Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Maserati MSG Racing presenteert coureurs voor het 10e seizoen in de Formule E

Uitgegeven door HJ van Keulen • 30 september 2023 08:58

Maserati MSG Racing kondigt de komst van Jehan Daruvala en de terugkeer van Maximilian Günther aan voor het 10e seizoen van het FIA Formule E-wereldkampioenschap.

Maserati MSG Racing

Samen vormen Max en Jehan één van de jongste rijdersduo’s ooit in de Formule E. Het team combineert race-ervaring met kansen door in te zetten op het autosporttalent van de volgende generatie.

Met de toevoeging van een nieuwe race in Tokio wordt seizoen 10 de langste competitie in deze raceklasse tot nu toe. Maserati zet zijn deelname aan de Formule E voort nadat de fabrikant in 2022 terugkeerde naar het wereldkampioenschap voor elektrische monoposto’s.

Hoewel Jehan Daruvala een nieuw gezicht is, is hij goed bekend met de Formule E. Na twee testoptredens als rookie in 2023 is hij klaar om in seizoen 10 een vast stoeltje te bezetten. Na zijn doorbraak in het seizoen 2019, waarin hij uitgroeide tot één van de belangrijkste titelverdedigers in de FIA Formule 3, kon Jehan in 2020 doorstromen naar de Formule 2, de opstapklasse voor de Formule 1.

Met vier raceoverwinningen en 18 podiumplaatsen in de Formule 2 heeft de 24-jarige coureur een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd als één van de meest strijdlustige coureurs in de raceklasse. De rijder kan zijn input inbrengen na het starten van de pre-season tests in oktober.

Sinds hij de jongste racewinnaar in de Formule E werd in wat slechts zijn 13e E-Prix start was, is Max een coureur die voorbestemd is voor succes en hij blijft één van de meest veelbelovende jonge talenten die actief is in deze raceklasse. Hoewel hij pas 26 jaar oud is, is Max één van de meest ervaren coureurs in het huidige Formule E-startveld en beleefde hij in 2023 een geweldig eerste seizoen met Maserati MSG Racing. Met twee pole positions, vier podiumplaatsen en de eerste overwinning van het merk Maserati in een wereldkampioenschap voor monoposto’s sinds Juan Manuel Fangio in 1957, voltooide Max niet alleen zijn meest succesvolle seizoen in de Formule E tot nu toe, maar schreef hij ook opnieuw geschiedenis voor het merk. In seizoen 10 begint de Duitser aan zijn zesde seizoen in het wereldkampioenschap, waarbij hij nieuwe hoogten wil bereiken door voort te bouwen op eerdere successen.

Max en Jehan zetten hun voorbereidingen voor seizoen 2023/2024 voort tijdens de pre-season tests op Circuit Ricardo Tormo in Valencia van 23-27 oktober.

Maserati MSG Racing

James Rossiter, teambaas Maserati MSG Racing
“We zijn enthousiast over onze rijderssamenstelling voor seizoen 10 en we zijn ervan overtuigd dat de combinatie van de ervaring van Max en de vastberadenheid van Jehan een competitieve combinatie zal blijken te zijn. Max heeft indruk op ons gemaakt tijdens het seizoen 2022/2023 en het was voor ons een logische beslissing om onze samenwerking voort te zetten. Hij heeft een indrukwekkende snelheid, een goede kennis van het Gen3-pakket van de Formule E en met vijf seizoenen ervaring heeft hij – ondanks het feit dat hij pas 26 jaar oud is – een indrukwekkende hoeveelheid knowhow te bieden. Die ervaring zal van onschatbare waarde zijn voor Jehan, die eerder dit jaar al veelbelovend was tijdens zijn twee tests voor het team van Mahindra. In de afgelopen vier jaar heeft hij in de Formule 2 laten zien gretig en vastberaden te zijn en heeft hij duidelijk laten blijken dat hij in zich heeft wat nodig is om races te winnen. Nu is Jehan klaar om succesvol te zijn in de Formule E. In seizoen 9 hadden we te maken met veel hoogte- en dieptepunten, maar we hebben veel geleerd van elk scenario waarmee we geconfronteerd werden. Nadat we in de zomer een aantal positieve resultaten hebben geboekt, kijken we ernaar uit om in seizoen 10 weer van start te laten gaan en met ons rijdersduo hebben we er alle vertrouwen in dat we vooraan mee kunnen strijden.”

Maximilian Günther, coureur bij Maserati MSG Racing
“Ik ben erg trots om verder te gaan met Maserati MSG Racing. We hebben samen een geweldig eerste seizoen gehad. En dan denk ik met name aan het momentum dat we in de tweede helft van het jaar hebben opgebouwd met één overwinning, vier podiums en twee pole positions. Ik kijk er erg naar uit om op deze basis verder te gaan in 2024 en eveneens naar de samenwerking met Jehan als mijn nieuwe teamgenoot. Gezien de ontwikkelingen qua prestaties dit jaar heb ik er alle vertrouwen in dat we in de toekomst nog succesvoller kunnen zijn.”

Jehan Daruvala, coureur bij Maserati MSG Racing
“De Formule E is een kampioenschap dat ik al heel lang vol bewondering volg en na twee testsessies ben ik erg blij dat ik de kans krijg om de stap te zetten naar een vast stoeltje. Mijn ervaringen tot nu toe zijn dat de Gen3-auto heel uniek is om in te rijden, maar ik vond het een zeer lonende ervaring. Ik wil James en Maserati MSG Racing bedanken voor deze kans en ik kan niet wachten om meer te leren over de auto en het team beter te leren kennen tijdens de pre-season tests, voordat ik in januari aan de start verschijn in Mexico City.”

Giovanni Tommaso Sgro, hoofd Maserati Corse
“We zijn verheugd Jehan te verwelkomen in de Maserati-familie. Samen met Max vormt hij een getalenteerd jong duo en we kijken met spanning uit naar het nieuwe seizoen. In de Formule E rijden elk jaar ervaren coureurs naast de meest veelbelovende jonge talenten uit de autosport, waarmee de serie zijn rol als de klasse van de toekomst bevestigt. We hebben er alle vertrouwen in dat de komst van Jehan een extra impuls gaat geven aan het gehele team. Hij zal ook een belangrijke bijdrage leveren dankzij zijn eerdere ervaring als testrijder. Voor ons staat Maserati Corse voor verder gaan dan competitie alleen, een concept dat perfect wordt samengevat in ons motto ‘race beyond’. Door ons avontuur in de Formule E voort te zetten met een verdienstelijke coureur als Max en een veelbelovende nieuwkomer als Jehan, benaderen we het nieuwe seizoen met de vastberadenheid en passie die nodig zijn om opnieuw een verschil te maken op het circuit en hopelijk in de autosporthistorie.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS