Autosport NL • Mazda MX-5 Cup

Henk en Luuk Vuik genieten van de autosport en hebben de focus op de Nieuwjaarsrace in Zandvoort

Uitgegeven door Bas Kaligis • 3 december 2025 03:07

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL – Ze zijn pas zeventien en vijftien jaar oud, broers en maken indruk in de autosport, waar Henk Jr en Luuk Vuik racen in de Mazda MX-5 Cup. De broers uit Krimpen aan den IJssel kijken terug op een leerzaam seizoen in de autosport en bereiden zich nu voor op de Nieuwjaarsrace in Zandvoort. Een bijzonder verhaal van twee van de jongste deelnemers in het veld. Dat Henk Jr en Luuk gingen racen was niet zo gek. Immers vader Henk racet al decennia lang, maar de focus bij Henk en zijn vrouw Tamara ligt nu op het autoracen van hun kids.

Racefamilie Vuik

“Het was een goed seizoen, heel leerzaam”, zegt Henk junior, de oudste van de twee. “We hebben veel kunnen leren. Ik heb ook een paar keer pech gehad, maar uiteindelijk heb ik mee kunnen vechten met de kopgroep en het podium gehaald in mijn laatste race. Dat was heel mooi.”

De zeventienjarige coureur heeft vooral zijn snelheid verbeterd. “Eerst zat ik misschien één, twee seconden van de snelste rijder af, maar aan het eind van het seizoen nog maar een paar tienden. Dat is heel veel verbeterd.”

Ook het racen in een raceauto was nieuw voor hem. “Dat was ik nooit gewend vanuit het karten. Daar zat het allemaal dicht bij elkaar, maar de kart was natuurlijk een stuk kleiner. Nu heb je de hele auto om je heen. Iedereen zit daar een paar centimeter van elkaar af.”

Luuk Vuik

Luuk reed dit seizoen zijn eerste twee races in de Mazda MX-5 Cup. De vijftienjarige coureur is daarmee de jongste deelnemer in het hele veld. “Het is best wel indrukwekkend om op mijn leeftijd, als je nog geen rijbewijs mag halen, al in een raceauto te zitten”, geeft hij toe. “Maar ik vond het niet heel moeilijk. Ik heb me gewoon op mezelf gefocust, en op het rijden. Niet op de omstandigheden, dat ik pas vijftien ben. Ik wilde gewoon zo hard mogelijk rijden en zoveel mogelijk proberen.”

Luuk heeft twee jaar kartervaring, waaronder een seizoen IAME X30 Junioren met het Nederlands kampioenschap en het Benelux-kampioenschap. Daarvoor deed hij nog een jaar Mini, ook IAME. De overstap naar autosport maakte hij bewust.

“Toen ik dertien was heb ik een keer op het circuit van Assen in een auto gereden en dat vond ik supergaaf. Dat is heel anders dan karten. Ik vind dat net wat leuker, dus zijn we daarnaar gaan kijken.” Hij had zeker nog kunnen doorgaan met karten, zegt Henk, maar koos voor de auto’s.

Nu zijn jongere broer ook is begonnen met autosport dient zich aan het begin van het nieuwe jaar een bijzondere mogelijkheid aan. Op 10 januari staat de Nieuwjaarsrace in Zandvoort op het programma. Dat is een wedstrijd van vier uur en tijdens die race gaan de getalenteerde broers samen de auto delen.

De komende weken bereiden de broers zich intensief voor met testdagen. “We weten nog niet precies hoe vaak, we moeten even kijken wat voor testdagen er zijn”, zegt Henk. “We proberen zoveel mogelijk te trainen, zeker meer dan één keer. We moeten ook oefenen hoe je de rijderswissel doet.”

De stints zijn maximaal een uur, omdat de Mazda niet meer benzine heeft. Henk heeft daar al ervaring mee opgedaan tijdens races van de DRDO. “Ik heb twee keer vijftig minuten gereden en dat ging gewoon goed. Dan rijd ik altijd de tank leeg. Snelheid opbouwen en constant blijven. Ik vind het voor mezelf ook heel fijn om constant te kunnen blijven.”

Het is de bedoeling dat Luuk een half uur per stint rijdt, een soort lange race-afstand. “Ik denk dat één uur wel te doen is, maar als je dat vaak achter elkaar doet, wordt het wel zwaar.”

De uitdaging van lange races is niet te onderschatten, weet Henk. “Je rijdt op hoge snelheid in een competitie, je moet je positie goed verdedigen. Het vasthouden van die focus en continu op het randje rijden, dat wordt juist heel zwaar. En ook met ander verkeer om je heen, de auto’s die een ronde achter liggen. Je moet altijd opletten waar iemand zit.”

De race, met auto’s die in verschillende categorieën de baan delen, zal deels in het donker worden verreden. Bij de DRDO heeft Henk ook al eens in het donker geracet. Dat is een bijzondere gewaarwording, weet hij. “Dan zie je de ene keer de koplampen achter je in de spiegel en liggen ze een minuut achter, en de andere keer zijn ze binnen een paar seconden bij je. Er zit zo’n groot verschil in de snelheid tussen de auto’s.”

Henk en Luuk Vuik - Dutch Racing Driver Academy - Van der Heijden Autosport

Komend seizoen komen Henk en Luuk weer uit in de Mazda MX5 Cup in de kleuren van de Dutch Racedriver Academy. Henk zijn doelstelling is helder. “Kampioen worden, sowieso”, zegt hij zonder aarzelen. Ook Luuk heeft hoge verwachtingen: “Je wilt natuurlijk altijd winnen!”

Henk en Luuk bedanken hun ouders en familie, Dutch Racing Driver Academy, Timo de Graaf (coach), Van der Heijden Autosport en Race Tyres.

Kijk ook eens op de website vuik-autos.nl of vuikmotorsport.com

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS