlijn zou worden uitgevaardigd, om nieuwe richtlijnen vast te leggen over hoe teams met hun banden dienen om te gaan.

Max_Verstappen_bakoe_race

Komend weekend al van kracht
De herziene en uitgebreide richtlijn TD003, die komend weekend van kracht zal worden voor de Franse Grand Prix, beslaat meer dan een dozijn pagina's na de laatste toevoegingen. Het verbiedt verschillende strategieën en handelingen door de teams en definieert een reeks nieuwe tests van bandenspanning en temperatuur. Overtreding van deze beperkingen door een team kan ertoe leiden dat dit wordt gerapporteerd aan de stewards. Teams is verteld dat, aangezien de bandenspanning momenteel niet voldoende betrouwbaar kan worden gemeten tijdens races, het hun eigen verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat ze te allen tijde binnen de door Pirelli gestelde limieten blijven - ook tijdens races - en als ze dit niet doen, zal dit worden gerapporteerd aan de stewards. De herziene richtlijn is mede bedoeld om te voorkomen dat teams hun bandenspanning verlagen, om zodoende een prestatievoordeel te behalen. De bestaande bandenspanningscontroles zijn versterkt, evenals richtlijnen die teams verbieden hun banden te koelen nadat hun minimale startdruk is gecontroleerd.

Aan de bandenparameters houden
Eén van de toevoegingen is dat teams te horen hebben gekregen dat het uitstellen van het vertrek van hun auto's uit de pits nadat hun bandenwarmers zijn verwijderd, wordt beschouwd als een middel om hun banden te koelen. Als dit vaak voorkomt, of met vertragingen van meer dan een halve minuut, moet het betrokken team zich hiervoor verantwoorden. Hamilton beschuldigde Red Bull ervan dit te doen tijdens de training van het Grand Prix-weekend van Monaco. "Als je bijvoorbeeld naar de laatste race kijkt, moesten we allemaal onze bandenwarmers erom houden tijdens de kwalificatie", zei hij. "Red Bull mocht die van hen eraf halen. En niemand anders mag dat.” De bandenwarmers werden van de auto van Max Verstappen verwijderd voor zijn laatste Q3-run op het Circuit de Catalunya, meer dan 30 seconden voordat hij de pits verliet. In reactie op Pirelli's verklaring over de twee klapbanden tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan die dinsdag zijn uitgegeven, verklaarde Red Bull dat het zich "te allen tijde aan de bandenparameters van Pirelli had gehouden".

Pirelli_F1_tyres

Controle bandenspanning
Dit is niet de enige zaak die verboden is onder de ingrijpende nieuwe technische richtlijn. Elk team waarvan wordt vastgesteld dat de banden te weinig bandenspanning hebben, kan worden gevraagd de spanning te verhogen en, in ernstige gevallen, wordt dit gerapporteerd aan de stewards. Voor de start van de race moet elke auto die de controles niet doorstaat nadat het signaal van drie minuten is gegeven, vanuit de pits vertrekken. Er worden strategieën uitgevoerd op de banden die elke coureur gebruikt om zijn snelste rondetijd neer te zetten in het laatste kwalificatieonderdeel dat ze bereiken, plus op alle banden die worden gebruikt in races en Sprint Qualifying-sessies, en geselecteerde andere sets. Banden worden beoordeeld aan de hand van een door Pirelli gespecificeerde 'koude koelingscurve', waarin wordt aangegeven wat hun druk zou moeten zijn bij verschillende temperaturen. Voor koudedrukcontroles moeten teams tegen 12 juli hun eigen afsluitbare klepdeksels leveren. Voor die tijd zullen door de FIA geleverde zegels worden gebruikt. Tot die datum zal elk team dat een bandenspanning heeft die beduidend lager is dan het niveau gespecificeerd door de koelcurve, worden gerapporteerd aan de stewards. Na 12 juli zullen alle teams die 0,1 psi onder het niveau zijn, worden gerapporteerd.

Inventief omgaan met regels
Teams is ook verteld dat ze de samenstelling van het gas in de banden, inclusief het vochtgehalte, niet mogen veranderen om verschillende drukniveaus te bereiken wanneer hun auto's op de baan rijden. Ook dit wordt gecontroleerd met behulp van de koelcurve. De FIA zal ook de bandentemperatuur meten in de pitboxen tijdens de kwalificatie en de race. Dit zal zo snel mogelijk gebeuren voordat ze in de auto worden gemonteerd, met het voorbehoud dat de inspecteurs teams niet zullen vertragen als ze op korte termijn een pitstop moeten maken vanwege een Safety Car-periode. Bij banden die te warm worden bevonden, moeten de instellingen in de bandenwarmers worden aangepast om aan de juiste temperatuur te voldoen of worden ze vervangen. Teams zullen ook worden gerapporteerd aan de stewards als ze herhaaldelijk banden verhitten tijdens sessies, maar ze niet op hun auto's laten rijden. De bandenspanningscontroles worden uitgevoerd met behulp van een meter die is verzegeld door de FIA en gekalibreerd door Pirelli. De temperatuurmetingen worden gedaan met een infrarood pistool. Na de twee klapbanden blijkt maar weer eens hoe ingewikkeld het F1-spelletje kan zijn. Regels blijven aangepast worden en de teamleden blijven heel inventief in het omzeilen van de regels. Wordt vervolgd...

Pirelli_Formule_1_IMG_4765_RX_foto_Peter_Vader



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS