Christian Horner werpt licht op 'knagende vraag' die Red Bull beantwoordde in Japan
Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 september 2023 05:29
Oracle Red Bull Racing was na de Grand Prix van Japan tevreden dat het een antwoord had gekregen op een vraagteken dat was gerezen na hun slechte weekend in Singapore. Het Oostenrijkse team verscheen in Singapore met een nieuwe vloerspecificatie voor zijn RB19, gericht op het produceren van meer camber in de voorrand van de vloer, om te helpen bij het produceren van meer lokale aerodynamische belasting. Uiteindelijk bleek Max Verstappen weer oppermachtig in Suzuka.
Maar na een zware vrijdag- en zaterdagtraining, waarin zowel Max Verstappen als Sergio Pérez worstelden met de auto en de instabiliteit aan de achterkant, keerde Red Bull voor de rest van het weekend in Singapore terug naar hun gebruikelijke bodemspecificatie.
Het tij voor Red Bull verbeterde nauwelijks in de kwalificatie; beide coureurs werden uitgeschakeld in Q2 voor een zware race op zondag die resulteerde in het eerste Red Bull-loze podium van het seizoen. Omdat Singapore het raceweekend was dat een einde moest maken aan de dominantie van Red Bull in 2023 en het samenviel met de introductie van een technische richtlijn die de flexibiliteit van de carrosserie en aeroverbindingen moest vergroten, waren alle ogen in Japan dus gericht op de RB19's.
Verstappen bewees dat Singapore eenmalig was geweest door op zaterdag in Suzuka een dominante poleposition te pakken en op zondag met bijna twintig seconden te winnen van Lando Norris. Nu Red Bull in Japan opnieuw de nieuwe vloer had gebruikt, werd Horner gevraagd of de vloer het prestatieniveau had opgeleverd dat ervan werd verwacht en waarom de vloer in Singapore moest worden verwijderd als hij in Japan zo goed werkte.
"Het deed wat er van verwacht werd", zei hij. "In Singapore wilden we gewoon een variabele elimineren. Niemand geloofde dat de vloer het probleem was. We wilden gewoon niet wegkomen uit Singapore met die knagende vraag."