Formule 1

Mercedes geeft uitleg wat de problemen waren: "Opnieuw zaten we twee seconden van Max Verstappen af"

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 november 2020 10:18 • Print artikel

Mercedes heeft uitgelegd waarom ze 4,7 seconden langzamer waren in de kwalificatie voor de Grand Prix van Turkije. Daarentegen sleepte Lewis Hamilton toch de overwinning binnen, op een baan waar de coureurs door vers asfalt weinig grip hadden. In de post-race F1-debrief vertelt James Vowles van Mercedes dat het team simpelweg niet genoeg energie in de banden kreeg binnen zo’n kort tijdsbestek, een probleem wat in de race opgeheven werd. “In Q1, toen de auto’s op regenbanden meerdere ronden reden, deden we het op dat punt relatief gezien niet slecht ten opzichte van de rest van het veld, in feite zaten beide auto’s in de top vijf”, aldus Vowles in de debrief. “Alle teams, alle coureurs hadden slechts één geklokte ronde op de banden om het te laten werken.”

Mercedes_F1_glad_wegdek_GP_Turkije_2020

“Het gaat om bandentemperatuur en de banden binnen het juiste window te krijgen. In Q2 was het voor iedereen een lange run op de regenbanden en opnieuw zaten we twee seconden van Max Verstappen af. Niet dezelfde verschillen die we zagen aan het einde van de Q1, maar ondanks dat was het een groot, groot verschil in prestatie. En in Q3 reed Stroll met exact dezelfde strategie als wij, met één geklokte ronde op de regenbanden, gevolgd door twee geklokte ronden op de intermediate banden, nadat bewezen was dat dat sneller was.”

“Dus als je erin duikt, dan gaat het allemaal om de energie die je in de banden steekt, welke energie je gaat produceren als je draait en keert met de achterbanden en slip genereert. De remmen genereren energie, zowel voor als achter en opnieuw gaat dat in de banden zitten. Het mag duidelijk zijn dat de ondergrond nat is en regen neemt continue de energie weg van de banden, dus het gaat allemaal om meer energie erin te steken, dan weggenomen wordt door de condities.”

Vowles verwacht niet dat de problemen weer terugkomen in Bahrein en Abu Dhabi. “Er is een mogelijkheid dat in de naaste toekomst hetzelfde natte weer opnieuw verschijnt en dan zijn we volop voorbereid”, aldus Vowles, de man achter de strategie van Mercedes.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS